Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / In de kijker

Sustainable Gastronomy Day

Horeca België Sustainable Gastronomy Day duurzame gerechten

Morgen 18 juni is het ‘Sustainable Gastronomy Day’ of ‘Duurzame Gastronomie Dag’. De Verenigde Naties benadrukken hiermee sinds 2016 de noodzaak om de aandacht van de wereld te richten op de rol die duurzame gastronomie kan spelen. Want chefs kunnen consumenten helpen in de bewustwording van de impact van hun dieet op de planeet. Ook Horeca België doet mee en gebruikt deze duurzame dag om Green Horeca Week te lanceren. Want als een chef meegaat met die trend is het voor hem of haar ook een manier om een nieuwe generatie consumenten aan zijn of haar zaak te binden. En om meer omzet te genereren.

Zet een duurzaam gerecht op de kaart

Restaurants die op Sustainable Gastronomy Day een duurzaam gerecht of menu op de kaart plaatsen, maken gebruik van lokale en seizoensgebonden producten Ze kiezen groenten volgens de groentekalender. En ze kopen bij een lokale boer, als dat haalbaar is. Ze voorzien ook een mooi aanbod vegetarische gerechten op het menu. Vegetarisch wil niet zeggen konijnenvoer. Dus proberen ze creatief te zijn met groenten. En maken eens een vegetarische variante van een streekgerecht of een vegetarische BBQ.

Horeca België duurzaam vis northseachefs Sustainable Gastronomy Day

Vis van onze vissers en ethisch vlees

Wie duurzaam kookt, is kieskeurig bij de aankoop van vlees. En kiest vlees van natuurlijk gekweekte dieren gekocht bij een groothandelaar die vertrouwen uitstraalt. Die chef serveert ook vis waarvan de afkomst traceerbaar is. En koopt vis volgens de viskalender met een MSC– of ASC-label. Of hij/zij sluit zich aan bij de North Sea Chefs. De chef serveert op Sustainable Gastronomy Day onbeminde minder bekende vissoorten en bijvangst, gevangen door Belgische vissers. Zet ook eens de vis van het jaar op uw duurzaam menu.

Voedselverlies

Tijdens de Sustainable Gastronomy Day letten chefs op om het voedselverlies binnen de perken te houden. We spreken van voedselverlies wanneer producten die voor menselijke consumptie bestemd zijn. En verloren zijn gegaan of weggegooid worden vóór ze geconsumeerd worden. Dus geen bananenschillen en perzikpitten of zo, maar voedsel dat effectief nog eetbaar was. OVAM en Horeca Vlaanderen publiceerden enkele jaren geleden het Horeca-Doeboek met heel wat informatie. Bovendien met wel 50 tips om voedselverlies te beperken.

Green Horeca Week

Horeca België doet ook mee met de Sustainable Gastronomy Day. En gebruikt deze duurzame dag om de Green Horeca Week te lanceren en Belgische horecazaken uit te nodigen om tijdens de tweede week van oktober hun inzet voor het milieu in de kijker te zetten door het charter te onderschrijven met één of meerdere engagementen. In de aanloop naar deze week met extra aandacht voor de planeet laat Horeca België specialisten aan het woord om de horeca-uitbaters te helpen met tips en tricks.

GREEN HORECA WEEK add charter

Meedoen met Green Horeca Week

Horecazaken die willen meedoen met de ‘Green Horeca Week’ moeten aan minstens één van de 3 grote uitdagingen voldoen en het charter onderschrijven met één of meerdere engagementen :

1. Ik geef de voorkeur aan lokale producten.

2. Ik voorzie een oplossing voor voedselverlies.

3. Ik verminder drastisch het gebruik van plastic.

Partner worden van Green Horeca Week 2019 als horecaleverancier

Om de campagne voldoende te kunnen promoten, gaat Horeca België tijdelijke partnerschappen aan met horecaleveranciers die duurzame producten aanbieden. Voor jouw bijdrage bieden we je heel wat zichtbaarheid binnen ons netwerk naar aanleiding van Green Horeca Week.

Green Horeca Week Community

Registreer je. En maak je lid van de Green Horeca Week Community om geen enkele tip te missen.


Bron en foto’s : Knack Weekend, SRA, Velt, North Sea Chefs, OVAM, Horeca Vlaanderen, Resilience

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>