Begin juni kwamen de ‘Flexitarian Bastards’, de eerste Limburgse food start-up voor productie van vegetarische en plant-based producten, op de markt met de Vega Frick, een vegetarische versie van de frikandel. De Vega Frick kreeg bijzonder lovende reacties in de pers en groeide snel uit tot een succesproduct. Via een promotour langs concerten in festivals in België en Nederland konden duizenden fans van Rammstein en onder meer de festivalgangers van Dranouter, Maanrock en Bospop flexitarisch kennis maken met de Vega Frick. Vandaag, amper vijf maanden na de lancering, wordt de Vega Frick verdeeld door 16 groothandelaars in Nederland en België. Meer dan 100 frituren, snackbars, event cateraars en food trucks namen de Vega Frick op in hun snackgamma en dit aantal groeit nog dagelijks. Als voorlopige kers op de taart was de Vega Frick genomineerd voor de Horeca Expo Innovation Awards in de categorie food. Het is de eerste keer dat een Limburgse start-up en voedingsbedrijf kans maakt op deze prestigieuze award in de horecawereld.
100% veggie, full of taste
De Vega Frick is gegarandeerd 100% vegetarisch maar doet evenwel geen enkele concessie op het vlak van smaak en textuur. Ondanks de identieke taste & bite in vergelijking met de klassieke frikandel is het nieuwe product totaal verschillend van de andere frituursnacks. De Vega Frick is uniek in zijn soort door de combinatie van een authentieke en herkenbare smaak, zeer goede voedingswaarde en zeer lage caloriewaarde. Dit alles maakt van dit innovatieve product een echte gezonde vegetarische snack en ‘climate changer’. Ter vergelijking: een klassieke frikandel scoort gemiddeld 224 Kcal en 18 gram dierlijk vet terwijl de Vega Frick niet meer dan 74 Kcal en slechts 0.5 gram plantaardig vet per 100gram op de weegschaal zet. De uitstekende Nutri-Score – B en lichtgroen – bevestigt de uitstekende kwaliteit. Tijdens Horeca Expo hebben de Flexitarian Bastards hun laatste nieuwe innovaties – twee nieuwe 100% vegetarische snacks – gelanceerd! Ook hier trekken ze hun flexitarische visie consequent door en staan ze garant voor een uitstekende smaak en dito voedingswaarde.
De ambitie: een volledig gamma voor horeca, cateraars én zelfs de supermarkten
“De ambities van de Flexitarian Bastards stoppen evenwel niet op de drempel van de frituur. Er is overduidelijk een shift aan de gang naar een meer verantwoord, gezonder en duurzaam eetgedrag. De snel groeiende groep flexitariërs is daarvan het overtuigende bewijs. Flexitariërs zijn geen vegetariërs, maar wel consumenten die heel bewust vegetarische alternatieven inpassen in hun voedingspatroon, zonder daarom de vleesconsumptie volledig op te geven. De marktcijfers tonen aan dat de consumptie van vegetarische producten exponentieel groeit. In de periode tussen 2012 en 2018 steeg die markt volgens het onderzoeksbureau Nielsen met maar liefst 67%. Een op vijf consumenten koopt vandaag heel regelmatig welbewust vegetarische producten. De groei situeert zich vooral in de steden en bij vrouwen. Een onderzoek uitgevoerd door de Wageningen University & Research voorspelt dat tegen 2030 minstens de helft van de restaurantbezoekers naar een menu gebaseerd op groenten zal overgeschakeld zijn. De verklaring voor deze ‘climate change’ hoeven we niet ver te zoeken. Er is een groeiende aandacht voor zowel een betere ecologische voetafdruk, als voor gezondere voeding. Meer en meer mensen kiezen vanuit een nutritioneel oogpunt voor het flexitarisme: minder vlees en meer groenten, vis, peulvruchten en eieren bijvoorbeeld. We zijn er van overtuigd dat deze switch onomkeerbaar is en de markt ingrijpend zal veranderen. Daar willen de Flexitarian Bastards voluit op inzetten met een breed vegetarisch gamma, waaronder broodbeleg en kant-en-klare gerechten, die geen enkele concessie doen op het vlak van de smaak. Heel veel werk op de (snij)plank dus, maar met de gebundelde knowhow en de inzet van de Flexitarian Bastards moet dit lukken!”, aldus Steve Bonnyns, food innovator.
Over Flexitarian Bastards
Website : www.flexitarianbastards.com
Mail : info@flexitarianbd.com
Flexitarian Bastards bv is de Limburgse food start-up van drie ervaren foodservice professionals.
Het flexitarisme is voor hen geen modeverschijnsel maar een onomkeerbare trend. De hedendaagse consument is bewuster dan ooit en zoekt actief naar alternatieve voedingsproducten die vegetarisch en gezonder zijn zonder evenwel concessies te doen qua smaak of textuur. Het publiek dat alternatieve veggie gerechten bestelt in plaats van vleesbereidingen is al lang niet meer beperkt tot enkel vegetariërs. De bekommernis om het klimaat en het streven naar een kleinere ecologische voetafdruk geven het flexitarisme een flinke extra duw in de rug.
