Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Blogs & Vlogs / Horeca / Recepten / Restaurants / Starters / Tips & tricks / Trending

Berichten op Social Media: Hoe moet het NIET?

Berichten op Social Media: Hoe moet het NIET?

Ik mis het zo. Lekker overdag even een koffie pakken op een terrasje of s ’avonds ongedwongen uit eten. Soms wat lekkers tussendoor als ik ergens aan het flexwerken ben, en dan natuurlijk ook een heerlijke lunch die je zelf thuis nooit zou klaar maken.

Het is om chagrijnig van te worden. Vooral de onzekerheid: wanneer wordt het weer eens wat? Uiteraard steekt mijn leed wat schraaltjes af tegenover de enorme bak ellende die je als horecaondernemer te verstouwen krijgt, maar ja, we hebben allemaal wel wat te klagen, dus laat me maar ff.

Gelukkig is online nog wel een en ander zichtbaar van datgene wat je “vroeger”😉 in “real life” tegenkwam. Foto’s van take-away assortiment en menu’s van producten die je kunt afhalen of bezorgen. Telefonisch of via een mailtje. Soms met een online tooltje.

Maar zoals bekend, daar heb ik wel wat over te zemelen. Want ik zie te vaak dingen die echt niet kunnen. Laten we vanuit de horeca onszelf wat professioneler neerzetten, zodat we wat minder afsteken tegenover de retail/webwinkels (je weet wel, die branches waar je omzet heen is verhuisd…). Vandaar even mijn noodkreet. Met 5 dingen die je ECHT NIET moet doen. Komen ze:

1. Spelfouten en stijlfouten

Jaaaa, deze is een beetje een inkoppertje natuurlijk, maar ik noem hem wel even. Een spelfoutje kan gebeuren, maar let er wat meer op, zodat je in ieder geval “de grote” eruit zeeft. Vooral die mensen die er gevoelig voor zijn, ervaren dit als een kleine negatieve trigger in hun hoofd, en dat is zonde, want het heeft niets te maken met de kwaliteit van wat je te bieden hebt.

2. Met een wazig verhaal komen

Bij sommige berichten moet ik wel drie keer lezen, voordat ik door heb wat diegene nu eigenlijk te zeggen heeft. Houd je tekst dus kort en krachtig. Geen moeilijke zinnen en veel gezever, want dan haakt je (potentiële) klant al af, voordat je goed en wel in beeld bent. Eventueel kun je stappen noemen of opsommingstekens gebruiken. Wees gewoon lekker duidelijk.

3. Informatie delen die te privé is.

Wat kan wel: een foto of een filmpje waarin je de kozijnen van je zaak aan het schilderen bent of dat je alvast aan het proefkoken bent voor de nieuwe kaart. Graag zelfs! Want dit zorgt ervoor dat mensen zich verbonden met je blijven voelen.

Wat kan dus niet? Een foto of filmpje waarin je enthousiast je modeltreintjescollectie aan het afstoffen bent (eeeiindelijk tijd voor die vergeten hobby). Je kunt te ver gaan. Zorg ervoor dat alles wat je deelt, altijd op een bepaalde manier gekoppeld is aan je zaak.

4. Een (politiek) standpunt innemen

Deze is echt een no go, maar zie ik helaas te vaak voor komen: horecaondernemers die er heilig van overtuigd zijn dat een mondkapje onzin is, dat de avondklok een steek onder de gordel is voor de horeca, dat ze bij de overheid een stelletje lapzwansen zijn of dat het vaccin niet deugt.

Je mag het allemaal vinden. Maar deel het niet op je bedrijfspagina. Doe. Het. Niet. Want geheid dat je hiermee een deel van je (potentiële) klanten wegjaagt. Nu iedereen zo gedwongen wordt om ergens voor of tegen te zijn, is de kans groot dat je veel mensen ongemerkt tegen je in het harnas jaagt. En nee, die zullen dat meestal niet eens zeggen, die verdwijnen gewoon met stille trom. Zonde.

O ja, en als ik toch bezig bent: luidkeels van de daken schreeuwen dat “jullie” toch echt voor Standard Luik (of Club Brugge, of welke voetbalclub dan ook) zijn….niet doen.. Jouw zaak is geen voetbalsupporter, jij misschien persoonlijk wel, en dat is natuurlijk oké, maar koppel deze identiteit niet aan je zaak, want in jouw zaak is toch (straks) iedereen welkom?

5. Foto’s delen die je je eetlust laten verliezen

Ja, deze heb ik vaker genoemd, ik heb er zelfs een hele online cursus over, maar ik blijf het zeggen: maak geen foto’s van gerechten die er uitzien alsof je er met je auto overheen hebt gereden, tenzij je “broodje roadkill” op de kaart hebt staan. In alle andere gevallen: wees kritisch over je foto’s: krijg je echt trek van hetgeen je laat zien? Zo niet, ga dan aan de slag om dat te verbeteren (zie HIER ook tips die ik eerder heb gedeeld, over hoe je dat kunt doen), want op die manier ga je je berichten veel aantrekkelijker maken en zorg je ervoor dat jouw potentiële klanten het water in de mond loopt van jouw aanbod.

Tot slot; berichten delen zonder afbeelding erbij: ook niet doen. Ontneem jezelf de kans niet om juist goed te laten zien wat je te bieden hebt. Mensen trigger je altijd eerst met een afbeelding, daarna pas met tekst. Maar daarover zal ik volgende keer meer vertellen 😉

Uitnodiging

Meer weten over hoe je met hulp van de juiste (online) marketing aan de slag kunt om je resultaten kunt verbeteren?? Ik daag je uit om deel te nemen aan mijn gratis online training. Hierin laat ik je zien hoe je in 5 stappen kunt gaan naar meer grip en focus op resultaat zowel nu als tijdens dat je weer open zult zijn. Tot snel!

Grz Suus

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers – ook nu tijdens de lockdown – om meer omzet te creëren, door te focussen op een betere (online) zichtbaarheid en het verbeteren van het bestelaanbod.

suzannekuijpers.nl

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>