Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Blogs & Vlogs / Horeca / Restaurants / Starters / Tips & tricks

Bijverkoop & Meerverkoop in tijden van Corona

Bijverkoop & Meerverkoop in tijden van Corona

Dat bijverkoop en meerverkoop (in dure marketingtermen aangegeven als cross-selling & upselling) belangrijk is om een hogere gemiddelde besteding te creëren, is wel algemeen bekend, maar ten tijde van Corona is het belang hiervan nog extra toegenomen.

Hoe minder gasten je mag ontvangen, hoe belangrijker het is dat je gasten dus verleid om net wat meer te besteden. Gelukkig zijn gasten momenteel ook net wat gewilliger om dit ook echt te doen. Mensen missen het volop uitgaan in de horeca en bovendien is het begrip groter dat je het als horecazaak momenteel zwaar hebt met de maatregelen en de beperkingen.

De ultieme tijd dus, om extra zorg en aandacht te hebben voor bijverkoop en meerverkoop.

Bijverkoop en Meerverkoop

Eerst even wat uitleg over het verschil tussen die twee, om de kennis even op te frissen:

Bijverkoop (cross-selling)

Hierbij verkoop je een ander product BIJ de initiële bestelling, dus een gebakje bij de koffie of een drankje bij de sandwich.

Meerverkoop (upselling)

Hierbij verkoop je een groter of luxere variant (MEER) van het eigenlijke product, dus bijvoorbeeld een koffiespecial ipv een gewone koffie of een extra grote salade ipv de reguliere maat.

De lijn tussen bijverkoop en meerverkoop is dun, en dat is natuurlijk prima. Beide methode gecombineerd zorgen voor een mooi instrument om zo een hogere gemiddelde besteding te creeeren.

Hoe?

Even een paar tips om je te inspireren:

  • Creëer diverse opties op je menukaart om bijverkoop en meerverkoop te stimuleren. Zie onderaan dit bericht ook hoe je je kunt aanmelden voor een gratis cursus. De opties kunnen zijn: gerechten of drankjes in een normale en grotere variant, extra toevoegingen bij gerechten of drankjes, refill acties, specials en combideals
  • Zorg ervoor dat je medewerkers weten hoe zij bijverkoop en meerverkoop kunnen toepassen. Welk assortiment is hiervoor geschikt en welke vragen kunnen zij stellen aan de gasten tijdens het opnemen van de bestelling om zo meerverkoop en bijverkoop te realiseren? Hang in de back-office eens een lijst met deze vragen op en laat je medewerkers “turven” hoe vaak de vraag met een JA is beantwoordt. Zo zien ze concreter effect van hetgeen ze doen.
  • Voelt het voor medewerkers “opdringerig” om iedereen deze vragen te stellen? Leg dan goed uit wat de reden erachter is. Geef inzicht in de gemiddelde besteding en wat het resultaat is van hun inzet. Je kunt ook starten met het meegeven van een wat vrijere opdracht, zoals: “bij iedere 5 bestellingen, stel je bij minstens 3x een meerverkoop- of bijverkoopvraag”. Zo kunnen bedieningsmedewerkers zelf kiezen aan wie ze welke vragen stellen en aan wie niet.

Zoals ik al zei: een manier om de gemiddelde besteding op te krikken is om eens kritisch te kijken naar je (offline én online) menukaart. Ik heb hiervoor een GRATIS 6-daagse minicursus voor beschikbaar deze kun je bij me aanvragen door even een leeg mailtje met onderwerpregel “minicursus” te sturen naar me, via mail@suzannekuijpers.nl.  Ik deel deze minicursus deze week maximaal 20x uit, dus op=op!

Tot snel! Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”

website

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>