Platforms zoals Instagram en Facebook zijn de perfecte online platforms om jouw horecazaak online goed op de kaart te zetten en een echte online community te creëren. Er zijn echter een aantal fouten die ondernemers tegenwoordig nog steeds maken op het gebied van social media. Lees dit artikel daarom goed zodat je die fouten niet maakt bij jouw horecazaak!
Dezelfde content posten op verschillende social media kanalen.
Verschillende social media kanalen hebben ook verschillende functies. Het is natuurlijk heel makkelijk wanneer je een post maakt op bijvoorbeeld Facebook om deze ook meteen te posten op Instagram, maar dit is niet heel effectief. Het doel van Instagram is meer branding en het laten zien van beeldmateriaal, terwijl Facebook meer een informatieve functie heeft. Daarnaast is het zo dat mensen minder snel geneigd zijn een post te liken op Instagram, wanneer ze diezelfde post net daarvoor al geliked hebben op Facebook.
Slechte content
Het komt tegenwoordig nog steeds vaak voor dat de kwaliteit van de content die geplaatst wordt niet goed is. Vaak zie je dat mensen persoonlijke foto’s plaatsen op hun bedrijfspagina. Dit kan natuurlijk niet! Zorg er dan ook voor dat de content die je plaatst goed past bij je bedrijf en vertel wie je bent en laat zien waarom mensen nou naar jouw bedrijf moeten komen. Daarnaast willen mensen niet alleen leuke foto’s zien. Ook video’s zijn super belangrijk. Investeer hier wat extra tijd in en je zult zien dat de resultaten veel beter worden!
Niet consistent posten
Het is heel belangrijk om consistent te posten. Social media kost over het algemeen veel tijd. Vaak stellen ondernemers het uit, omdat ze zich liever focussen op de belangrijkste taken. Hierdoor komt het vaak voor dat er heel onregelmatig of zelfs helemaal niet gepost wordt. Een tip wanneer dit voor jou nu ook het geval is: PLAN VOORUIT! Start met het maken van een planning en kijk wat voor foto’s je nodig hebt. Maak deze foto’s en maak de posts vooruit. Facebook heeft deze functie al ingebouwd en voor Instagram zijn er verschillende apps beschikbaar zoals hootsuite. Wanneer dit niet mogelijk is, kun je er altijd voor kiezen om te focussen op één kanaal of om het uit te besteden aan een online marketing bedrijf.
Niet reageren op negatieve reacties
Het is begrijpelijk dat het niet altijd leuk is om negatieve feedback te krijgen van klanten, maar dat betekent niet dat negatieve feedback gezien moet worden als iets slechts. Je kan dit namelijk gebruiken om te laten zien dat je iets geeft om je klanten en dat de klachten serieus genomen worden binnen jouw bedrijf.
Niks doen met positieve reacties
Natuurlijk is het wel fijn wanneer je hoort of leest dat je klanten tevreden zijn met hetgeen wat je hun geleverd hebt. Vaak doen mensen hier verder niks mee, maar het is juist belangrijk dat je deze reacties deelt zodat anderen het ook kunnen zien. Dus maak de volgende keer een screenshot van de reactie en plaats het in een bericht of op je story en zet er een leuke tekst bij. Dit helpt jouw bedrijf weer aan nieuwe klanten en hopelijk aan meer nieuwe positieve reacties.