Wat maakt een horecaonderneming tot een spetterend succes?
Nieuwe x-factor, nieuwe vragen, nieuwe antwoorden
Wat maakt een horecaonderneming tot een spetterend succes? Nog niet zo lang geleden was dat vrij eenvoudig: een goede locatie, een mooie inrichting, een goede menukaart, een goede chef in de keuken en een correcte bediening.
Maar vandaag lijkt dat niet meer te kloppen. Waarom? Wat is de x-factor die sommige zaken blijken te hebben en andere niet? Sterker nog, er zijn zaken die niet volgens ‘het boekje’ werken en het erg goed doen en andere die op papier een vlekkeloos résumé hebben en op klanten zitten te wachten.
‘Wat is er anders vandaag?’ lijkt wel dé vraag die we ons met de hele sector samen zouden moeten stellen.
De nieuwe x-factor: Echt menselijk contact en connectie
Vandaag kiezen mensen een horecazaak veel meer zoals ze hun vrienden kiezen, op basis van persoonlijkheid en hoe ze zich ‘voelen’ in een zaak. Voelen ze zich ergens thuis, voelen ze zich gezien, gewaardeerd, begrepen,….
Daarnaast is het ‘status’ gevoel aangevuld met het nieuwe tribe gevoel. Mensen willen graag ergens bij horen. Hoe meer een zaak resoneert met wie ze zijn in het dagelijks leven, hoe liever ze er terug gaan.
En dit ‘gevoel’ begint al aan de deur…..‘Ja, hier wil ik graag binnen stappen!’……
De manier waarop je kijkt, veranderen, is de sleutel naar jouw x-factor!
Eén van de missies van Horeca Junkies is de bril veranderen waarmee wij mensen naar de horeca kijken. We hebben allemaal verwachtingen, veronderstellingen en een bepaald perspectief om naar de wereld te kijken. Dit uit te werken naar een ‘totaal concept’ mét de juiste x-factor is wat we doen.
Horeca Junkies leert zaakvoerders om aan de zijlijn te gaan staan en ‘te kijken’ in mogelijkheden en niet in beperkingen. Ver voorbij de ja-maar’s…..
Echte verandering begint bij het zien dat je een keuze hebt om te bepalen wat jouw gasten echt nodig hebben en te bepalen wat jouw standaard is, aan welke behoeftes en vragen jij wil voldoen.
Klantgericht leiderschap ontwikkelen is dé nieuwe trend.
Het geheim van gastvrijheid ligt in de waarden van de cultuur van een organisatie.
De kunst van de nieuwe ‘verrijkte’ gastvrijheid ontdekken en leren én daarna het aanwerven van medewerkers die daar mee achter staan om dan de klanten uit te nodigen en dit allemaal rond deze gemeenschappelijke en gedragen visie.
Zo creëer je loyaliteit bij je klanten, medewerkers, leveranciers én echte fans van je zaak en daardoor memorabele ervaringen en herinneringen die mee te reizen in hun verhaal.
En wat is er mooier dan dat klanten vertellen over ‘hun ervaring’ in jouw zaak. ‘Weet je nog toen we zijn gaan eten bij….?’
Bron: Horeca Junkies