Logo icoon horeca belgie huisstijl (11)

Waarom uw Food Cost (Percentage) belangrijk is

5/5
food cost
Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Email

De prijs van de gerechten op uw menukaart kan uw zaak maken of kraken. Zijn de prijzen van bepaalde gerechten te hoog, dan zullen uw klanten deze niet bestellen. Zijn uw prijzen te laag, dan genereert u niet voldoende inkomsten om uw uitgaven te dekken.

Om uw prijzen vast te stellen is het voedselkostenpercentage een van de belangrijkste parameters. Die geeft aan hoeveel van uw totale omzet wordt besteed aan ingrediënten en voorraden. Het bijhouden van de kostprijs helpt u om de prijzen van uw gerechten te bepalen en uw winst te maximaliseren.

Wat betekent Food Cost?

De kostprijs is de verhouding tussen de kosten van de ingrediënten en de inkomsten die uw gerechten opbrengen. Voedingskosten worden bijna altijd uitgedrukt in percentages.

Een veel voorkomende misvatting over het voedselkostenpercentage is dat elk restaurant moet streven naar een perfect getal. In werkelijkheid kan een gezond percentage sterk variëren.

Een steakhouse kan bijvoorbeeld een voedselkostpercentage hebben dat dicht bij 35% ligt omdat de kosten van de ingrediënten veel hoger zijn. Anderzijds kan een restaurant dat voornamelijk pasta serveert – wat goedkoop is om in bulk te kopen – ergens rond de 28% liggen.

Voor u met de berekening van de Food Cost begint

Budgetten bepalen is een cruciaal onderdeel van het runnen van uw horecabedrijf. U doet dit niet alleen wanneer u een ondernemingsplan opstelt. Het is een doorlopend proces dat u in de gaten moet houden om uw zaak winstgevend te houden.

Enkele belangrijke punten om rekening mee te houden:

– Houd al uw cijfers nauwgezet bij

Of uw kassa-systeem het nu voor u doet of u het zelf doet, u moet uw basiskosten kennen en de verhouding tussen uw verkoop en uw kosten.

– Bepaal uw budget

Uw budget moet een gids zijn om uw horecazaak naar een maximale efficiëntie te leiden.

– Focus ook op een korte termijn budgetten

Het bepalen van uw budget op langere termijn is belangrijk maar net zo belangrijk is korte termijnplanning. Dit kan u helpen om uw uitgaven makkelijker te volgen.

Zodra uw budgetteringssysteem in elkaar zit, kunt u concreet aan de slag met de kostprijsberekening.

Kostprijs per gerecht

De belangrijkste vraag die u zichzelf moet stellen is hoeveel het kost om een gerecht te maken.

Om het voedselkostenpercentage te berekenen is het belangrijk volgende zaken bij de hand te houden:

– De beginwaarde van uw inventaris

– De waarde van uw nieuwe aankopen

– De eindwaarde van uw inventaris

– Uw totale verkoop

Berekening reële Food Cost

Om uw reële Food Cost te berekenen telt u de beginwaarde van uw inventaris en de waarde van uw nieuwe aankopen op. Van dit resultaat trekt u de eindwaarde van uw inventaris af.

Een voorbeeld: Beginvoorraad (10.000 euro) + Nieuwe aankopen (4.000 euro) – Eindvoorraad (11.000 euro)

Reële Food Cost = 3.000 euro

Om te weten hoe goed je presteert in vergelijking met andere restaurants zet je de reële foodcost om naar het Food Cost Percentage.

Berekening Food Cost Percentage

Om uw voedselkostenpercentage te berekenen, telt u eerst de beginwaarde van uw inventaris en uw aankopen op. Van dit resultaat trekt u de eindwaarde van uw inventaris af. Het resultaat hiervan deelt u door de waarde van uw totale verkoop.

Een voorbeeld: Beginvoorraad (10.000 euro) + Nieuwe aankopen (4.000 euro) – Eindvoorraad (11.000 euro) / Omzet (9.000 euro) = 0,33

Food Cost Percentage = 33 %

Dit percentage betekent concreet dat 33% van uw inkomsten gaat naar het betalen van ingrediënten.

Houd er bij het berekenen van het Food Cost Percentage rekening mee dat het marktgemiddelde – afhankelijk van het type horecazaak – tussen de 28% tot 32% ligt.

Elk restaurant moet echter zijn eigen kostprijspercentage berekenen en niet afgaan op algemene gemiddelden.

Blijf op de hoogte

Wenst u uw huidige situatie te bespreken of heeft u vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Vriendelijke groeten,

Gino Vermeulen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

MIJN ZAAK ONLINE

Ook een artikel van uw zaak op Horeca België? Of heb je liever dat ons team bij je langskomt voor een persoonlijk bezoek en een leuk gesprek?

Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je.

Nieuwe berichten

Meest gelezen