Gister zat ik weer een ouderwets te swingen achter mijn laptop, omdat ik een mailtje van en klant had binnengekregen:
Hoi Suus,
Ik heb de laatste tijd even wat minder tijd besteed aan de modules, maar dat is met een goede reden. Alle tijd die ik er afgelopen weken in heb gestopt begint zich uit te betalen. Waar het eerst nog sporadisch was, soms weken niets, heb ik nu dagelijks bestellingen via mijn eigen bestelsite!
En de bestellingen voor Valentijn schieten echt de pan uit, terwijl ik maar voor een heel bescheiden bedrag advertenties heb opgezet. Ik denk dat ik zelfs vandaag of morgen moet gaan stoppen met bestellingen aannemen omdat het er teveel worden. Luxe problemen!
Groetjes, Yvette
Yessss! Wat een feestje weer! Ik realiseer mezelf op deze momenten waarom ik doen wat ik doe.
Yvette is eigenaresse van een Sandwichbar in Groningen (Du Nord) en heeft ‘em door. Zo goed door zelfs, dat ze moet stoppen met het aannemen van bestellingen voor Valentijnsdag! Een heerlijk tegengeluid.
Ze heeft dit voor elkaar gekregen door mijn systeem in te richten; een fijne combinatie van een goed basis fundament en simpele flexibele tools die ervoor zorgen dat bestellingen (of gasten) binnenkrijgen geen toeval meer wordt, maar zekerheid.
Met name de slimme inzet van Facebook/Instagram advertenties spelen hier een belangrijke rol in, als onderdeel van een groter systeem.
En juist dat is waar ik me aan het voorbereiden ben en waar ik me vanaf eind februari op ga richten: meer horecaondernemers helpen om met behulp van een gratis training wegwijs te maken in Facebook/Instagram adverteren.
Ennn uiteraard heb ik Yvette om goedkeuring gevraagd, of ik haar mailtje openbaar mocht laten zien 😊
In de aanloop van deze voorbereidingen, wil ik je alvast wat info delen, die ervoor zorgt dat je door hebt hoe belangrijk een scroll stopper is. Een wat? Een scroll stopper. Wacht maar, ik leg het je uit, no panic. Ik begin met het eerste woord.
Scrolling
Scrolling. Het is een woord wat pas een paar jaar écht een bepaalde betekenis heeft gekregen, en veel mensen weten precies wat het betekent: door je tijdlijn(en) scrollen van je social media en checken wat voor interessants er te zien is. Het werkt verslavend, omdat Facebook & co precies weten hoe ze je zo lang mogelijk aan het scrollen houden. Iets met een algoritme, maar daar zal ik je verder niet mee vermoeien.
Maar hoe zorg je er nu voor dat je opvalt tussen alle posts (berichten) en ads (advertenties) en jouw (potentiële) gast (klant) stopt met scrollen? Want dat is wat je wilt. Want zodra hij/zij stopt, heb je de aandacht. En kun je erna meer vertellen en hem/haar verleiden door te lezen en te klikken.
Ik laat je eerst even zien hoe dat werkt, bij het “scannen” van al die berichtjes:
- De gast/klant ziet de afbeelding (“stopper”).
- De gast/klant scant de eerste zin (“stopper”).
- De gast/klant checkt van wie het bericht afkomstig is.
- De gast/klant checkt het aantal likes en opmerkingen (“social proof”)
- De gast/klant gaat (bij interesse) de rest van de tekst lezen.
Deze vijf stappen worden meestal in deze volgorde uitgevoerd en vooral stap 1 tot en met 4 vinden plaats in een fractie van een seconde. Soms wisselen stap 1 en 2, maar sowieso is dus belangrijk om te weten dat stap 1 (de afbeelding) en stap 2 ( de eerste zin) MEGAbelangrijk zijn bij het zorgen voor die scroll stop.
Afbeelding
De afbeelding moet niet alleen aantrekkelijk zijn, maar mag ook best een beetje gek of bijzonder zijn. Perfect werkt niet. Het werkt het beste als je een foto hebt die er niet tè professioneel uitziet, maar juist een beetje “amateuristisch”. Niet te veel erop, alleen wat je topproduct is, of in ieder geval het product waar je actie over gaat. Gratis is een toverwoord, dus zoals je in het voorbeeld hierboven ook ziet, is dit een echt goede reden voor mensen om te stoppen met scrollen, door een rondje toe te voegen. Alleen het woord “gratis” in een rondje werkt ook al.
Eerste zin
De eerste zin is het tweede belangrijke element waardoor (potentiele) gasten/klanten stoppen met scrollen. Deze zin (de eerste 2 regels) is namelijk zichtbaar bij het scrollen, de rest niet. Daarom superbelangrijk dat je deze interessant maakt. Mensen moeten zin hebben om verder te lezen, dus geef niet alles weg in de eerste zin, maar maak het echt een “teaser”. Bedenk goed wie jou doelgroep is en laat hen “smullen” van die eerste zin.
Gratis training
Zoals ik al zei; ik ben volop in voorbereiding van het geven van een aantal gratis trainingen over het succesvol inzetten van Facebook/Instagram advertenties voor horecaondernemers. Je kunt je via DEZE LINK hiervoor aanmelden.
Let op: vol=echt vol. Ik heb een beperkt aantal momenten en plaatsen voor deze gratis training, dus geef je snel op als je verzekerd wil zijn van een plekje om deel te kunnen nemen aan deze training.
Voor iedereen die deelneemt aan deze training heb ik ook nog een gratis kadootje, zodat je niet alleen veel waardevolle info krijgt, maar ook daadwerkelijk aan de slag kunt. Meer info geef ik je tijdens de training, tot dan!
Fijne dag!
Grz Suus
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers – ook nu tijdens de lockdown – om meer omzet te creëren, door te focussen op een betere (online) zichtbaarheid en het verbeteren van het bestelaanbod.“