Vorige week had ik het er al even over in mijn bericht over de Horecawebsite Challenge, maar deze week wil ik graag nog even wat uitgebreider ingaan op je horecawebsite, maar dan met name over de afhaal- en bezorgfunctionaliteit. De vraag kwam bij mij een aantal keer binnen (logisch in deze tijd), dus dat is altijd direct een alarmbelletje om er een artikel aan te wijden. Er zijn allerlei verschillende manieren om met een website functionaliteit te beginnen, maar ik richt me vandaag alleen even op de WordPress plug-ins.
Plugin’s voor WordPress
Als je werkt met een WordPress website, kun je daar een losse plug-in op installeren. Ik ben zelf wel fan van WP Pizza, die – anders dan de naam doet vermoeden – voor allerlei soorten afhaal- en bezorgmogelijkheden prima werkt. De plug-in zelf is gratis, je maakt alleen kosten om Mollie aan te sluiten om te kunnen afrekenen.
Daarnaast is de welbekende WooCommerce plugin (met Food Oline uitbreiding) uiteraard goed te gebruiken. Dit werkt top voor allerlei verschillende menu’s en een groter assortiment. De prijs ligt over het algemeen wel wat hoger, vooral als je net even wat anders wilt dan de standaardfuncties.
Dan heb je ook nog GloriaFood. Deze werkt supersimpel in gebruik en is in principe gratis, maar moet je wel een maandabonnement voor afsluiten om de online betaling te fixen. Aangezien je die echt nodig hebt, is dit wel een terugkerende kostenpost, die overigens prima te overzien is, vooral als je van simpel houdt.
Tot slot wil ik Paytium nog noemen. Dit is een prima plug-in als je maar een klein aanbod hebt. Bovendien werkt het ook prima in combi met het aanbieden van food-abonnementen, waarbij je een vast bedrag betaald per maand (bv). Het grote voordeel is, is dat je dit met wat handigheid volledig gratis kunt laten draaien en dat het perfect werkt met Mollie. De plug-in zelf vergt wel wat meer werk in het opzetten.
Tel (eerst even) uit je winst
Ik wil ook even wat tips met je delen, als het gaat om bezorgen. Want check ten eerste echt even goed of een bezorgservice echt wel extra WINST gaat generen. Dus niet omzet. Winst. Maak even wat rekensommen om dit in te schatten. Het zou zonde zijn om zoveel moeite, kosten en tijd te investeren in iets wat per saldo niets oplevert. Dan kan ik wel andere zaken bedenken waar je je mee bezig zou kunnen houden…
Nog meer tips…
Een klant die ik afgelopen week ook geadviseerd heb bij zijn bezorgservice, stelde ik voor om te starten met één of een paar dagen waarin hij bezorgt en van die dag ook een “speciale dag” te maken. Maak er “een ding” van. Verwerk de naam van je bedrijf in die dag, zoals “Dagzaak Dinsdag” (tis even een voorbeeld), zodat gasten hun routine hierop gaan aanpassen. Sterker werkt het nog met een maandabonnement, zodat je meer zekerheid hebt in je bestellingen en weet je beter je voorraad te beheren. Als je een leuk menu per week maakt kun je met weinig personeelskosten al best wat resultaat bereiken.
Houd sowieso je assortiment smal en wissel vaker, zo krijgt de gast toch het gevoel van variëteit, terwijl je het jezelf niet te lastig maakt. Check de hardlopers op je reguliere kaart en denk na over hoe je die als bezorgitem kunt toevoegen.
Kies voor aanvullende producten waarmee je gemakkelijk een hogere besteding per bestelling krijgt, zoals koude voor- en nagerechten, drankjes erbij en wellicht heb je nog andere artikelen die gemakkelijk bijbesteld kunnen worden.
Een andere tip die ik nog mee wil geven, is dat je jezelf kan onderscheiden door de bestelling met zorg en aandacht klaar te maken en net iets meer te doen dan je belooft. Laat het er leuk uitzien, doe er een persoonlijk kaartje bij, zorg voor voldoende servetten en “bind hier en een rood-wit touwtje of plak een stickertje” zodat het echt een kadootje wordt. Hiermee kun je verschil maken!
Online fratsen
Pas je website dus even tijdelijk aan, en zet een loeigrote button op de homepage, zodat het direct duidelijk is welke services jij op dit moment biedt. Haal alle andere “afleidende” knoppen van je website. Je doet dit gemakkelijk door je homepage te kopiëren, zodat je de reguliere versie erna weer gemakkelijk kunt terugzetten.
Houd in ieder geval als stelregel vast: je website hoeft niet mooi te zijn, als hij maar functioneel is en zorgt voor bestellingen/omzet.
Hoe je dit doet? Zorg voor een gemakkelijk en vloeiend bestelproces. Zo weinig mogelijk kliks voor de gast en GEEN onduidelijkheid. Laat de gast niet hoeven nadenken, maar verleid hem om in een paar kliks de bestelling te kunnen plaatsen en af te rekenen.
Laat minimaal 2 keer per week via de online social media kanalen zien wat je aanbod is en link door naar je website, zodat men direct kan bestellen. Door een koppeling te maken met een actie (gratis fles wijn bij…) geef je de gast een extra impuls om bij jou te gaan bestellen.
O ja: denk ook aan het aanmelden bij Google Mijn Bedrijf. Sta je al aangemeld (meestal wel), wijzig dan je info, zodat het duidelijk is dat je bezorgt en plaats een directe link erop. Zo gaan gasten je sneller vinden.
Doe je mee met het Website Webinar?
Maandag 2 november houd ik een Website Webinar, waarin ik onder anderen 2 live voorbeelden laat zien van websites en wat je simpel kunt verbeteren om zo meer omzet eruit te halen. Kijk je mee? Je kunt je via DEZE LINK aanmelden, je ontvangt dan ook het ultieme website sjabloon om eenvoudig zelf toe te kunnen passen.
Grz Suus
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”