Op 24 april versoepelde de Nationale Veiligheidsraad enkele maatregelen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Voor de maand mei zit een heropening van de horecazaken er jammer genoeg nog niet in. Deze zouden pas in de derde fase kunnen opengaan en dat zou pas ten vroegste vanaf 8 juni zijn. De voorlopige plannen zijn om eerst de restaurants te openen, daarna zouden eventueel cafés en bars in aanmerking komen. Laat ons hopen, maar hierbij wil ik meteen ook opmerken dat dit lang nog niet zeker is. Daarom is het belangrijk om nu actie te ondernemen om toch nog wat inkomsten te kunnen generen.
Heropvoeden van de consument
Horecazaken mogen geen klanten ontvangen, maar mogen wel zorgen voor afhaalgerechten. Mits de nodige hygiënische maatregelen na te leven kunnen klanten deze afhalen, maar horeca-uitbaters mogen deze ook aan huis leveren. Een goede zaak, ware het niet dat heel wat mensen de weg naar een horecazaak niet vinden voor afhaalgerechten.
Een van de redenen hiervoor is dat afhaalgerechten ook bij de beenhouwer en in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Makkelijk voor de consument als deze tijdens het boodschappen doen ook een bereide maaltijd kan meenemen. Jammer voor uw horecazaak want hiermee gaat een grote kans verloren. Over kleur en smaak valt niet te twisten, maar ik weet bijna zeker dat een gerecht dat bij de beenhouwer of in de grootkeuken van een supermarkt bereid werd, niet kan tippen aan een gerecht van een gerenommeerd restaurant. Uw chef-kok is immers een specialist in het bereiden van heerlijke gerechten, dit in tegenstelling tot de beenhouwer om de hoek.
De hoogste tijd dus om de consument te heropvoeden!
Bereide gerechten
Laat uw klanten weten dat zij ook tijdens deze Coronacrisis van uw gerechten kunnen genieten. Benadruk dat u kwaliteitsgerechten aanbiedt die met evenveel zorg bereid werden net als wanneer uw restaurant nog open was. Voorzie ook de mogelijkheid om aangepaste wijnen aan te kopen bij deze gerechten. Als u uw horecazaak niet mag openen, breng uw horecazaak dan bij de mensen thuis. Uw vaste klanten zullen dit zeker weten te waarderen en voor nieuwe klanten is het een uitgelezen kans om kennis te maken met uw keuken.
Zet deze nieuwe trend meteen ook door als uw restaurant de deuren weer mag openen. Het is immers nog lang niet zeker wanneer horecazaken weer op volle kracht zullen mogen draaien. Maak een afzonderlijke menukaart met afhaalgerechten. Zo kunnen uw klanten ook bij een beperkte maximumbezetting of op werkdagen van uw gerechten genieten.
Uw horecazaak als essentiële voedingswinkel
Grijp als horecaondernemer ook uw kans om klanten te duiden in verband met uw producten. Maak de consument duidelijk dat u met kwaliteitsvolle ingrediënten werkt en dat u wijnen kunt voorzien die in een supermarkt niet verkrijgbaar zijn. Geef mensen die toch liever thuis koken de mogelijkheid om uw ingrediënten bij u aan te kopen. Waarom van uw horecazaak geen essentiële voedingszaak maken die basisproducten verkoopt? En als u uw horecazaak uiteindelijk weer mag openen, waarom deze nieuwe shop niet verderzetten in uw zaak?
Tot slot
Als u de verloren tijd wilt inhalen zult u uw horecazaak moeten heruitvinden, niet alleen tijdens de Coronacrisis, maar ook erna. Stof tot pro-actief denken en handelen dus. Ga er meteen mee aan de slag! Uw horecazaak zal er wel bij varen.
Vriendelijke groeten,
Gino Vermeulen
PS: De besloten Facebookgroep ‘Horeca na CORONA’ is opgestart.
In deze Facebookgroep zullen tal van zaken besproken worden die te maken hebben met de horeca in tijden van en na Corona. Wenst u lid te worden van deze besloten Facebookgroep, dan kan dit via deze link. De enige voorwaarden zijn dat u horecaondernemer bent en een zaak uitbaat.
Lid worden van deze besloten Facebookgroep is volledig vrijblijvend en gratis gedurende de lockdown.
Wenst u uw huidige stituatie te bespreken? Neem vrijblijvend contact op of klik hier om een afspraak in te plannen.