Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Food / Horeca / Restaurants / Tips & tricks / Trending

Liever zichtbaar met veel reuring dan je bestelsite door de keuring

Liever zichtbaar met veel reuring dan je bestelsite door de keuring

Zichtbaar zijn. Het was wellicht niet het eerste waar je aan dacht terwijl je halsoverkop bezig was om je aangepaste assortiment te maken, toen je vanwege de lockdown opnieuw dicht moest… Even een kort berichtje op de site met zoiets als “vanwege de lockdown zijn we nu dicht, dus je kunt gelukkig wel bij ons bestellen via deze link…blablabla…” en klaar ermee. Hier en daar een postje op Facebook en je hebt je vinkje ook weer gezet dat je “het hebt gecommuniceerd”.

Wel een beetje zonde, want ik zou wel zo ver willen gaan dat bijvoorbeeld het regelen van een goede webshop eigenlijk van ondergeschikt belang is ten op zichte van het zichtbaar zijn voor de juiste doelgroep….

Ja, je hoort het goed: liever een crappy bestelsysteem of gewoon via de telefoon dan weinig zichtbaarheid voor JOUW doelgroep. Want als mensen niet WETEN dat je bestaat kunnen ze ook geen gast (of klant?) worden en zonder gasten kan dat fancy bestelsysteem van je wel prachtig werken, maar geld in het laatje brengen, ho maar….het blijft een bestelsysteem, geen gasten-aantrek-systeem.

Dus stop met denken dat je je werk hebt gedaan met die 2 sneue berichtjes. Je bent nog niet eens begonnen. Het echte werk begint erna pas. Online zichtbaar zijn is grofweg HET ENIGE wat nu nog belangrijk is. Al het andere is bijzaak.

Vind je het lastig om te bepalen hoe je dat nu moet aanpakken? Ik help je met wat concrete tips, zodat je vanaf vandaag ook steeds een beetje zichtbaarder kunt worden. Komen ze:

#1: POST ECHT MINIMAAL 2X PER WEEK!

Ja echt. Gewoon doen en blijven doen. Op vaste dagen, het liefst als er zo veel mogelijk van jouw gasten op social media zitten, dus bv om 10.00 uur (koffiemoment) of om 13.00 uur (na de lunch) . Zet het in je agenda en hou je eraan. Ook als je in de eerste instantie weinig effect ziet, het gaat op termijn werken, want mensen hebben tijd nodig om je signalen op te pikken. Bedenk dat (potentiële) gasten ongeveer 6 á 13 (!) keer een aanbieding moeten krijgen, voordat ze er daadwerkelijk op in gaan. Als jij na 2x posten al afhaakt (…want het werkt toch niet…), bouw je dus te weinig zichtbaarheid op.

Vind je het lastig om te bedenken wat je moet vertellen? Kijk dan eens naar deze 30+ tips om wat inspiratie op te doen!

#2: ONCOMFORTABEL VAAK EN VEEL!

Ik zei het net al, maar het is zo belangrijk dat ik het blijf herhalen: Blijf posten en adverteren tot je erbij neer valt. Als jij het gevoel hebt dat je “oncomfortabel” veel info aan het spuien bent en mensen vast wel helemaal gek van je worden, dan is dat waarschijnlijk het moment waarop je het net voldoende doet. Kijk ook goed de plekken waar je dit kan doen, zowel online als offline, maar stel jezelf in ieder geval de vraag: waar is mijn potentiële gast te vinden? Kom je er echt niet achter? Vraag het dan! Degenen die nu bij jou al wel bestellen, hoe zijn die bij je terecht gekomen? Op welke manier kun je meer van deze gasten bereiken? Welke platformen zijn er? Kun je wellicht iets doen met andere offline kanalen? En sla ook vooral de kanalen over waar ze niet zo veel zijn, want die moeite moet je jezelf echt besparen: liever vaak op 1 kanaal, dan half op 3 kanalen.

#3: EINDIG ALTIJD MET EEN OPROEP!

Tja, ook deze zie ik echt TE VAAK mis gaan: leuke berichtjes en posts over van alles en nog wat, wat er allemaal wordt klaargemaakt en hoe lekker het is en wanneer het beschikbaar is, maar totaal geen aangezet tot actie. WAT moet de gast doen om die producten te bestellen? Wat is het stappenplan? HOE krijgt die gast dat heerlijke eten op z’n bord? Begeleid de gast gedurende deze “reis” en zorg ervoor dat deze zo vloeiend mogelijk afgelegd kan worden. MAAARRRR begin met die oproep tot actie: “Wil je ook genieten van …..? Bestel dan NU via DEZE LINK…”

#4: NIET NOOIT OPHOUDEN!

Juist als je denkt: dit werkt niet, DAN is het tijd om niet te stoppen, maar juist door te gaan. Het zichtbaar worden kent een vertraagde reactie, zoals ik net al zei. Maar stoppen met zichtbaar zijn is zo gebeurd. En dat is zonde van de tijd die je er al in hebt gestoken. Want stoppen met zichtbaar zijn, betekent stoppen met verkopen. Dus de enige goede reden waarom je stopt met zichtbaar zijn, is als je stopt met je aanbod. ALLE ANDERE redenen zijn niet valide.

Wat dan wel? Stel jezelf de kritische vraag HOE je nog zichtbaarder kunt zijn. WAT je niet goed doet en hoe je dit kunt verbeteren. Bied je wel het juiste aan? Is het wel duidelijk? Welke drempels zijn er? Communiceer je wel naar de juiste doelgroep? Waar haken mensen af? Hoop vragen? Ik kom net op dreef. Ga ermee aan de slag en maak een project van het zichtbaar worden en het zichtbaar blijven. De volhouder wordt uiteindelijk beloond. En als je dan bergen met bestellingen krijgt, dan is het tijd om te werken aan een beter bestelsysteem.

Heel veel succes! Mocht je graag een keer willen sparren, concrete tips voor jouw zaak willen ontvangen of gewoon een goede realitycheck van me willen krijgen, dan kun je een telefonische afspraak in mijn agenda plannen. Hebben we het er even over. Pas wel op: ik ben niet van de fluwelen handschoentjes, maar van de feedback zonder filter.

O ja, ik heb trouwens ook zo’n leuk gratis e-bookje. Krijg je nog meer inspiratie.

“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen opnieuw bestellen.”

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>