Bij het woord horeca denken de meeste ondernemers meteen aan hard werken en veel uren draaien. En inderdaad; als de zaken goed gaan is dit meestal wel zo. Voor u een eigen horecazaak opstart of overneemt moet u goed weten waar u aan begint. U moet bereid zijn om als horecaondernemer veel en hard te werken, maar u moet bij uzelf ook nagaan of u hiervoor wel over de nodige kwaliteiten beschikt. U moet immers niet alleen uw zaak runnen, u moet ook op een efficiënte manier omgaan met uw medewerkers én u moet natuurlijk uw gasten het ultieme gastvrijheidsgevoel geven. U merkt het: een horecazaak uitbaten is een hele opgave!
Jammer genoeg gaan heel wat horecaondernemers op bepaalde vlakken in de fout. Dit kan niet alleen een negatieve invloed hebben op hun horecazaak, maar ook op hun sociale leven én op hun gezondheid.
Over het algemeen geef ik mensen graag tips hoe ze hun horecazaak op een efficiënte manier kunnen runnen. Vandaag pak ik het anders aan: ik laat u kennis maken met veel voorkomende fouten en denkwijzen. Kortom, hoe u het beter niet doet.
Steeds harder werken
Heel veel horeca-uitbaters beslissen om bij personeelstekort zelf de handen uit te mouwen te steken. Dat is een goede zaak want zo houdt u alles onder controle en geeft u het goede voorbeeld aan uw medewerkers. Jammer genoeg telt ook voor u als horecaondernemer, dat een dag maar 24 uur telt. Als horeca-uitbater heeft u ook ondernemerschapstaken en als u dit alles lange tijd moet combineren dan zult u daar ongetwijfeld aan onderdoor gaan. Probeer voldoende medewerkers in te schakelen en probeer ook te delegeren. Een bestand van tijdelijke werkkrachten bijhouden die tijdens drukke periodes kunnen bijspringen is bijvoorbeeld een prima idee.
Delegeren beschouwen als taken doorschuiven
Heel wat horecaondernemers vinden het moeilijk om te delegeren. Delegeren betekent echter niet dat u zomaar taken doorschuift naar iemand anders. Als u als ondernemer taken delegeert, dan heeft u hoogstwaarschijnlijk de tijd niet om deze zelf aan te pakken. En geloof me vrij: daar is helemaal niets mis mee. Zorg er wel voor dat u precies omschrijft wat u van deze personen verlangt en dat degenen aan wie u de taken delegeert hier volledig klaar voor zijn. Een goede communicatie is hierbij heel belangrijk.
Denken dat u onmisbaar bent
Niemand hoort het graag: maar in feite is niemand onmisbaar. En eigenlijk hoeft dit niet zo negatief te klinken want als je hiervan uitgaat, dan wordt het leven een stuk aangenamer. U kunt er even een dagje tussenuit om te genieten van hetgeen u graag doet. Uiteraard bent u verantwoordelijk voor uw horecazaak en wilt u dat de zaken goed gaan, maar dit betekent niet dat u niet eventjes afstand kunt nemen. Ongetwijfeld bent u omringd door bekwame medewerkers die uw taken – al was het maar voor even – kunnen overnemen. En daarna kunt u weer uitgerust en met volle moed aan de slag als horecaondernemer.
Opgeslorpt worden door uw eigen passie
Horeca is een passie; dat begrijp ik als geen ander. Heel wat vakmensen dromen ervan een horecazaak uit te baten en heel wat ondernemers menen de horecawereld volledig te begrijpen. Als u een succesvolle horecazaak wilt uitbouwen, dan moet u van beide markten thuis zijn. Concentreert u zich liever op het ondernemerschap dan neemt u beter iemand voor het vakwerk in dienst. Is uw passie alleen horeca, dan zult u zich moeten laten bijstaan door iemand die meer van het ondernemerschap afweet. Kortom, of u bent van beide markten thuis of u moet zich laten bijstaan door een expert. En daar is een belangrijke rol weggelegd voor een horecaconsultant.
Wilt u weten hoe ik als horecaconsultant u kan helpen bij het uitbaten van uw horecazaak en het waar maken van uw droom? Neem dan volledig vrijblijvend contact met mij op via www.ginovermeulen.be.