Een jaar ellende? Nee, een jaarkalender!

5/5
Een jaar ellende? Nee, een jaarkalender!

En Pasen is alweer achter de rug! Stond ik vorige week donderdag nog zwetend in een paashaaspak, sta ik nu klappertandend bij de school van mijn dochter om haar op te halen.

Maarrrrr, beter weer komt er aan en met dat betere weer ook weer een aantal feestdagen. Denk bijvoorbeeld aan Dag van de Arbeid, Pinksteren en Moederdag. Het is een begin van een heel rijtje feestdagen die we allemaal gaan krijgen, zonder ze echt goed te kunnen vieren op een terrasje. Of wel, maar duidelijkheid is er in ieder geval niet over.

Ondanks dat is het in ieder geval een mooi moment om even wat voorbereidingen te treffen voor al die feestdagen die gaan komen en waar je jouw actie en take away of delivery assortiment op kan toespitsen. Tijd voor een jaarkalender!

Ik help je graag op weg bij het maken van zo’n jaarkalender en daarom een paar praktische tips:

Kalendertip 1:

Start in ieder geval met in kaart te brengen welke feestdagen er zijn en of je hier wat mee wil doen of niet. Maak een schema met daarin de data en de feestdagen. Werk op basis van weken, dat is het meest overzichtelijk.

Kalendertip 2:

Denk na over de acties die je wilt inzetten. Maak het zo concreet mogelijk. WAT ga je doen, WANNEER ga je dat doen en WAT moet er allemaal voor geregeld worden? Maak dit vooral specifiek voor de komende maand, waarin je vrijwel zeker weet dat er aan de coronasituatie nog niet veel verandert. Voor de feestdagen erna, waarbij je nog onzekerheid hebt over het al dan niet openen van deuren of terrassen, kun je alvast wat grove ideeën op papier zetten, op basis van de mogelijke scenario’s.

Kalendertip 3:

Maak de actieperiodes niet te lang, maar zorg wel tijdig voor aankondigingen bij het publiek. Zorg ervoor dat je deze aankondigingen een paar weken van te voren al inzet en structureel herhaalt, zodat je boodschap echt bij mensen aankomt. Eén keer communiceren heeft geen zin.

Kalendertip 4:

Oke, nu echt blijven opletten, want hier gaat het heel vaak fout: een actie, al dan niet gekoppeld aan een feestdag, moet altijd zorgen voor EXTRA RESULTAAT. Dus: extra (herhaal)bestellingen, grotere bestellingen of nieuwe gasten.

Als dit het niet doet (“ik doe het gewoon omdat het leuk is”), laat dan maar zitten, zonde van je tijd. Dit betekent dat je vooraf bedenkt wat je wil bereiken met je actie. Als je weet wat je wil bereiken, hoeveel je wil verkopen, wat de marges zijn en wat er dan voor gedaan moet worden om dit te bereiken, ben je veel meer bezig vanuit je doelstelling, in plaats van “even wat leuks doen”.

Kalendertip 5:

Tot slot: het maken van een jaarkalender en de concrete invulling, kun je het beste doen vanuit een vrije brainstorm en niet vanuit de huidige situatie. Betrek eventueel een fijne sparringspartner erbij of combineer je brainstorm met een online samenzijn, zodat het een leuk team “feestje” wordt. Ook kun je vooraf wat inspiratie opdoen, bijvoorbeeld bij andere zaken, retail (supermarkten) of door te kijken wat er in andere jaren aan feestdagen acties is georganiseerd. Een uurtje vrij googelen levert ook vaak al voldoende inspiratie op.

Ik hoop jou in ieder geval geïnspireerd te hebben met deze 5 tips! Ik deel trouwens ook 3 GRATIS jaarkalenders uit, bomvol met suggesties, tips en voorbeeldteksten. Het is een jaarkalender ter waarde van 115 euro en kun je mooi gebruiken als basis voor je eigen jaarkalender. Hebben? Stuur een mailtje naar jaarkalender@suzannekuijpers.nl en wie weet ben je één van de gelukkigen!

Fijne dagen,

Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers – ook nu tijdens de lockdown – om meer omzet te creëren, door te focussen op een betere (online) zichtbaarheid en het verbeteren van het bestelaanbod.

MIJN ZAAK ONLINE

Ook een artikel van uw zaak op Horeca België? Of heb je liever dat ons team bij je langskomt voor een persoonlijk bezoek en een leuk gesprek?

Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je.

Nieuwe berichten

Onze shop

Meest gelezen

Vegetarische Restaurants in België: Een Groene Revolutie in de Gastronomie

België staat bekend om zijn rijke culinaire tradities, met iconische gerechten zoals wafels, chocolade en frieten. In de afgelopen jaren is er echter een duidelijke verschuiving zichtbaar in de Belgische eetgewoonten, met een groeiende belangstelling voor plantaardige voeding en vegetarisch eten. Deze trend is niet alleen te danken aan gezondheidsbewuste consumenten, maar ook aan een groeiend milieubewustzijn en de wens om ethische keuzes te maken op het gebied van voeding. Het resultaat? Een explosie van vegetarische restaurants die zich richten...

Lees meer