How to Conquer Corona?

5/5
How to Conquer Corona?

Het is heel duidelijk dat het de verkeerde kant op gaat coronawise, dus dat hoef ik je niet te vertellen. Veel ondernemers die ik spreek zijn echt uit het veld geslagen en vinden het lastig om kansen en mogelijkheden te zien. En dat is het ook. Afgelopen weken heb ik meerdere sessies gehouden over wat je kunt doen tijdens corona en ik was blij te horen dat veel ondernemers ondanks alles toch wel met wat meer inspiratie en een positiever gevoel het webinar verlieten.

De sessies zijn gestopt, maar ik geef je graag een korte samenvatting van de besproken materie, zodat je toch wat kunt meepikken.

#1: Blijf positief

Echt een schot voor open doel, zou je zeggen, maar het is de belangrijkste eerste stap om te gaan van een houding “dit gaat allemaal niet lukken, alles gaat naar de maan” naar: “het is allemaal echt heel vervelend, maar we moeten toch positief blijven om te kijken waar oplossingen liggen”.

De situatie is simpelweg als volgt: een gast komt niet bij jou om geklaag te horen. De gast komt bij jou, juist om het gevoel te ervaren van pre-corona. Van lekker uit eten of lekker even op stap, al is het aangepast. Het gaat om het gevoel. Jij als ondernemer hebt goud in handen om dat gevoel (tijdelijk) te geven aan je gasten. Want thuis vinden ze het niet en in de supermarkt al evenmin. Dus: achter de schermen een lekker potje schelden, maar richting de gast altijd laten zien dat je hem/haar meer dan ooit verwelkomt.

#2: Communiceer!

Zorg ervoor dat je je zelf laat zien. Nu meer dan ooit en dus met name online. Laat zien dat je er bent en dat je alle maatregelen hebt genomen die nodig zijn. Wees daarin het beste jongetje (of meisje) van de klas, zodat de gast zich veilig voelt bij jou. Uiteraard bekijk je goed hoe je dit aan de achterkant zo efficiënt mogelijk kunt inregelen. Dus vertel op The Fork, op je website, via Facebook etc etc dat je er bent en verwijs naar de maatregelen die je hebt genomen. Koppel je acties hier ook altijd aan. Het zorgt dat de (potentiële) gast het vinkje in z’n hoofd zet: dat is veilig.

#3: Gebruik corona als vliegwiel

Corona is er nu eenmaal, dus we kunnen het maar beter gebruiken. Gebruik corona als vliegwiel: speel in op dat gevoel wat ik bij #1 noemde: benoem de pijn die de gast voelt (niet meer onbezorgd kunnen genieten van het avondje uit) en benoem het verlangen (hoe zou het voor je zijn als…) en vervolgens jouw oplossing hiervoor (wij bieden …) en neem dan ook alle drempels weg om de gasten direct te kunnen laten boeken/reserveren/bestellen etc. Gebruik corona als een malle.

#4: Gebruik acties & koppelverkoop

Je moet om 10 uur dicht? (Of om 11 uur in België, meen ik). Volgens Rutte geen probleem. Wel dus.

Maar ook dan: wat is de oplossing? Zorg ervoor dat je het gevoel van onbezorgd bij jou kunnen eten, kunt verlengen. Hoe? Dat kun je zelf invullen, maar bijvoorbeeld door het dessert in een surprisebox mee te geven, of een verrassingskratje met “digestieven” om thuis heerlijk na te genieten. Zet het in als actie, zodat gasten ook echt nieuwsgierig worden en bijna uitkijken naar het moment van vertrek rond de klok van 10.

Laat zien hoe je de gast helpt om in de huidige situatie toch zo veel mogelijk te kunnen genieten van wat jij te bieden hebt. Denk er dus over na over hoe je de gemiddelde besteding kunt verhogen en het genietmoment kunt verlengen voor die gast.

zie het glas niet als halfleeg, ook niet als halfvol, maar ga op zoek naar de kraan.

#5: Denk niet vanuit het middel maar vanuit het resultaat

Bedenk dus niet hoe je je restaurant “vol” moet krijgen, maar: hoe creëer ik omzet? Stel jezelf de vragen:

  • Wat kan ik doen met mijn zaak om toch in de huidige situatie in te blijven spelen op die behoefte?
  • Denk vanuit het hebben van een lege ruimte met een keuken. Wat kun je daar allemaal mee doen? Hoe kan ik die snel en slim ombouwen?

Wat kunnen oplossingen zijn waarmee jij antwoord geeft op de (latente) pijnvraag van eventuele consumenten? Andere openingstijden? Andere bestemming? Afhaal/bezorgen? Delicatessezaak?

Denk  vanuit die gast en bedenk wat de huidige behoefte is van die gast. Zo kom je tot andere inzichten waar je verder mee kan.

#6: Combineer Online & Offline

En doe dit op een slimme manier. Wellicht weet je stiekem al dat je te weinig doet met online marketing. Het is echt tijd om daarin een stap te maken en te bekijken op welke wijze je hier écht je voordeel uit gaat halen. Want het is het ideale instrument om connectie te houden met je gast, zelfs tijdens een eventuele lock-down.

Wellicht gebruikte je al wat online marketing, plaats je je al wat in het wilde weg wat op Facebook of Insta, maar zie je dat je het vooral veel tijd kost en weinig tot niets oplevert. Wat nodig is, is dat je gaat werken met een systeem. Eentje waar je voor langere tijd op kan bouwen en wat zorgt voor grip en zekerheid. En dat brengt mij bij…

#7: Investeer in kennis!

Nu is meer dan ooit de tijd om je over dat onprettige gevoel van “de weg niet weten in die online jungle” heen te zetten en op zoek te gaan naar mogelijkheden om slim gebruik kunt maken van de juiste tools. Bouw een sterk fundament. Zodat je minder afhankelijk bent van alleen offline connectie.

En ik help je graag met het nemen van die eerste stap. Ik bied je een gratis workshop aan op aanstaande maandag 19 oktober om 10.00 uur en om 20.00 uur en geef je hierin meer inzicht in de mogelijkheden. Zodat jij een weloverwogen keuze kunt maken.

Tot snel! Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”

website

MIJN ZAAK ONLINE

Ook een artikel van uw zaak op Horeca België? Of heb je liever dat ons team bij je langskomt voor een persoonlijk bezoek en een leuk gesprek?

Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je.

Nieuwe berichten

Onze shop

Meest gelezen

Vegetarische Restaurants in België: Een Groene Revolutie in de Gastronomie

België staat bekend om zijn rijke culinaire tradities, met iconische gerechten zoals wafels, chocolade en frieten. In de afgelopen jaren is er echter een duidelijke verschuiving zichtbaar in de Belgische eetgewoonten, met een groeiende belangstelling voor plantaardige voeding en vegetarisch eten. Deze trend is niet alleen te danken aan gezondheidsbewuste consumenten, maar ook aan een groeiend milieubewustzijn en de wens om ethische keuzes te maken op het gebied van voeding. Het resultaat? Een explosie van vegetarische restaurants die zich richten...

Lees meer