“Heb jij nog goede voornemens dit jaar?” is een vraag die ik ook dit jaar weer kan verwachten. Nee. Ik doe niet aan goede voornemens. Want voornemens zijn zaken die je je voorneemt te gaan doen. Die je van plan bent te doen. Het geeft een vals soort gevoel dat je goed bezig bent, maar het is te vrijblijvend. Ik ben nooit iets van plan te gaan doen, ik doe het gewoon.
Dat geldt overigens niet alleen nu in het spiksplinternieuwe jaar, maar het hele jaar door. Actie in de taxi en gaan met die banaan, zullen we maar zeggen.
Ook als ik kijk naar de deelnemers van mijn cursus, dan is er één ding wat in de meeste gevallen als het moeilijkst wordt ervaren in het verbeterproces: gewoon doen en doorgaan. En dat is nou net dé sleutel tot succes. Daarom is mijn rol dan ook vaak dat ik deelnemers uitdaag en in de actiestand forceer: Maak nou maar gewoon die video! Stop nu maar met dat veel te uitgebreide verhaal op je website! Start nou maar met Facebook Ads! Post nu gewoon je verhaal! Doe! Hou vol! Want pas dan gaat het voor je werken en kun je genieten van het resultaat.
En nu, na de drukke periode en de lockdown en alle andere toestanden die horecaondernemers te verstouwen krijgen, is het aan weer de slag gaan om grip te krijgen en het plan van aanpak te maken om structurele omzet te realiseren, nóg lastiger.
Dus maak geen voornemens, maar ga in de actie. Start vandaag, op dit moment met het werken aan je zaak.
Hulp nodig? Ik heb een stappenplan voor je om je op gang te krijgen.
Stappenplan
STAP 1: Pak je jas en ga buiten een rondje lopen. Regent het? Pak een paraplu, je bent niet van suiker. Stel jezelf tijdens deze wandeling de vraag WAAROM je doet wat je doet en wat je het liefste zou doen. Waar sta jij s ’ochtends voor op? Wat doe jij dagelijks het liefst? Zorg dat je een goed beeld hebt van wat hetgeen is waar jij het liefst je tijd voor zou gebruiken.
STAP 2: Zodra je weer thuis bent pak je pen en papier. A4tje mag, maar ook de achterkant van een envelop werkt prima, maar zorg voor voldoende schrijfruimte. Schrijf je doelen erop. WAT wil je gaan bereiken? Maak deze doelen zo helder, duidelijk en meetbaar mogelijk. Benoem er maximaal 3.
STAP 3: Visualiseer je doelen en bedenk HOE je deze denkt te gaan bereiken. Schrijf puntsgewijs de acties op die nodig zijn om je doel(en) te bereiken en omschrijf ook wat je ervoor nodig hebt en wat eventuele drempels zijn. Wordt het te ingewikkeld? Schrap dan een doel en start simpeler.
STAP 4: Nu wordt ie lastig. Werk vanaf nu iedere dag, zonder uitzondering, minimaal 1 uur aan deze acties en werk je plan verder uit. Bedenk hoe je de drempels kunt weghalen, hoe je hulp kunt krijgen, welke acties veel tijd kosten, hoe je dit tijd kunt verkorten, wat je moet doen om je doel(en) te behalen. Blijf het doen. Houd het vol. Ga door. Stop niet. Zodra je stopt, ontneem je jezelf de kans om JOUW doelen te bereiken.
STAP 5: Is jouw doel die je in stap 2 hebt benoemt, dat je door wilt gaan als horecaondernemer? Dan is stap 5 dat je je aanmeldt voor DIT WEBINAR en dan gaan we vanaf maandag 11 of 18 januari samen verder werken aan jouw (droom)doelen.
Heb je niet meer de aspiratie om als horecaondernemer aan de slag te gaan? Dan kan ik je helaas niet verder helpen, maar hoe dan ook; het is tijd om je jas te pakken. Nu.
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”