Als de horeca de deuren weer mag openen, zal dat heel wat mensen blij maken. Eerst en vooral u als horeca-uitbater en uw medewerkers, maar ook menig consument zal tevreden zijn.
Verwachtingen zijn dat consumenten zich gaan opsplitsen in twee groepen: een groep die niet kan wachten om hun favoriete café of restaurant te bezoeken en een groep die toch nog wat wantrouwig staat ten opzichte van een café- of restaurantbezoek. De uitdaging die u als horeca-uitbater te wachten staat is deze laatste groep over de streep te trekken.
In de eerste plaats kunt u dit doen door uw klanten te laten weten dat het veilig is om uw horecazaak te bezoeken. Net zo belangrijk is het om hen duidelijk te maken dat ze in uw zaak een ervaring kunnen beleven die boven een lekkere maaltijd uitsteekt. Mensen zullen op zoek gaan naar net dat ietsje meer. Uw opdracht is dan ook ervoor te zorgen dat een horecabezoek nog specialer wordt. Hierbij kunnen een uniek en origineel concept u helpen, maar ook het interieur van uw zaak.
Ik begrijp maar al te goed dat u in deze onzekere tijden helemaal niet denkt aan ingrijpende veranderingen. Trend-watchers zijn hier echter wel volop mee bezig.
Kuchschermen in verschillende stijlen
In Nederland hebben ze een prachtig woord uitgevonden voor de glazen panelen die ervoor moeten zorgen dat mensen minder rechtstreeks contact hebben met elkaar: kuchschermen.
Uit een rondvraag is gebleken dat gasten zo’n kuchscherm helemaal niet zo erg vinden. Mensen die met z’n tweetjes uit gaan eten, vinden het vaak niet zo leuk dat anderen hun gesprek kunnen volgen. Vaak eten mensen smakelijker als er niet iemand anders naar hen zit te staren. Als men als gezin gaat eten, dan is het vaak makkelijker de kinderen onder controle te houden als er een barrière tussen andere tafels staat. Veel mensen beschouwen zo’n kuchscherm als een vorm van privacy.
Een kuchscherm hoeft niet uitsluitend uit plexiglas te bestaan. Groen en duurzaamheid zijn volgens trend-watchers trends die zich ook in 2021 zullen verderzetten. Al eens gedacht aan kuchschermen uit natuurlijke materialen zoals hout en/of beplanting? Het zal uw interieur vast iets origineels geven. Een ander belangrijk voordeel is dat hout of beplanting vaak veel goedkoper is dan speciaal ontworpen plexi-panelen.
Breng wat kleur in uw horecazaak
Hygiëne zal blijven voorop staan. Materialen die makkelijk en grondig gereinigd kunnen worden zullen dus een must zijn.
Uw gasten zullen willen dat alles er perfect schoon uitziet. Wat ze echter niet zo fijn zullen vinden is een klinische atmosfeer. Als uw gasten het gevoel krijgen dat ze een steriel ziekenhuis binnentreden, dan zullen ze hier echt niet vrolijker van worden. Uw horecazaak moet nog altijd comfort bieden en uw klanten een goed gevoel bezorgen.
Goed te onderhouden materialen moeten niet wit of zwart zijn. Gebruik gerust felle of net aardse kleuren als u plannen heeft om stoelen of tafels met een makkelijk schoon te houden oppervlak opnieuw te bekleden. Felle kleuren in deze sombere periode zullen je gasten vrolijker maken. Aardse kleuren zullen hen een gevoel van rust geven.
Oog voor detail qua interieur
Het zijn soms kleine dingen die uw interieur ook in coronatijden origineel en aangenaam maken.
Van ontsmettingsmiddelen zullen uw gasten hoogstwaarschijnlijk nog een hele tijd gebruik moeten maken na de heropstart.
U kunt ervoor kiezen om aan de ingang van uw horecazaak een tafeltje te plaatsen met een gigantische plastic flacon ontsmettingsmiddel. Hygiënisch? Jazeker! Stijlvol? Absoluut niet.
Probeer een hygiënische, maar nog steeds een stijlvolle indruk te maken. U kunt bijvoorbeeld gepersonaliseerde flacons laten maken met het logo van uw zaak. Deze kunt u aan de ingang zetten, maar net zo goed op de tafels. Of waarom geen schaaltje aan de ingang met individueel verpakte ontsmettingsdoekjes? Veel stijlvoller niet?
Tot slot
Laat corona uw interieur en uw horecazaak niet ontsieren. Het leven is er al een stuk minder aangenaam op geworden. Als u hygiënische maatregelen op een stijlvolle manier integreert in uw horecazaak, dan zal dit bijdragen aan een aangename horecabelevenis voor uw gasten.
Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.
Wenst u uw huidige situatie te bespreken of heeft u vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.
Vriendelijke groeten,
Gino Vermeulen