Logo icoon horeca belgie huisstijl (11)

IS UW HORECAZAAK EEN BRON VAN STRESS?

5/5
IS UW HORECAZAAK EEN BRON VAN STRESS?

Elke dag weer opnieuw zet u zich als horeca-uitbater in voor uw zaak. En in de drukke wereld van vandaag leidt dat tot heel wat stress: u ademt als het ware stress in om deze in de vorm van een optimale dienstverlening weer uit te ademen. Als u toelaat dat deze stress uw leven, zowel op professioneel als persoonlijk vlak bepaalt, dan zal er u binnen afzienbare tijd een flinke burn out te wachten staan. 

Als horeca-uitbater lijkt u altijd tijd tekort te komen om de zaken op een goed georganiseerde manier aan te pakken want het uitbouwen van een goede en doeltreffende aanpak in de horeca is niet zo eenvoudig. U krijgt elke dag met nieuwe klanten te maken en elke dag kunnen u nieuwe verrassingen te wachten staan.

Stress vermijden door de juiste medewerkers op de juiste plaats

Om uw horecazaak op een doeltreffende manier uit te baten zonder uzelf te verliezen in stressvolle omstandigheden zult u zich moeten omringen met medewerkers die uw concept begrijpen, handhaven en dit op een hoger niveau kunnen brengen. Alleen met een team medewerkers die perfect op elkaar afgestemd zijn kunt u (ongezonde) stress vermijden. En om dit te bereiken zult u als horeca-uitbater de leiding moeten nemen over uw team.

Uw normen en waarden overbrengen

Als eigenaar van een horecazaak en leider van een team medewerkers moet u uzelf heel goed kennen. U moet heel goed weten wat u zelf belangrijk vindt en waar uw sterke, maar ook – en vooral – waar uw zwakke punten liggen. Een voorbeeldje: als u uw medewerkers niet met respect behandelt, dan kunt u moeilijk verwachten dat ze u en andere medewerkers – of erger nog, uw gasten – respecteren. De manier waarop uw zaak uitgebaat wordt is een reflectie van de normen en waarden waar u zelf belang aan hecht.

Ga bij uzelf na aan welke waarden u het meeste belang hecht en welke waarden uw medewerkers moeten hanteren. Zorg ervoor dat u zelf aan deze waarden vasthoudt en maak deze ook aan uw medewerkers kenbaar. Maak hen duidelijk dat u van hen verwacht dat ze zich aan deze waarden houden. Profileer u zelf als de leider die ze willen volgen en niet als degene die ze verplicht moeten volgen.

Gino Vermeulen

Kies de juiste medewerkers

Vandaag de dag gaan sollicitanten niet zomaar meer op sollicitatiegesprek. De meesten zijn heel goed voorbereid en weten precies de correcte antwoorden te geven op alle vragen die hen gesteld worden. Een beetje mensenkennis en een portie gezond verstand kunnen u echter helpen om bepaalde karaktertrekken van mensen te herkennen en zo de juiste persoon op de juiste plaats in uw team te plaatsen.

Jim Collins, consultant, docent op het gebied van bedrijfsbeheer en auteur van de wereldwijde bestseller ‘Good to Great’ omschrijft de juiste keuze voor de juiste persoon als volgt: ‘Managers van bedrijven die van ‘good to great’ gaan laten de juiste mensen op de bus stappen, stoppen aan de juiste halte om de verkeerde mensen te laten uitstappen en geven de perfecte medewerkers het gepaste zitje.’

Als u uw medewerkers dit gepaste zitje niet geeft, dan zal er in uw horecazaak een grote chaos heersen en zult u uw vooropgestelde doelstellingen nooit kunnen waarmaken.

Tot slot

Als u de juiste medewerkers op de juiste plaats kunt krijgen en deze op een zodanige manier kunt motiveren dat ze als een team samenwerken om uw doelstellingen te bereiken, dan kan u dit heel wat stress besparen.

Bent u op zoek naar persoonlijk advies of begeleiding? Neem dan vrijblijvend met mij contact op door een belmoment te boeken of stuur een bericht. Ik help u hierbij graag verder!

Bron: ginovermeulen.be

MIJN ZAAK ONLINE

Ook een artikel van uw zaak op Horeca België? Of heb je liever dat ons team bij je langskomt voor een persoonlijk bezoek en een leuk gesprek?

Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je.

Nieuwe berichten

Onze shop

Meest gelezen