Niemand had ooit kunnen denken dat 2020 zo’n rampzalig jaar zou worden voor de horeca. Sinds de horecazaken hun deuren hebben moeten sluiten bevindt u zich ongetwijfeld in een heel moeilijke situatie. We zitten middenin een crisis en het einde van de uitdagingen die deze met zich meebrengt, is nog lang niet in zicht.
Voor velen onder u is 2020 een vrijwel verloren jaar. Laat ons echter het hoofd niet laten hangen. Het positieve nieuws is dat we in 2020 heel wat hebben geleerd. Het blijft belangrijk om proactief te denken en te handelen. Laat de crisis die we op dit ogenblik meemaken een les zijn voor 2021 én voor de komende jaren.
Laat het ons daarom even over uw marketingstrategie hebben in Coronatijden.
Socialemediakanalen: belangrijker dan ooit
Socialemediakanalen waren altijd al belangrijk. Vooral nu fysiek contact beperkt moet blijven, is het belangrijker dan ooit om hier optimaal gebruik van te maken. Dat u in het dagelijkse leven afstand moet nemen, betekent niet dat alle hoop op een goede dienstverlening verloren is. Het is heel belangrijk dat u met uw klanten blijft communiceren. Kan dit vandaag de dag wat moeilijker in persoon, doe het dan via uw socialemediakanalen.
Om het hoofd boven water te houden bent u misschien weer overgeschakeld op afhaalmaaltijden en contactloze leveringen. En gelijk heeft u! Voor de Coronacrisis bestelde de consument afhaalmaaltijden omdat dit tijdbesparend en makkelijk was. Toen Covid-19 uitbrak, was het omdat ze geen andere optie hadden.
Niet alleen de reden waarom uw klanten afhaalmaaltijden bestellen is veranderd, maar ook de manier waarop leveringen en afhalingen gebeuren is sterk gewijzigd. De mondmaskerplicht belemmert een gezellig praatje en de afstand die we moeten houden creëert ook een psychologische afstand. Mensen voelen zich niet meer op hun gemak in elkaars gezelschap en dat heeft een heel negatieve invloed op sociaal contact.
Laat uw klanten weten dat u er nog altijd bent voor hen en dat u een goede dienstverlening nog steeds belangrijk vindt.
- Vermeld op uw socialemediakanalen wat de procedures zijn bij afhalingen of leveringen.
- Laat uw klanten weten welke voorzorgsmaatregelen u neemt.
- Zorg ervoor dat ze weten dat alles volgens strenge hygiënische normen gebeurt omdat u hun gezondheid belangrijk vindt.
- Vergeet vooral niet af en toe foto’s of zelfs video’s te posten om klanten te laten zien hoe het er nu in uw zaak aan toe gaat.
Doe dit niet alleen omwille van praktische redenen. Deze zijn ongetwijfeld belangrijk, maar nog belangrijker is het positieve signaal dat u uw klanten hiermee geeft.
Focus op uw marketingbeleid
Zelfs zonder de huidige crisis zou u zich misschien meer gefocust hebben op uw marketingbeleid. De druk die deze pandemie op ieder van ons uitoefent heeft dit echter noodzakelijk gemaakt. Door Corona zijn we op zoek gegaan naar nieuwe ideeën, zowel wat ons aanbod als onze marketing betreft.
Deze pandemie heeft ons vooral duidelijk gemaakt dat het onmogelijk is om de natuur te controleren. Wat we wel kunnen controleren is de manier waarop we met dergelijke omstandigheden omgaan. Ook al mag u uw horecazaak voorlopig niet openen, met duidelijke en behulpzame berichtgeving naar uw klanten toe biedt u hen toch een goede dienstverlening.
Ik besef heel goed dat het in de huidige omstandigheden niet altijd even makkelijk is om positief te blijven denken. Doe het toch! Zowel in uw eigen belang, dat van uw klanten en zeker in het belang van uw horecazaak is positivisme belangrijk.
Zolang u als horecaondernemer productief én creatief blijft, kunt u door deze crisis heen komen.
Tot slot
Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.
Wenst u uw huidige situatie te bespreken of heeft u vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.
Vriendelijke groeten,
Gino Vermeulen