Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Tips & tricks

Tips van ondernemers om je horecazaak te optimaliseren

Horeca België optimaliseren tips data

Veranderende voorkeuren van consumenten, stijgende kosten, personeelstekort, het steeds groter wordende aanbod van horecazaken (en dus stijgende concurrentie)… Het zijn slechts enkele bedreigingen voor de horecasector van vandaag.  Horecaondernemers zijn hierdoor genoodzaakt om hun zaak te blijven optimaliseren.

Optimaliseren

Het is voor horecazaken steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat ze consumenten aantrekken (én behouden), hun winst te optimaliseren en onnodige kosten te besparen. In dit artikel blikken we met Data Meets Hospitality 2019 terug op de beste inzichten van vorige editie. Inzichten omtrent wat je als horeca-uitbater kan optimaliseren. En dit op gebied van klantenbinding, personeelsbeheer, serviceverstrekking en marketing?

Volledige gastprofielen met behulp van klantdata

Iedere horecaondernemer weet dat de voorkeuren van de consument vaak en snel veranderen. Het voordeel in 2019 is dat men steeds meer toegang en inzichten heeft in klantgedrag. En dit dankzij het optimaliseren van de data. Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een smartphone op zak die signalen uitzendt. Daarnaast reserveren gasten online, laten ze reviews achter. En posten ze op social media foto’s en reviews. Allemaal ‘data-kruimels’ die, wanneer ze gecombineerd worden, heel waardevol kunnen zijn. Wim Ballieu van Balls & Glory zegt dat het creëren van een zo volledig mogelijk gastprofiel essentieel is om een goede ervaring te kunnen bieden. En denkt in communities in plaats van doelgroepen. Bijvoorbeeld ‘de milieubewuste gast die met de fiets komt’ in plaats van ‘vrouwen tussen 25 en 30 jaar’. “Definieer je ‘communities’ en bepaal aan de hand hiervan welke data relevant is. En hoe dit je werk makkelijker kan maken”, concludeerde Wim.

Nieuwe informatie uit reviews en Social Media

Ook bij het Sandton Hotel proberen ze zoveel mogelijk klantdata te verzamelen en te optimaliseren, aldus Roger van Langhout: “We proberen tijdens het verblijf van de gast allemaal nieuwe informatie te vergaren. Dit doen we uit reviews en Social Media. We scannen het allemaal om hun gastprofiel te vervolledigen. En dan zorgen we ervoor dat de kamer tiptop in orde is wanneer de gast bij ons toekomt. Dit verhoogt de perceptie dat die gast herkend en erkend wordt.”

Alle data op één plek

Maar hoe zorg je er dan voor dat al deze data op één plek verzameld wordt? Volgens Zhong Xu, mede-oprichter van het Lightspeed Restaurant en Lightspeed Delivery, kan dit als al je systemen gesynchroniseerd worden. Dit is waarom Lightspeed streeft om directe integraties te ontwikkelen met alle relevante partners. En er wordt dan ook werk gemaakt om de reservatiesystemen, delivery, boekhouding, personeelsplanning,… te optimaliseren. Via één centraal systeem kan dan alle data beheerd kan worden. “Vandaag kan je perfect alles weten over de klant wanneer die uw restaurant binnenkomt, door alle systemen die vooraf gaan in de customer journey. Het vloeien van de data door de systemen is echt key”, bevestigt Zhong Xu.

Nog meer tips?

Wil je weten hoe data je kan helpen bij het behouden van je personeel? Wil je je klanten beter kennen maar je weet niet welke informatie hierbij van belang is? Of ben je nieuwsgierig naar hoe je de marketing van je zaak effectiever kan aanpakken? En hoe je de juiste doelgroepen kan bereiken? En al je informatie te optimaliseren? Op Data Meets Hospitality 2019 krijg je een antwoord op al jouw data-vragen. Schrijf je NU in!

Speciaal voor de geregistreerde leden van Horeca België is er korting van 25%. Klik hier om van deze korting te profiteren!

Een uitnodiging winnen?

We mogen 5 x 2 gratis tickets twv €119,95 weggeven. Waag je kans en speel mee met de winactie op Facebook.


Bron: Lightspeed

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Horeca België is het platform voor horeca-uitbaters, horecaleveranciers, horecamedewerkers, en voor iedereen die de horeca een warm hart toedraagt.

REGISTREER JE GRATIS

en ontvang naast alle nieuws van, door en met passie voor de horeca, 10 punten als welkomstgeschenk in het getrouwheidsprogramma.