Kunt u té gastvrij zijn?

5/5
gastvrijheid

In de horecawereld staat gastvrijheid centraal, dat weet iedereen. Maar wat is gastvrijheid nu precies en hoe ver moet u als horeca-uitbater gaan in gastvrijheid? Ergens hoor ik u denken: ik kan niet ver genoeg gaan in mijn gastvrijheid ten opzichte van de klanten, want dit zullen ze waarderen en telkens weer opnieuw bij mij op bezoek komen waardoor mijn horecazaak zal bloeien. Maar is deze stelling wel juist en wat houdt deze gastvrijheid dan precies in?

Laten we er even de Dikke Van Dale bijnemen om op te zoeken wat het woord gastvrijheid precies betekent. De Dikke Van Dale omschrijft het woord ‘gastvrij’ als volgt: ‘gul in het ontvangen van gasten’. Het woord ‘gastheer’ wordt omschreven als ‘iemand die gasten ontvangt’ en de betekenis van het woord ‘gast’ is volgens de Dikke Van Dale ‘iemand die op bezoek is’. 

Valt er u iets op bij deze definities van alles wat met gastvrijheid te maken heeft? Mij in ieder geval wel: er wordt nergens melding gemaakt van een prijs die betaald wordt voor gastvrijheid. In wezen heeft gastvrijheid dus niets te maken met producten die aangeboden worden of diensten die verleend worden tegen betaling, maar wordt gastvrijheid beschouwd als iets wat gratis gebeurt. En dit is nu juist het wezenlijke verschil tussen gastvrijheid van een gastheer ten opzichte van zijn gast en gastvrijheid in de horecawereld.

Winst versus gastvrijheid

Naast alleen maar gastvrijheid komt er in de horecawereld een belangrijk aspect bij: de prijs voor gastvrijheid. Als horeca-uitbater zult u dus een evenwichtsoefening moeten maken tussen gastvrijheid, het draaiende houden van uw onderneming en het maken van winst. Uw horecazaak blijft immers nog altijd een onderneming en het doel van ondernemen is het leveren van producten en diensten met winst.

Overvolle borden, de duurste ingrediënten en tal van personeelsleden die uw gasten op hun wenken bedienen mogen dan wel uw klanten bekoren, maar hiermee zal uw onderneming echt geen winst maken. Voor u als ondernemer is het van groot belang dat de prijs die een klant betaalt hoger is dan de kosten die u maakt om een product te vervaardigen of de dienst te verlenen. Enkel zo kunt u winst maken en uw bedrijf in stand houden. 

Aandacht voor uw gasten

Naast het feit dat u winst zult moeten maken om uw horecazaak draaiende te houden is er uiteraard ook het op zichzelf staande begrip gastvrijheid en dit gaat veel dieper dan een optimale dienstverlening.

Voor sommige mensen is aandacht een primaire levensbehoefte. Een enkeling trekt zich van de wereld om zich heen helemaal niets aan, doet gewoon zijn ding en geeft niet om aandacht, maar de meeste mensen vinden aandacht wel leuk. Gastvrijheid speelt voor een stuk in op deze behoefte aan aandacht. Hoe meer aandacht u aan uw gasten schenkt, hoe beter ze zich zullen voelen en hoe tevredener ze zullen zijn. Niet alleen tijdens hun bezoek, maar vaak zullen uw gasten terugdenken aan de aandacht die in uw zaak aan hen geschonken werd. En net omdat ze deze tevredenheid hebben ervaren zullen ze vaker uw horecazaak bezoeken. 

Het antwoord op de vraag ‘Kunt u té gastvrij zijn?’ is dan ook eigenlijk dubbel. Als het gaat om uw klanten een algemeen gevoel van tevredenheid te geven, dan kunt u inderdaad niet té gastvrij zijn. Wilt u echter ook dat uw horecazaak winst maakt – en wie wil dit niet – dan zult u een evenwichtsoefening moeten maken tussen hetgeen u uw gasten aanbiedt en wat u dit oplevert.

Wilt u weten hoe ik als horecaconsultant u kan begeleiden met uw horecazaak? Neem dan volledig vrijblijvend contact met mij op.

MIJN ZAAK ONLINE

Ook een artikel van uw zaak op Horeca België? Of heb je liever dat ons team bij je langskomt voor een persoonlijk bezoek en een leuk gesprek?

Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je.

Nieuwe berichten

Onze shop

Meest gelezen

Vegetarische Restaurants in België: Een Groene Revolutie in de Gastronomie

België staat bekend om zijn rijke culinaire tradities, met iconische gerechten zoals wafels, chocolade en frieten. In de afgelopen jaren is er echter een duidelijke verschuiving zichtbaar in de Belgische eetgewoonten, met een groeiende belangstelling voor plantaardige voeding en vegetarisch eten. Deze trend is niet alleen te danken aan gezondheidsbewuste consumenten, maar ook aan een groeiend milieubewustzijn en de wens om ethische keuzes te maken op het gebied van voeding. Het resultaat? Een explosie van vegetarische restaurants die zich richten...

Lees meer