Ben jij ook lekker bezig met het posten van leuke berichten op Facebook en Insta? Of misschien ben je via andere Social Media kanalen in de weer?
Berichten op social media posten voor jouw horecazaak is altijd een goed idee, want je bereikt hier meer mensen mee buiten je zaak om en hopelijk vooral die mensen die anders nooit langs waren gekomen. In meer dan 75% van de bezoeken is social media van invloed op de restaurantkeuze voor een gast (Restaurant Monitor 2020). Zeker de moeite waard dus om hier wat tijd en aandacht aan te geven.
Ik zie echter nog al te vaak dat het posten wel wat beter kan, waar door de mogelijkheden van social media niet echt gebruikt worden, terwijl het juist dat ene kan zijn wat mensen meer over de drempel trekt om écht langs te komen.
Ik heb 3 superrrrrrtips voor je om jouw posts nóg beter te maken en te gaan voor meer gasten, die meer besteden en ook vaker terugkomen.
Superrrtip 1:
Het voelt misschien als een open deurtip, maar ik noem hem wel, want het is echt belangrijk: post regelmatig. Dus minstens 1x per week. Niet eerst 5 dagen achter elkaar en dan 2 maanden niets, want dan heeft het echt geen zin en kun je beter niets doen, want is verspilde moeite. Jouw (potentiële) gast moet vaak eerst een tijdje “kennismaken” met je, voordat hij/zij besluit langs te komen. Dit is een proces wat maanden kan duren en heeft soms wel 8 a 15 triggermomenten nodig om echt tot actie over te gaan, en dit moet je opbouwen. Een triggermoment is een moment waarop hij jouw post/boodschap/logo in beeld krijgt. Dit kun je alleen doen door regelmatig te posten.
O ja, en doe je zelf een lol: kies 1 of max 2 platformen waarop je post. Kijk goed waar jouw doelgroep vooral aanwezig is, en kies dat platform. Ik zou zeggen; Facebook en eventueel Insta als je lekker op dreef bent voor (mooie!) foto’s.
Superrrtip 2:
Deze ligt in het verlengde van de eerste supertip: post altijd met een herkenbaar element. Dit doe je bijvoorbeeld door altijd een “watermerk” over je foto heen te leggen, bijvoorbeeld een kadertje en logo. Hierdoor wordt het beeld wat je afgeeft herkend en kunnen de “triggers” zich makkelijker opvolgen. Kies dus altijd een herkenbaar element en maak je posts volgens een vast principe op. Hierdoor vergroot je je herkenbaarheid. Het is daarom ook belangrijk dat je altijd post vanaf een bedrijfspagina en niet vanuit een persoonlijk profiel. Gebruik de “profiel” foto om je logo in te zetten, zo duidelijk mogelijk en gebruik de omslag foto voor een mooie foto van jouw zaak. Gebruik als naam alleen de naam van je zaak, bijvoorbeeld “Bistro de Vork”. Niets meer, niets minder. Zo komt je logo en naam bij elke post te staan.
Superrrtip 3:
Ook deze voelt als open doel, maar ik zie bij minstens 50 a 60% van de posts die ik van horecazaken langs zie komen: zorg voor een duidelijke oproep. Een Call to Action (CTA) heet dit in marketingtaal. Wat wil je van de gast? Wat valt er te halen? Maak ALTIJD het bruggetje van jouw verhaal (bv er zijn nu mosselen, heerlijk, blablabla) naar “what’s in it for me?” (bv vanaf morgen hebben we mosselen op de kaart met frites, via deze link kun je jouw plekje op ons terras reserveren….)
Zorg dus altijd voor een connectie tussen wat je vertelt en wat de gast er aan heeft en wat hij ervoor moet doen om dat ook te krijgen. Dit kan bij al je soorten posts. Ook bij posts over de nieuwe werknemer die het team is komen versterken, want ook daar kun je een bruggetje leggen tussen het nieuwtje en wat dat betekent voor de gast. Het invullen van dit laatste bruggetje laat ik aan je creativiteit over….leuke suggestie? Post em even hieronder voor me ajb 😉
In mijn volgende blog ga ik je 30 tips even over waar je allemaal over kunt posten, dus hou mijn volgende post in de gaten!
Wil je trouwens weten welke mogelijkheden er zijn om slim en eenvoudig gebruik te maken van de online mogelijkheden voor jouw zaak? Laat mij je overzicht geven zodat jij kan besluiten op welke manier je jouw zichtbaarheid (en omzet) vergroot. Check deze gratis online videotraining en ga aan de slag!
Veel succes!
Grz Suus
Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”