Daarom ontwikkelen de Flexitarian Bastards onder het moto ‘100% veggie, full of taste’ echte climate changers die beantwoorden aan deze behoefte. De eerste veggie frituursnacks komen nu op de markt. Een gamma vegetarisch broodbeleg en kant-en-klaar gerechten zijn in volle ontwikkeling.
Vanuit hun vestiging in Beringen viseren zij met hun 100% vegetarische producten in de eerste plaats de professionele markt: frituren, snackbars en broodjeszaken, brasseries en tavernes, evenement-, traiteur- en bedrijfscatering, collectiviteiten.
Wat is de Nutri-Score
Na Frankrijk heeft minister De Block vorig jaar ook in België de Nutri-Score ingevoerd als gezondheidslabel voor voeding. Het is het eerste label waarvoor is aangetoond dat het consumenten effectief helpt om gezondere voeding te kopen. In het Nutri-Score-systeem geeft een kleurenschaal in combinatie met lettercodes aan welke producten binnen een bepaalde productgroep gezonder zijn dan andere. De kleur en letter van het Nutri-Score-label worden bepaald aan de hand van een algoritme ontwikkeld door het Franse Nutritional Epidemiology Research Team. Dit algoritme koppelt positieve eigenschappen (gehalte aan eiwit, vezels en fruit, groenten, noten) aan negatieve eigenschappen (gehalte aan energie, suikers, verzadigd vet, natrium (o.v.v. zout)) om te komen tot een score tussen -15 (beste) en +40 (slechtste). Deze score wordt dan herleid tot een combinatie van een letter (A tot E) en een kleur (van donkergroen naar rood). Donkergroen staat voor de beste voedingswaarde (te verkiezen), rood staat voor de slechtste voedingswaarde (te beperken). Binnen dit systeem scoort de Vega Frick een uitstekende B / lichtgroen. De klassieke niet vegetarische frikandel behaalde D / lichtoranje.
Wie zijn wij?
Steve Bonnyns: de food innovator
Steve is een chef en manager met bijna 30 jaar foodservice ervaring. Hij werkte onder meer 12 jaar bij respectievelijk Unilever Food Solutions Belgium en Unilever R&D Food Solutions Global als teamleader, culinair adviseur en global lead innovation chef. Daarna was hij innovation manager en chef voor Hamal Signature en Salad Signature.
Het is zijn passie om nieuwe foodtrends te detecteren en deze te vertalen naar nieuwe concepten. Hij houdt er van om ideeën te ontwikkelen tot concrete en industrieel haalbare producten zonder de minste toegeving op het vlak van smaak en textuur.
Steve is auteur van het boek ‘De Essentie’ dat in 2012 bekroond werd met een Gourmand World Cookbook Award als ‘Beste innovatieve kookboek’.
Erik Carmans: de meester-charcutier, bedrijfsleider en productontwikkelaar
Na zijn opleiding als slager-spekslager-traiteur en een aantal buitenlandse stages startte Erik Carmans zijn carrière in de ouderlijke slagerij die hij al snel in handen nam. Na 7 jaar vormde hij samen met zijn jongere broer Luc de ouderlijke slagerij om tot de moderne slagerij-traiteur-versmarkt: Carmans E.&L. In 1999 nam zijn carrière een belangrijke wending. Parallel aan zijn verantwoordelijkheden als bedrijfsleider van de versmarkt en ondertussen ook de Vleesgroothandel, Horecaslagerij Carmans E.&L., werkte hij 5 jaar als R&D productontwikkelaar vegetarisch broodbeleg en vleesalternatieven voor Creafood, een divisie van Debic. Hun belangrijkste klant was de retailsector met onder meer Delhaize en Carrefour. Beter dan wie ook houdt hij de vinger op de pols van het veranderende eetgedrag van de consument. Erik gelooft dan ook rotsvast in het concept en het succes van de Flexitarian Bastards.
Luc Carmans: de ingenieur, bedrijfsleider en productontwikkelaar
De carrière van Luc valt grotendeels samen met de loopbaan van zijn oudere broer Erik. In ’96 stapte hij mee in de zaak en met zijn ingenieursdiploma op zak, stroomlijnde hij het familiebedrijf tot het huidige Carmans E.&L. NV. waarvan hij nog steeds financieel directeur is. Net zoals Erik, en dat maakt het verhaal wel heel bijzonder, was hij 5 jaar R&D productontwikkelaar vegetarisch broodbeleg en vleesalternatieven voor Creafood. Ook zijn verbondenheid met de Flexitarian Bastards ligt dus voor de hand.
De oriëntatie van Carmans E.&L. NV nam in 2009 een nieuwe wending. De versmarkt werd verkocht en de twee broers startten een samenwerking met Horeca Van Zon. Tot op vandaag zorgen zij voor de invulling van de slagerijafdeling en de toelevering van vers vlees en vleesbereidingen voor Horeca Van Zon. De perfecte alliantie voor de lancering van de Veggie Frick en de andere vegetarische frituursnacks.