In volle Coronacrisis was ervoor zorgen dat uw horecazaak niet failliet ging waarschijnlijk – naast gezond blijven uiteraard – het belangrijkste wat u bezighield. Als uw horecazaak de lockdown-periode inderdaad heeft overleefd, dan staat u vandaag voor een nieuwe uitdaging. Zelfs als de regering beslist de maatregelen nog te versoepelen, dan zal het waarschijnlijk toch nog een hele tijd duren vooraleer u helemaal kunt terugkeren naar hoe het voor de uitbraak van COVID-19 was. Sommigen beweren zelfs dat het nooit helemaal weer zal worden zoals het voor Corona was. Een behoorlijk negatieve stelling…
Ik ben de laatste om te ontkennen dat de horeca een moeilijke periode heeft doorgemaakt en dat de zaken nog niet draaien zoals voorheen. Besef echter wel dat er altijd een mogelijkheid bestaat om weer rechtop te staan en uw horecazaak meer dan ooit te laten bloeien. Hiervoor zal u echter wel voor uitdagingen komen te staan waarbij 3 sleutelwoorden belangrijk zullen zijn.
Optimisme
Meer dan ooit moeten we optimistisch naar de toekomst kijken. We hebben een harde periode achter de rug, maar hierbij blijven stilstaan zal u echt niet verder helpen. U zult nu meer dan ooit proactief moeten handelen en op een positieve manier met deze nieuwe omstandigheden moeten omgaan. Dit optimisme is niet alleen belangrijk voor uzelf, uw horecazaak en uw medewerkers, maar ook – en misschien vooral – voor uw klanten. Na alle negatieve berichtgevingen gaan mensen meer en meer op zoek naar optimistisch nieuws.
Dat u optimistisch de toekomst tegemoet gaat kunt u op verschillende manieren duidelijk maken. Zo kunt u uw concept aanpassen en de nieuwste trends blijven volgen. Heeft u tijdens de Coronacrisis uw gasten verwend met afhaalgerechten, dan kunt u dit als dienstverlening gerust blijven doen. Heel wat klanten zullen dit zien als een extra troef. Vergeet vooral niet om via uw marketingkanalen uw klanten te laten weten wat ze in de toekomst van uw zaak mogen verwachten. Zo blijven ze op de hoogte en kunnen ze alvast wat hun bezoek aan uw horecazaak betreft, naar iets positiefs uitkijken.
Vernieuwing
Corona heeft de wereld behoorlijk op zijn kop gezet. Oude regels werden vervangen door nieuwe en niets lijkt nog hetzelfde als voorheen. Het positieve nieuws is echter dat hieraan ook nieuwe mogelijkheden zijn verbonden. In de begindagen van het Coronatijdperk moesten heel wat ondernemers noodgedwongen hun werkwijze aanpassen. In heel wat bedrijven werd er minder personeel ingezet zodat de anderhalve meter afstand beter bewaard kon blijven, er werd meer van huis uit gewerkt, openings- en sluitingstijden werden aangepast, er werd veel strenger dan vroeger gelet op hygiënische omstandigheden, enz… Heel veel bedrijven werden heruitgevonden wat andere en nieuwe kansen bood.
Ook de horeca moet zich sedert het startschot voor de heropening aan bepaalde maatregelen houden. Zie dit ook als een kans om uw zaak te heruitvinden. Verander uw terras, pas uw interieur aan, voer een andere manier van werken in voor uw medewerkers, herschik taken, enz… Blijf niet te veel hangen in oude gewoontes en voer alle vernieuwingen die nodig zijn meteen door. Dit getuigt niet alleen van optimisme, maar sluit ook perfect aan bij het volgende sleutelwoord.
Creativiteit
Als horecaondernemer was u ongetwijfeld altijd al creatief, maar alle nieuwe regels die de overheid heeft opgelegd zorgden voor een nooit eerder geziene creativiteit. U heeft ongetwijfeld op een creatieve manier uw terras uitgebreid, uw menukaart aangepast, uw aantal tafels beperkt en maatregelen genomen om de opgelegde afstand van anderhalve meter te kunnen waarborgen.
Terwijl u in deze creatieve periode zit, denk er dan meteen ook eens aan om uw marketingstrategie op een creatievere, maar toch kostenbesparende manier aan te pakken. Foto’s op uw sociale mediakanalen kunnen natuurlijk nog altijd en deze zullen er zeker voor zorgen dat potentiële klanten de weg naar uw horecazaak vinden. Maar u kunt bijvoorbeeld ook een stapje verder gaan. Probeer ook hier vernieuwing te creëren. Een live-video plaatsen of een virtuele thema-avond voor uw klanten en volgers zijn maar enkele ideeën. Het delen van uw creativiteit en vernieuwing zal ervoor zorgen dat uw horecazaak onder de aandacht van uw klanten blijft en ze bij een volgend bezoek mee kunnen genieten van uw optimisme.
Vriendelijke groeten,
Gino Vermeulen
PS: De besloten Facebookgroep ‘Horeca na CORONA’ is opgestart.
In deze Facebookgroep zullen tal van zaken besproken worden die te maken hebben met de horeca in tijden van en na Corona. Wenst u lid te worden van deze besloten Facebookgroep, dan kan dit via deze link. De enige voorwaarden zijn dat u horecaondernemer bent en een zaak uitbaat.
Lid worden van deze besloten Facebookgroep is volledig vrijblijvend en gratis gedurende de lockdown.
Wenst u uw huidige stituatie te bespreken? Neem vrijblijvend contact op of klik hier om een afspraak in te plannen.