Lag er vorige week nog een berg sneeuw, deze week schijnt de zon weer volop en is de lente in aantocht. Veel verandering in een korte tijd, maar er is één ding wat niet verandert: mensen moeten eten. Dit zal altijd zo blijven. Of het nu oorlog is, een natuurramp of zoiets als een pandemie. Mensen zullen altijd moeten blijven eten. Het is een basis behoefte. En daarom per definitie iets waar “handel” in zit. Je moet alleen weten op welke manier je kunt bijdragen aan het vervullen van die basisbehoefte.
“Als de wind waait, bouwen sommige mensen windschermen, anderen windmolens”, zei iemand ooit tegen me. Slimme man was dat. Het was niet het enige waarmee hij me destijds inspireerde. Maar het is natuurlijk zo. Sommige mensen zoeken bescherming en hebben “last” van de wind, terwijl anderen zoeken naar een oplossing om gebruik te maken van diezelfde wind.
En wie ben jij? Ben jij iemand die windschermen bouwt of windmolens? Zoek jij naar hoe je je kunt “wapenen” tegen al het geweld, of ben je op zoek naar de manier waarop jij je voordeel ermee kunt doen? Want één ding is zeker: de omzet die steeds meer weglekt uit de horecasector, is niet “weg-weg”. Hij zit alleen op een andere plek. Kijk maar naar de grote retailbedrijven en webwinkels. Die hebben nog nooit zoveel omzet gehad.
En zo komt het dat oplossingen als vanzelf ontstaan. Die worden bedacht door die mensen die windmolens bouwen. Horecaconcepten worden slim in een retailsetting geïncorporeerd, bedrijven die medewerkers in de winkels laat facetimen met hun (potentiële) klanten, chef-koks die slimme samenwerkingen aangaan met hotels en virtueel vermaak wordt georganiseerd met hulp van pubquizen en andere gezelschapsspellen vanuit cafés, om maar wat voorbeelden te noemen.
Maar hoe kom je nu terecht bij die club van windmolenbouwers? Want dat is wat we willen: dé ultieme oplossing vinden voor die dalende omzettrend en aan de slag met iets wat werkt en zorgt voor geld in het laadje. Omzet is immers zuurstof voor je bedrijf, en zonder zuurstof is niets levensvatbaar (anaerobe bacteriën daargelaten).
Het begint met het opzetten van een andere bril. En dat klinkt allemaal simpel en makkelijk, en ik heb natuurlijk ook wel in de gaten dat je een bak ellende hebt, waar je wat mee moet. Maar die bak ellende is er toch wel, of je nu vanuit bril A of bril B kijkt. Zet dus een andere bril op, en bedenk goed wat voor voordelen of kansen er zijn die je kunt benoemen vanuit die hele pandemie. Ik ga er een paar noemen om je op weg te helpen, wellicht kloppen ze niet helemaal voor jou, maar gebruik ze als inspiratie:
WE ETEN MEER
Ik heb deze niet helemaal wetenschappelijk onderbouwd, maar als ik om me heen kijk, heb ik zo’n vermoeden dat een hoop mensen zich meer “laten gaan” als het gaat om eten. Het sporten schiet er al bij in en aangezien je toch 1,5 meter bij iedereen vandaan moet blijven, valt die extra vetrol toch ook niet zo op. We zijn zielig, dus we mogen best genieten van dat wat we wél hebben, is een beetje de sfeer die ik voel hangen. Het houdt mij in ieder geval niet tegen om een extra punt taart naar binnen te schuiven. Ja, ik geef het toe: ruim 6 kilo erbij sinds de lockdown…
WE BESTEDEN MEER
In het verlengde van puntje 1, zie ik ook dat er over het algemeen meer besteed wordt aan specifieke dingen die nog wél kunnen. Want die vakantie ging toch niet door, dus als we wat eten bestellen, mag dat best wat duurder. Mensen willen graag geld uitgeven om het leed wat te verzachten en vooral als je inspeelt op die behoefte, waarin je het gevoel van “vroeger” terugbrengt, hebben mensen daar best wat voor over.
WE HECHTEN MEER WAARDE AAN SAMENZIJN
Vooral als dingen niet kunnen of mogen, is het verlangen ernaar groter. Zo werkt het bij mijn dochter van 5, maar zo werkt het bij iedereen. Konden we voor de lockdown probleemloos bij jan-en-alleman op bezoek, nu is er een quotum gesteld en het allemaal op de bon is, voelt het “stiekem” en verboden als je eens twee gasten in je huis hebt.
WE WAARDEREN SIMPELE DINGEN MEER
Nog nooit trokken mensen er zoveel op uit als nu om de natuur te ontdekken. Het aantal mensen wat meedeed aan de jaarlijkse vogeltelling, was nog nooit zo hoog en er ontstaan files voor de parkeerplaatsen van de plaatselijke parken en bossen. Genieten van dat wat wél kan. Daar zijn mensen naar op zoek. Zorg er dus voor dat je hoort bij dat wat wél kan.
ONZE RITUELEN & GEWOONTES VERANDEREN
Door de pandemie hebben mensen gedwongen hun rituelen en gewoontes moeten doorbreken. Hierdoor ontstaan kansen om in te spelen op de nieuwe rituelen en gewoontes die mensen ontwikkelen (want dat doen ze).
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar het gaat even om het omdenken: bedenk welk probleem de pandemie voor je vormt en denk dan precies de andere kant op. Sta goed stil bij de kansen en mogelijkheden die er eventueel zijn. Mensen hebben behoeftes. Ze willen samenzijn, lekker eten, genieten van gerechten die ze thuis nooit klaar zouden maken, zonder gedoe. En door die pandemie worden mensen een bepaalde kant op gedwongen. Ga daar staan waar de mensen naartoe bewegen. En dat doe je door je de volgende vragen te stellen:
- Wie is mijn klant/gast? Wat beweegt hem?
- Waar zit die klant/gast? Zowel online als offline?
- Wat is zijn behoefte? Zijn basisbehoefte, maar ook zijn diepere behoefte?
- Wat is zijn pijn of verlangen? Waar zit zijn frustratie, waar heeft ie last van?
- Wat kun jij bieden vanuit de tools en mogelijkheden die jij hebt?
- Wat als je jouw restaurant niet als restaurant zou zien, maar als een basisruimte met spullen?
- Hoe kun je bondgenoten worden met partijen die hebben waar het jou aan ontbreekt?
- Wie bedient diezelfde doelgroep, maar heeft een ander belang of een ander product dan jij?
- Waarom hebben bepaalde ondernemers succes? Wat doen zij anders?
Het zijn vragen waarmee ik jouw gedachtetrein op gang wil brengen om je te inspireren anders te denken over die wind. Bouw geen windscherm, maar een windmolen en bedenk wat het je kan opleveren als je die bak ellende even opzij schuift.
Take care,
Grz Suus
PS: behoefte aan een gratis training om wat inspiratie op te doen? De komende tijd heb ik een aantal gratis trainingen beschikbaar waarin ik laat zien hoe het komt dat Yvette van Sandwichbar Du Nord in Groningen zoveel bestellingen binnenkreeg dat ze moest stoppen met het aannemen ervan! Via DEZE LINK kun je je aanmelden en laat ik je zien hoe je kunt gaan werken met Facebook Adverteren en je zo jouw ideale doelgroep kunt bereiken én binden.
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers – ook nu tijdens de lockdown – om meer omzet te creëren, door te focussen op een betere (online) zichtbaarheid en het verbeteren van het bestelaanbod.“