Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Horeca / Restaurants / Tips & tricks

Etiquetteregels in de horeca

Etiquetteregels in de horeca

Als ervaren horeca-uitbater weet u vast wel dat er in de horeca aan bepaalde etiquetteregels moet voldaan worden. Beginnende horeca-uitbaters en medewerkers zonder ervaring in de horeca kunnen hierbij echter soms wel wat hulp gebruiken. Daarom zet ik deze regels nog eens op een rijtje en geef ik graag enkele algemene tips om uw dienstverlening te optimaliseren.

De ontvangst van uw klanten

Uiteraard wilt de klant zich welkom voelen in uw horecazaak. Verwelkom daarom uw klanten altijd op een gepaste en attente manier. Hebben klanten al vooraf gereserveerd, laat hen dan merken dat u hen verwachtte. Heet uw gasten in de eerste plaats welkom en laat hen de keuze of ze al dan niet hun jassen willen afgeven. Wijs hen de weg naar hun tafel en geef hen eerst wat tijd om zich te settelen vooraleer u de menukaart komt brengen. Wacht echter ook niet te lang voor u de menukaart brengt. 

De tafel

Hoe een tafel aangekleed wordt hangt uiteraard af van het soort restaurant dat uitgebaat wordt. Klanten die een gastronomisch restaurant bezoeken zullen andere verwachtingen qua tafelaankleding hebben dan mensen die een snelle hap komen nuttigen in een brasserie. Het belangrijkste is dat een tafel onberispelijk schoon en uitnodigend is.

De volgorde van serveren

Heeft u te maken met een gemengd gezelschap, dan worden de dames eerst geserveerd. Er wordt begonnen met de oudste dame in het gezelschap en daarna de jongere dames. Hetzelfde geldt voor de heren: de oudste heer wordt het eerst bediend, de jongste als laatste.

Uiteraard wordt het aperitief eerst geserveerd. Als de gasten een keuze qua maaltijd gemaakt hebben, dan worden eerst de gerechten geserveerd en daarna de bijhorende dranken. 

De manier van serveren en afruimen

Zowel drank als borden worden rechts van de persoon geserveerd. Biedt u echter een schotel aan waarvan gasten iets kunnen nemen, dan doet u dit links. De meeste gasten zijn immers rechtshandig en als u rechts serveert dan is het voor de gasten vrij onhandig om iets van de schotel te nemen. 

Ook het afruimen gebeurt aan de rechterzijde van de gast. Als een gast klaar is met eten, zal hij of zij het bestek meestal op het bord laten liggen. Zo niet – niet iedereen is immers op de hoogte van de algemene etiquette – leg dan zelf het bestek op het bord. Haal in geen geval het bestek zomaar van de tafel want hierdoor kunt u morsen. Lege borden worden op de linker voorarm geplaatst. Het bestek wordt op dat ene bord erbij gelegd.

Enkele algemene regels voor uw medewerkers

  • Een ober vangt vaak flarden van een gesprek op, dat is vrijwel onvermijdelijk. Alle medewerkers moeten hier op een discrete manier mee omgaan; zeker niet ongevraagd deelnemen aan het gesprek en al helemaal niet doorvertellen wat ze mogelijks hebben opgevangen.
  • Ook vriendelijkheid en geduld zijn sleutelwoorden. Uw medewerkers moeten in alle omstandigheden vriendelijk blijven – ook als is de klant dit niet altijd – en geduld oefenen als klanten iets extra vragen of als ze wat langer dan voorzien aan tafel blijven zitten.
  • Niet iedereen is altijd zijn vrolijke zelf. Misschien is een van uw medewerkers moe of voelt hij zich niet zo goed in zijn vel. Merkt u dat een van uw medewerkers het wat moeilijk heeft, spring dan even voor hem of haar in. Uw gasten hebben recht op een perfecte en enthousiaste dienstverlening.
  • Vraag uw medewerkers zich altijd netjes te kleden en eis een verzorgd uiterlijk. Zij zijn immers het visitekaartje van uw horecazaak.

Wilt u weten hoe ik als horeca consultant u kan begeleiden met uw horecazaak? Neem dan volledig vrijblijvend contact met mij op.

Deel dit bericht

De laatste jaren profileer ik me als horeca consultant. Niet toevallig, want ik ken de sector door en door. Ik werkte vroeger bij gerenommeerde restaurants in België en Frankrijk. Daarna richtte ik zelf horecazaken op. Nu begeleid ik horecaprojecten en geef ik advies aan horecazaken. Niets is leerrijker dan de praktijk. Met meer dan 25 jaar ervaring in elk onderdeel van het vak, kan ik mij als consultant inleven in elk aspect en een meerwaarde betekenen binnen uw bedrijf.

1 reactie

  1. Weederom fijn om te lezen.

    Reply

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>