Tips bij het gebruiken van Instagram voor mijn bedrijf:
Wil jij starten met het gebruiken van Instagram, maar weet jij niet goed hoe je moet beginnen? Je bent niet de enige! Daarom heb ik een aantal tips voor je uitgewerkt.
- Hoe vaak moet ik posten?
Het liefst zo vaak mogelijk, maar let op (!) kwaliteit boven kwantiteit. Het is beter dat je niet elke dag je volgers gaat spammen. Het beste zou zijn elke dag 1/ 2 keer posten per dag. Haal je dit niet of heb je geen goede content voor jouw bedrijf? Plaats dan 2 a 3 keer per week leuke content. Kies bijvoorbeeld voor maandag, woensdag en vrijdag of voor dinsdag en donderdag.
2. Wat voor content moet ik plaatsen?
Zoals eerder gezegd is het belangrijk dat je gaat voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Plaats bijvoorbeeld op maandag het menu van de week, woensdag plaats je een foto van het personeel of klanten als die er toestemming voor geven, en vrijdag plaats je een leuke foto van een gerecht dat je echt dat weekend moet komen eten.
3. Verschillende functies
Instagram heeft zoals de meeste mensen wel weten, veel verschillende functies. Gebruik deze dan ook! Plaats foto’s en video’s, gebruik de livestreams, gebruik de Instagram story voor te laten zien waar je mee bezig bent. Bijvoorbeeld de voorbereidingen van een leuk gerecht.
4. Hashtags
Zoals je weet kun je ook leuke hashtags gebruiken. Maximaal kun je er 30 per bericht inzetten. Gebruik deze dan ook allemaal. Doe goed onderzoek welke hashtags voor jouw zaak het beste werken. Denk aan #kok #restaurant #lekker #plaatsnaam etc. Instagram geeft ook suggesties van welke je nog kunt toevoegen.
5. Berichten
Zorg dat je berichten niet te lange teksten bevatten. Mensen scrollen heel snel door hun feed en ze willen niet wachten om een lange tekst te lezen. Houd het daarom kort maar krachtig!
6. Creëer interactie
Creëer interactie met je volgers. Dit kun je doen door een vraag te stellen aan je volgers. Zodra mensen op je bericht reageren dan kun jij weer daarop reageren met bijvoorbeeld een vraag of een leuk bedankje.
7. Content
Zoals eerder gezegd gaat het om de kwaliteit van de content. Wat kun je zoal plaatsen? Toon mooie foto’s van jouw gerechten. Vertel wat ze zo uniek maken en sluit af met een vraag. Post daarna foto’s van je zaak en geef je volgers meer informatie. Denk bijvoorbeeld aan algemene informatie zoals openingstijden, maar vertel ook meer het verhaal achter je bedrijf. Daarnaast werken posts met echte foto’s het beste. Probeer dan ook weinig stockfoto’s te plaatsen. Maak een leuke foto van een volle zaak met gasten. Mensen zullen dan sneller denken dat wanneer de zaak vol zit het ook wel heel goed zal moeten zijn. Dan zullen mensen sneller geneigd zijn om langs te komen. Daarnaast is het leuk om recensies van je gasten te tonen. Of kom met de tip of bijvoorbeeld medewerker van de dag.
Plaats naast foto’s ook video’s. Vaak werken video’s zelfs beter, omdat mensen te lui zijn om de tekst bij de foto’s te lezen. Wissel je content daarom goed af.
8. Branding
Gebruik vaker je logo in je content. Mensen gaan je logo koppelen aan je zaak en mensen zullen sneller je logo onthouden als ze hem vaker gezien hebben.
9. Canva
Voor het maken van je content gebruik je het beste Canva. Deze website is gratis en je kunt er veel meer mee dan Instagram posts maken. Echt een aanrader!
10. Plan je content vooruit
Heb je ook wel eens dat je niet weet wat je nu weer moet posten? Herkenbaar? Maak daarom 1 keer per maand een schema van de content die je de komende maand wilt gebruiken. Heb je een winactie, menu van de dag etc.? Plan het vooruit. Zo weet je ook precies wat voor foto’s je nog moet maken. Hiernaast kun je met programma’s als Hootsuite je berichten op Instagram vooruitplannen. Dit bespaart je tijd en veel stress en je weet zeker dat je foto’s geplaatst worden.
Kan je nu wat hulp gebruiken bij jouw social Media strategie? Of heb je zelf geen tijd of ben je niet creatief genoeg en wil je je social media uitbesteden? Neem dan contact op en dan kom ik bij u langs!
Michelle Janssen +31658940188
Online Marketing op Maat