Op vrijdag 4 juni nam het overlegcomité wat betreft de horeca een grote beslissing. Het zat er al langer aan te komen, maar nu is het officieel: vanaf 9 juni mogen horecazaken ook binnen weer klanten ontvangen. Weliswaar nog steeds met enkele beperkingen…
Openingsuren
Aanvankelijk was er nog sprake van verschillende openingsuren voor binnenruimten en terrassen. Gelukkig besliste het overlegcomité dat het openings-en sluitingsuur voor zowel de binnen-als buitenhoreca hetzelfde zal zijn, namelijk van 5 uur ’s morgens tot 23.30 uur ’s avonds. Het nieuwe en uniforme sluitingsuur is een goede zaak voor restaurants en cafés. Openen om 5 uur – in plaats van 8 uur zoals eerder werd voorgesteld – is dan weer een goede zaak voor logiesverstrekkende bedrijven. Dit geeft hen immers de mogelijkheid om hun gasten in binnenruimtes ontbijt te serveren.
Capaciteit aan de tafels
Het aantal gasten per tafel is – net zoals nu op de terrassen geldt – beperkt tot 4 personen, kinderen onder de 12 jaar niet meegerekend. Niet zo logisch, want thuis mag je maximaal 4 mensen ontvangen waardoor men als koppel eigenlijk met 6 volwassenen aan tafel zit. Maar goed … Vicepremier Van Quickenborne verklaart het als volgt: in een horecazaak zit men met meerdere mensen samen in een ruimte waardoor het iets gevaarlijker kan zijn. Meteen voegt hij eraan toe dat er verwacht wordt dat vanaf 1 juli stappen zullen gezet worden om het aantal personen aan tafel op te trekken.
Alle personen uit het gezelschap moeten aan hun tafel blijven zitten, behalve als er buffetten worden geserveerd, als er bediening aan de bar voorzien wordt in eenmanszaken en uiteraard voor een toiletbezoek.
Inrichting van de binnenruimtes
In het Ministerieel besluit dat meteen na de persconferentie van het overlegcomité werd gepubliceerd, werden ook enkele regels opgenomen wat betreft de inrichting van de binnenruimtes.
Tafels moeten zo geplaatst worden dat een afstand van minstens anderhalve meter tussen de tafelgezelschappen kan gegarandeerd worden.
Als horeca-uitbater bent u er verantwoordelijk voor dat er geen samenscholingen plaatsvinden en dat de social distancing regels gerespecteerd worden. Het is ook uw verantwoordelijkheid om zowel uw medewerkers, klanten en derden zoals bijvoorbeeld leveranciers, tijdig én duidelijk zichtbaar te informeren over de geldende preventiemaatregelen.
Daarnaast moet uw horecazaak ook de hygiënemaatregelen zoals social distancing, handhygiëne, mondmaskerplicht, onstmettingsprotocollen, enz.. blijven in acht nemen. De mondmaskerplicht geldt voor alle medewerkers en voor klanten die zich in de horecazaak om een of andere reden verplaatsen.
Luchtkwaliteit in binnenruimtes
Tot slot is het gebruik van een luchtkwaliteitsmeter (een CO2-meter) in binnenruimtes verplicht. Deze moet op een zichtbare plaats geïnstalleerd worden. De luchtkwaliteitsnorm is 900 ppm. Tussen 900 ppm en 1200 ppm moet de horeca-uitbater beschikken over een actieplan om luchtzuiverende maatregelen te nemen. Wordt de norm van 1200 ppm overschreden, dan moet de zaak gesloten worden.
Duur van de huidige maatregelen
De nieuwe maatregelen gelden voorlopig tot 30 juni. Na deze datum komt er een evaluatie en als alles nog steeds de goede richting uitgaat, dan komen er misschien bijkomende versoepelingen.
Ik wens u veel succes met de heropstart van uw horecazaak. Nog praktische vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.
Blijf op de hoogte
Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.
Wenst u uw huidige situatie te bespreken of heeft u vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.
Vriendelijke groeten,
Gino Vermeulen