“The best way of learning about anything is by doing.” – Richard Branson’
De vraag is moet je geld in rekening brengen bij “No show” (het niet komen opdagen van gasten bij een reservering). Deze discussie wordt de laatste jaren steeds vaker gevoerd en nu tijdens Corona laait deze discussie weer op. Natuurlijk zal een eetcafé heus niet failliet gaan als twee personen zich niet op tijd afmelden, en wordt de tafel vaak max. 10 min extra vastgehouden om daarna aan de “walk inn” vergeven. Maar hoe zit dat met een toprestaurant dat op een drukke avond andere gasten de deur heeft moeten wijzen om er vervolgens achter te komen dat een reservering wegblijft?
Het kost de Horeca veel geld bij een klein onderzoek zou een gemiddeld toprestaurant hierdoor jaarlijks €10.000 verliezen en een gemiddeld restaurant de helft, en dat tast het rendement behoorlijk aan. Wat is de oplossing!? Kijk die vraag is moeilijk te beantwoorden om dat dit een individuele vraagstuk is en je niet kunt generaliseren. Wat we er bij Horeca & Friends van vinden?! Bij catering en banqueting is dat helder, je maakt schriftelijke afspraken, legt deze vast, verwijst naar de UVH (Uniform Voorwaarden Horeca), laat het ondertekenen en retour sturen.
Maar een stuk lastiger is dat bijvoorbeeld bij een restaurant of sterren zaak!? Je kunt en mag ook hier (en op alle restaurant niveaus) verwijzen naar de UVH. Dat zou je bijvoorbeeld op de kaart en website kunnen vermelden. Een ander voorbeeld is om in de topgastronomie bij reservering een kopie van de creditcard te vragen (de Hoteleriedoet dit al jaren) en dan duidelijk vermelden wat de voorwaarden zijn voor het aannemen van de reservering.Echter in een Brasserie of eetcafé is dat andere koek, daar komt het vaak aan op heldere communicatie en het duidelijk aannemen van een reservering. Duidelijk de naam, adres, tijdstip, en telefoonnummer vragen wil al helpen. Je zou er bij kunnen vermelden dat er verwacht wordt dat je tijdig aanwezig moet zijn, zo niet de tafel naar andere gasten gaat.
Geld vooraf vragen?
Geld vooraf vragen dat kun je doen, maar is het verstandig om het te doen!? Ikzelf vind van niet, ik vind het ongastvrij, zelfs de Nederlandse Spoorwegen laat zijn reizigers al achteraf betalen. Ik begrijp ook dat dit in bepaalde zaken niet anders kan, maar ik kies dan als gast voor een andere optie of misschien wel voor meerdere andere opties.
Als u mij als gast zou vragen om vooraf te laten aanbetalen dan zou ik zeggen no way, and no show…. en volgen mij moet je dat niet willen.*Houdt je tafel niet te lang vast, het kost geld.
Eerdere publicatie update 23 augustus 2021
Cor van Loo