Boost je Bestelomzet

5/5
Boost je Bestelomzet

“Ik heb dagen van €50,- omzet met mijn take-away business….pffft…geen zin meer in” aldus een horecaondernemer die het even niet meer zag zitten nu de tweede lockdown in volle gang is.

Logisch. Met €50,- omzet kan iedereen bedenken dat je daar niets aan overhoudt en je dus geld moet toeleggen. En dan wordt het “salaris” voor de horecaondernemer zelf niet eens meegenomen in deze calculatie.

Stoppen dus. Of niet? Alles is afhankelijk van de mogelijkheden die je ziet om hier verandering in te kunnen brengen.

Ik deel je in dit artikel een aantal “basistips” om mee te starten en in nodig je ook graag uit voor mijn extra gratis “Boost je bestelomzet” Webinar, om zo meer inzicht te geven in de mogelijkheden die er zijn om een boost te geven aan je bestelomzet:

Tip 1: Stop met handelen vanuit paniek
Stop echt met het harder en harder werken om zo de omzet bij elkaar te blijven schrapen en start met nadenken. Neem een uurtje en bedenk even goed of hetgeen wat je nu aan het doen bent op de langere termijn (lees +2 maanden) vol te houden is. Als je op papier geen winst (ik heb het over winst, niet over omzet) maakt, dan moet je stoppen met wat je aan het doen bent en de tijd nemen om kennis te vergaren en na te denken over wat de logische stappen zijn die je nu kunt nemen.

Tip 2: Ga niet gelijk 24/7
Als je start (of doorgaat), start met één of enkele dagen waarop je verwacht dat je de meeste omzet kunt draaien. Zo cluster je de bestellingen en kun je gemakkelijker je personeelskosten dekken en je voorraad onder controle houden. Je kunt ook iets doen met het inspelen op een bepaalde dag van de week.

Een klant die ik afgelopen week ook geadviseerd heb bij zijn bezorgservice, stelde ik voor om te starten met één of een paar dagen waarin hij bezorgt en van die dag ook een “speciale dag” te maken. Maak er “een ding” van. Verwerk de naam van je bedrijf in die dag, zoals “Dagzaak Dinsdag” (tis even een voorbeeld), zodat gasten hun routine hierop gaan aanpassen. 

Tip 3: Speel in op de behoefte & het verlangen van je (potentiële) afnemer
Door in te spelen op de behoefte (de “pijn”) die je potentiële gast nu ervaart, kun je veel beter je aanbod laten aansluiten. Pijn is een groot woord, maar ik bedoel ermee dat je gasten daarmee kan triggeren.

Wat is nu de grootste pijn die mensen ervaren door het sluiten van de horeca? Ik geef je het antwoord: ze kunnen niet meer samen met familie of vrienden lekker en ongecompliceerd uit eten en gezellig genieten van bijzondere gerechten die ze thuis nooit klaarmaken en waar ze niet voor in de keuken hoeven te staan.

DAT is exact waar je op moet inspelen. Het verlangen wat mensen hebben om dat gevoel terug te krijgen, al is het maar voor even en al is het in een thuisomgeving. Bied dus iets aan wat exact antwoord geeft op de “pijn” (de behoefte) die mensen voelen en het verlangen wat zij hebben. Geef een kant en klare oplossing. Maak het mensen extreem makkelijk om dat gevoel terug te krijgen door precies te bieden wat ze (onbewust) willen.  

Tip 4: Het gaat niet om jou
En misschien komt dit een beetje rauw op je dak, maar het gaat niet om jou. Het gaat voor de mensen niet om jou of je restaurant. Het gaat om wat ZIJ er aan hebben. Wat je HEN te bieden hebt. Hoe je HEN kunt helpen om van de “pijn” af te komen. Ook al is jouw pijn vele malen groter, als er geen aanleiding is voor gasten om hun eigen behoefte te kunnen vervullen maakt het niet veel uit dat jij nu met de gebakken peren zit. Sorry.

Tip 5: Boost je besteding per bestelling
Houd sowieso je assortiment smal en wissel vaker, zo krijgt de gast toch het gevoel van variëteit, terwijl je het jezelf niet te lastig maakt. Kies voor aanvullende producten waarmee je gemakkelijk een hogere besteding per bestelling krijgt, zoals koude voor- en nagerechten, drankjes erbij en wellicht heb je nog andere artikelen die gemakkelijk bijbesteld kunnen worden.

Tip 6:  Maak het verschil
Een laatste tip die ik nog mee wil geven, is dat je jezelf kunt onderscheiden door de bestelling met zorg en aandacht klaar te maken. Laat het er leuk uitzien, doe er een persoonlijk kaartje bij, zorg voor voldoende servetten en bind hier en daar een rood-wit touwtje om een pakketje of plak een stickertje zodat het echt een cadeautje wordt. Schrijf een persoonlijke boodschap, dat doet het ook altijd goed. Het gaat immers om het vervullen van die gastbehoefte en die gast wil aandacht.

De bovenstaande tips zijn echt maar het puntje van de ijsberg als het gaat om de mogelijkheden die er zijn om meer omzet te creëren vanuit je bestel/afhaal/bezorgservice. Ik sta in ieder geval te popelen om je nog veel meer mogelijkheden te laten zien, die je niet alleen nu gaan helpen, maar ook in de toekomst, dus het komende jaar en de jaren erna.

Webinar – Boost je Bestelomzet

In mijn gratis Boost je Bestelomzet Webinar ga ik veel dieper in op de mogelijkheden die er zijn om je omzet te vergroten, vanuit een goed werkend systeem waar je voor een langere periode profijt van kunt hebben, ook als je straks weer open gaat.

In 7 stappen neem ik je mee en deel ik de kennis om vanuit een ander perspectief aan de slag te gaan en wél succesvol te kunnen zijn met jouw bestel/afhaal/bezorgservice.

Aanmelden kan via DEZE LINK. Ik heb plek op maandag 16 november om 10.00 uur en om 13.00 uur en dinsdag 17 november om 10.00 uur

Grz SUUS

PS: te laat met aanmelden? Geen probleem, stuur me je emailadres (webinar@suzannekuijpers.nl) en ik bezorg je de replay.

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen opnieuw bestellen.”

MIJN ZAAK ONLINE

Ook een artikel van uw zaak op Horeca België? Of heb je liever dat ons team bij je langskomt voor een persoonlijk bezoek en een leuk gesprek?

Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je.

Nieuwe berichten

Onze shop

Meest gelezen

Vegetarische Restaurants in België: Een Groene Revolutie in de Gastronomie

België staat bekend om zijn rijke culinaire tradities, met iconische gerechten zoals wafels, chocolade en frieten. In de afgelopen jaren is er echter een duidelijke verschuiving zichtbaar in de Belgische eetgewoonten, met een groeiende belangstelling voor plantaardige voeding en vegetarisch eten. Deze trend is niet alleen te danken aan gezondheidsbewuste consumenten, maar ook aan een groeiend milieubewustzijn en de wens om ethische keuzes te maken op het gebied van voeding. Het resultaat? Een explosie van vegetarische restaurants die zich richten...

Lees meer