Logo icoon horeca belgie huisstijl (11)

De nieuwe hoevewinkel van de Bouwhoeve is een schot in de roos

5/5
De nieuwe hoevewinkel van de Bouwhoeve is een schot in de roos

Te midden van vele Noorderkempense akkers en velden, tussen Hoogstraten en Wortel ligt de Bouwhoeve. In en rond deze hoeve huist het familiebedrijf van de familie Geens. Lu, Leen en dochter Dorien runnen samen een boerderij die heel wat te bieden heeft, zowel voor zaken als voor plezier. Toen corona kwam en de wereld veranderde, veranderde er bij de Bouwhoeve ook iets: ze begonnen met een hoevewinkel! En dat naast al het werk wat ze al deden. Van een bedrijvige boerderij gesproken. Ik trok mijn rubberlaarzen aan en met mijn camera in de aanslag ging ik mee met Dorien op wandel over hun erf.

Vertel eens iets meer over wat jullie hier doen op de Bouwhoeve?

De Bouwhoeve is in eerste instantie nog steeds een actieve boerderij. Hier werken we met melkvee en legkippen. Dat is en blijft onze hoofdactiviteit. Daarnaast zijn we jaren geleden gestart met landbouwverbreding. Eerst toverden we een oude schuur om tot vakantie-appartementen met een vergaderruimte bij, daarna kwam de boerengolf (een teambuildingsactiviteit waarbij er golf gespeeld wordt in de wei tussen de koeien). Dan hebben we onze logies verder uitgebreid met B&B kamers, geïnvesteerd in duurzame zonne-energie en hebben we een ijssalon uit de grond gestampt. In het voorbije jaar hebben we dan ingezet op verkoop via automaten en onze nieuwe zelfbedieningswinkel. Ons bedrijf is nooit echt één vaststaand gegeven geweest, dat erg innovatieve aspect trekt ons heel erg aan.

Welke mensen trekken jullie hier zoal aan?

Dat ligt eraan met welk doel ze richting ons komen. Omdat we verschillende activiteiten aanbieden is ons cliënteel erg divers. Dat gaat van lokale mensen die een paar keer in de week langskomen voor hun verse basisproducten, fietstoeristen, mensen die bij ons van een ijsje komen genieten, groepen mensen die komen boerengolfen, tot internationale klanten die bijvoorbeeld hier komen logeren omdat ze in de streek aan een project komen werken.

Jullie hoevewinkel is jullie nieuwste project, hoe is deze tot stand gekomen?

Dit was een idee dat al even bij ons op de plank lag. In eerste instantie lag die ook op de lange-termijn plank. Maar met de start van de corona-pandemie steeg de verkoop enorm in de hoevewinkels. We hebben in die periode het idee vastgepakt en nog eens compleet rondgedraaid en beslist dat het moment om te springen daar was. Het idee dat nu is uitgevoerd is veel kleiner dan het oorspronkelijke idee, maar we zijn tevreden dat we hiermee hebben doorgezet.  Zeker als je ziet hoe de pandemie nu toch al bijna 1,5 jaar in beslag neemt en misschien nog wel een nasleep krijgt.

De winkel ziet er erg leuk uit, ik zie vele lekkere dingen staan. Werken jullie samen met lokale producenten?

Jazeker, dit is een enorm belangrijk aspect voor een winkel als de onze. We zijn ook steeds op zoek naar nieuwe lokale leveranciers. Als je kiest voor lokale producenten en verse producten, dan kies je sowieso voor een wisselend aanbod volgens de seizoenen. En dat maakt deze onderneming zo boeiend.

Welke producten bieden jullie aan in jullie hoevewinkel?

Wij verkopen voornamelijk onze eigen zuivelproducten en producten die we zelf verwerken, zoals ons roomijs en onze rijstpap. Deze vullen we dan aan met delicatessen en lekkernijen van lokale telers en producenten. Zo hebben wij bij ons in de winkel uiteraard de alom bekende aardbeien uit Hoogstraten. Onze bessen en kersen worden eveneens in Hoogstraten geteeld. We hebben appels en peren van een bevriende teler uit Rijkevorsel en asperges uit Zondereigen. Onze kaas wordt gemaakt in Rijkevorsel en onze yoghurt, platte kaas en boter is ook in samenwerking met een andere boerderij in de buurt en in de winterperiode werken we samen met een verwerker van aardappelproducten die maar een halve kilometer verder gelegen zit.

Vinden klanten gemakkelijk de weg naar de hoevewinkel? Hebben jullie bijvoorbeeld een advertentiecampagne opgestart hiervoor?

Momenteel hebben wij enkel nog maar online advertenties geplaatst. De sociale media is een manier om snel je klanten te bereiken en nieuwe klanten aan te trekken. Maar toegegeven, het advertentiegebeuren is voor ons zeker een werkpuntje. We zijn ons daar wel bewust van dat het een belangrijk gegeven is anno 2021. Het staat zeker op onze planning!

Dit artikel helpt jullie vast en zeker ook met het aantrekken van nieuwe klanten Dorien, bedankt voor je tijd en veel succes nog met alles wat jullie hier doen op de Bouwhoeve.

Graag gedaan!

Meer info over de Bouwhoeve en wat je er allemaal kan doen is te vinden op hun website: www.debouwhoeve.be

Heb jij zelf ook een leuke winkel? Of maak je zelf lekkere producten? Doe je iets wat met eten te maken heeft wat wel eens in de kijker gezet mag worden? Neem dan contact met me op. Als persoon ben ik gek op verhalen over eten en als foodfotograaf leg ik jouw verhaal gepassioneerd vast op beeld. Contacteer me via mijn website: www.kenstoffels.be

Hey! Ik ben Ken en ik maak smakelijke foto’s van al jouw culinaire projecten. Van je gerechten en producten, tot het interieur van je zaak tot zelfs je portret. Je vindt mijn werk en mijn blog terug op kenstoffels.be

MIJN ZAAK ONLINE

Ook een artikel van uw zaak op Horeca België? Of heb je liever dat ons team bij je langskomt voor een persoonlijk bezoek en een leuk gesprek?

Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je.

Nieuwe berichten

Meest gelezen