Naar aanleiding van de Rechterlijke uitspraak: Wibra mag personeel gemiste corona-uren laten inhalen, plaatste ik al een 2020 een post over dit onderwerp, toch nog maar eens in de herhaling met een update.
Aangezien we nog steeds Horeca vakmensen tekort komen en er bij veel Horecaondernemers nog weleens geklaagd wordt over stress en werktijden, was ik mij toen ik twee Horecaondernemers op een zondagmiddag langs zag fietsen (terwijl hun zaak open was) aan het verwonderen en dacht is dat verantwoordt jij bent het gezicht van je zaak, maar blijkbaar kan het dus wel.
Zo verdien je vrije tijd
Zij deden overduidelijk aan Time management maar moet je dat willen zo pas naar of in een crisis!? maar wat betekent time management nu!? Het is een verzamelnaam of een sjiek woord voor vaardigheden om effectief en efficiënt te werken, en dat is nodig is deze bizare tijd.
Het betekent dat men tijd op een manier indeelt zodat er zo veel mogelijk belangrijke taken verricht worden binnen de beschikbare tijd.Time management vaardigheden zijn belangrijk in een werkomgeving om efficiënt te kunnen werken, je verdient er simpel geld en vrije tijd mee.
Niet slecht voor je relatie
Het klinkt als een oer-onhoreca-woord maar zelf paste ik time management vanaf 1980 toe, niet dat het toen veel hielp, want we werkte ons nog steeds een slag in het rond, en om eerlijk te zijn wat fijn dacht ik dan als je dat wel kunt. Je kunt op zijn minst bekijken of die mogelijkheid in jouw bedrijf bestaat, het bespaart bakken vol geld, je kijkt er frisser tegen aan, en het is zeker niet slecht voor je relatie.
Misschien moeten we de term time management vervangen door inefficiënte uren, en dan bedoel ik de niet productieve of niet lonende uren!? Een voorbeeld: een poos geleden vroeg een Horecaondernemer Cor kom je eens kijken want ik heb een nieuw bedrijf (tapas formule) gekocht? Eenmaal daar vervolgde hij: wat vind je er van? Ja leuk zei ik. En hij vertelde ja dit is een top locatie (wat het ook is) en ik wil ook overdag opendoen, er zit een klein terras bij, en dan ‘s avonds als de keuken dichtgaat wil ik nog wat vlammen met het stukje bar.
Andere openingstijden Ik reageerde, maar waarom zou je dat willen? Nou vind ik “nablijven” wel gezellig (zijn achtergrond was natte Horeca) maar waarom wil je dat!? Als de keuken dicht gaat, ruim je op en klaar?! Om het verhaal nu niet té lang te maken, hij gooide op de door hem bedachte manier, zijn zaak open en na twee maanden vertelde hij mij ” je had gelijk, ik wil ook nog een leven, het terras bracht overdag onvoldoende op te klein, en de bar na keukensluiting idem.
Soms kan het gewoon niet anders
Natuurlijk realiseer ik mij dat dit niet bij alle zaken kan of mogelijk is, maar het loont de moeite om dat te onderzoeken. Voor een bedrijf in het Heuvelland Zuid-Limburg splitste ik het seizoen in zomer en winter en in doordeweeks en weekenden, dat resulteerde in een a twee sluitingsdagen en ziet er ongeveer zo uit :
Openingstijden
Zomer- maanden en weekend : 12.00u tot 23.00u Keuken tot 21.30u
Wintermaanden : 17.00u tot 23.00u Keuken tot 21.30u
Weekend Vr,Za,Zo : 12.00u tot 23.00u
Hierdoor kun je economisch een goede personeelsplanning maken en zijn er niet of nauwelijks lege uren. Een goede agenda met festiviteiten bijhouden, Carnaval in Limburg niet onbelangrijk!! Op de donderdag vòòr Carnaval werd aan iedereen gevraagd ook wat vrienden mee te nemen die zin hadden, om alles mee schoon te maken Die dag kookte ik dan voor al die medewerkers en aanhang. Dan trok ik alle ijskasten leeg, het vat werd leeggemaakt, en aansluitend ging de zaak dicht, vakantie voor een week. Dit zijn zomaar wat voorbeelden, maar er zijn er vast meer te bedenken.
Geweldig als dat kan
Onze medewerkers vonden het geweldig, acht je moet wat, want de tijden veranderen en de winter komt er aan, en als jij ze wel kunt vinden de medewerkers met een vaste job koester ze, want Horecamedewerkers kiezen niet alleen voor geld en een vaste job, maar ook voor het sociale aspect binnen jouw zaak.
Cor van Loo
Foto: Bob Kok/KFA