Over een goede maand begint de Paasvakantie. Traditioneel is het rond deze tijd van het jaar dat de horeca ook terrassen kan plaatsen. Laat ons vooral hopen op mooi weer, zodat uw horecazaak heel wat volk kan verwelkomen. Deze gasten moeten uiteraard op hun wenken bediend worden en extra medewerkers zullen dan ook goed van pas komen. De hoogste tijd dus om even stil te staan bij het aanwerven van extra personeel.
Zoals ieder jaar zullen heel wat studenten op zoek zijn naar een studentenjob, maar u kunt natuurlijk ook beroep doen op nieuwe vaste medewerkers of op mensen die graag via een flexi-job een centje willen bijverdienen. Als u geen beroep kunt doen op studenten, medewerkers of flexi-jobbers van de vorige jaren, dan zult u op zoek moeten gaan naar nieuwe mensen om uw team (al dan niet tijdelijk) te versterken.
De vacature
Een originele vacature spreekt kandidaten meer aan dan een klassieke vacature met een ellenlange takenlijst. Een korte en bondige vacature waarbij u vermeldt wat u uw medewerkers te bieden heeft maakt kandidaten enthousiaster dan meteen een functieomschrijving te geven. U kunt gerust wat meer vertellen over uw horecazaak, maar doe dit niet te uitgebreid.
U kunt ervoor kiezen om uw vacature via de traditionele wegen bekend te maken zoals bijvoorbeeld een advertentie in lokale kranten, bij de VDAB of bij verschillende uitzendkantoren. Er bestaan trouwens ook websites die gespecialiseerd zijn in horecavacatures, zowel voor werkgevers als werknemers. Ook interessant dus om daar even een kijkje te gaan nemen.
Al deze publicatiemogelijkheden zullen ongetwijfeld tot heel wat reacties leiden. Het negatieve aspect hiervan is dat geïnteresseerden misschien niet weten waar uw horecazaak voor staat. Als u de vacature ook bekendmaakt op uw website of op uw socialemediakanalen dan leren potentiële kandidaten meteen uw zaak beter kennen waardoor ze beter voorbereid en gemotiveerder op sollicitatiegesprek zullen komen. Twee andere heel belangrijke voordelen van socialemediakanalen zijn dat u uw vacature gratis kunt plaatsen en dat deze gedeeld kan worden.
Het sollicitatiegesprek
Niet alleen de vaardigheden van een sollicitant zijn belangrijk, maar er moet ook een ‘klik’ zijn, niet alleen met u als horecamanager, maar hou er ook rekening mee dat deze nieuwe medewerker moet thuishoren in uw reeds bestaande team.
Niet alleen een sollicitant moet zich op een sollicitatiegesprek voorbereiden, ook u als zaakvoerder heeft wat voorbereidingswerk. U zult uiteraard heel wat te weten willen komen over uw potentiële nieuwe medewerker. Bereid daarom uw vragen goed voor. Stel vooral open vragen. Met gesloten vragen (vragen waarop men met ‘ja’ of ‘nee’ kan antwoorden) zult u echt niet veel te weten komen over de kandidaat.
Luister aandachtig naar de antwoorden en noteer deze. Merkt u nog andere belangrijke zaken op – bijvoorbeeld bepaalde gedragingen bij een kandidaat of de mate waarin deze enthousiast is, noteer deze dan ook. Zo kunt u alles nog eens goed nalezen als er meerdere kandidaten op sollicitatiegesprek zijn gekomen.
Oordeel niet te snel of een kandidaat wel of niet aan uw verwachtingen voldoet. Lees uw aantekeningen over de verschillende kandidaten nog eens door, laat de antwoorden en het algemeen voorkomen van de kandidaten eens goed tot u doordringen en beslis pas nadat u alles grondig objectief geëvalueerd heeft. Zo voorkomt u dat u te snel een beslissing neemt waar u later misschien spijt van krijgt.
Als horeca-uitbater bent u verantwoordelijk voor de aanwerving van uw personeel, maar niets belet u om ook eens de opinie te vragen aan een van uw vaste medewerkers. Bij een sollicitatiegesprek kunt u gerust een vaste medewerker betrekken.
Twijfelt u nog tussen verschillende kandidaten, nodig deze dan nog eens uit voor een tweede gesprek.
Wilt u weten hoe ik als horeca consultant u kan begeleiden met uw horecazaak en een optimale dienstverlening? Neem dan volledig vrijblijvend contact met mij op.