Lukt het jou al om het aantal bestellingen die je per dag ontvangt, omhoog te krijgen? Of zie je juist een gestage afname? Frustrerend. Je bent niet de enige. Juist nu – tijdens de tweede lockdown – is er veel aanbod en zijn de prijzen laag. Hoe kun je je dan nog onderscheiden en wat blijft er aan winst over als je de werkelijke kosten van die omzet af zou trekken?
Het is afwachten tot het zover is en de horeca weer open kan, maar tot die tijd heb ik 5 tips om je te inspireren.
TIP 1: Check waar je je aanbod online en offline kunt communiceren
Ga even goed na waar jou gast zich bevindt en zorg ervoor dat dat de vaste plekken zijn, waar jij consequent, een aantal keer per week, jouw aanbod laat zien. Houd ook echt vast aan het structureel posten en laten zien van wat je te bieden hebt, want alleen zo kom je beter op het netvlies van jouw potentiële gast te staan. Iemand heeft in de meeste gevallen wel 6 tot 13 keer een boodschap van je nodig om uiteindelijk de stap te nemen om te gaan bestellen.
Tip 2: Een goed verhaal, gericht op de behoefte van de besteller
Zorg ervoor dat je niet alleen vertelt wat je hebt, maar richt je ook echt op de behoefte van de gast. Laat direct zien welke eenvoudige stappen hij/zij moet nemen om te bestellen en nodig ook écht uit tot het plaatsen van een bestelling. Voor jou voelt dat misschien een beetje pusherig, voor de gast geeft het de duidelijkheid die hij nodig heeft en je biedt hem dan gelijk een uitnodiging om tot actie over te gaan.
Tip 3: Tip 4: Koppel een sterke actie, om de gast extra te verleiden
Een actie, waarbij je bijvoorbeeld iets gratis weggeeft, helpt om de gast te verleiden om daadwerkelijk een bestelling te plaatsen. Het kan net datgene zijn wat ervoor zorgt dat hij bij jou gaat bestellen en niet ergens anders. Een actie is goed, als hij past bij jouw potentiële gast én als het veel waarde biedt, terwijl het aan de achterkant qua kostprijs laag blijft. Zorg ervoor dat je zelf flexibel kan zijn in je aanbod, dus wees niet te specifiek in wat je biedt. Liever “een gratis drankje” dan specifiek kiezen voor een gratis flesje wijn oid. Zo heb je voor ieder wat wils.
Tip 4: Een duidelijk menu, goed leesbaar, niet te moeilijk
Zorg ervoor dat je menu duidelijk leesbaar is. Vaak kom ik posts tegen waarin dat helaas niet het geval is, en ik bijna mijn vergrootglas moet pakken. Houd je menu simpel en link eventueel door naar een uitgebreider menu, zodat je de gast een voorproefje geeft in de post. Je kunt ook alleen 1 gerecht uitlichten en dit dan voor ieder gerecht in een reeks achter elkaar doen. Als je dan iedere dag een gerecht uitlicht, ben en blijf je steeds in beeld bij je gast.
Tip 5: Aantrekkelijke afbeeldingen
De foto of afbeelding is cruciaal om ervoor te zorgen dat de gast zijn attentie blijft hangen. Het is dus belangrijk dat je daar een echte blikvanger van maakt. Zorg voor zoveel mogelijk “wit licht” zodat de kleuren van je gerecht mooi uitkomen. Soms helpt het om bv een wit stuk karton of puimschuim (bv van een koelbox) als tegenreflectie te gebruiken bij het maken van de foto. Zorg voor een mooie ondergrond, kies nooit voor rvs oid, maar altijd voor een lichte ondergrond. Zo wordt je foto al snel een stuk beter.
Met een App als Afterlight kun je je foto vaak nog net iets verfraaien, maar doe het subtiel. Ook Canva is een fijn programmaatje, hiermee kun je tekst en andere elementen toevoegen aan je foto, zodat het een mooie post wordt.
Webinar – Boost je Bestelomzet
In mijn gratis Boost je Bestelomzet Webinar ga ik veel dieper in op de mogelijkheden die er zijn om je omzet te vergroten, vanuit een goed werkend systeem waar je voor een langere periode profijt van kunt hebben, ook als je straks weer open gaat.
In 7 stappen neem ik je mee en deel ik de kennis om vanuit een ander perspectief aan de slag te gaan en wél succesvol te kunnen zijn met jouw bestel/afhaal/bezorgservice. Aanmelden kan via DEZE LINK.
Grz SUUS
PS: te laat met aanmelden? Geen probleem, stuur me je emailadres (webinar@suzannekuijpers.nl) en ik bezorg je de replay.
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen opnieuw bestellen.”