Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Tips & tricks

Asperges: zo val je wél op met het witte goud.

asperges horeca belgië

Binnenkort alweer volop asperges in onze restaurants. En de eerstkomende weken ontvang ik dan ongetwijfeld zoals ieder jaar ook tientallen nieuwsbrieven in het teken van asperges. Aspergemenu’s, asperge-arrangementen, asperges hier, asperges daar, asperges overal.

Asperges zijn populair

Ja, ik weet het, ze zijn populair. Dus als je de wereld laat weten dat je asperges op de menukaart hebt staan, ben je super! En heb je een streepje voor. Maar… dan ben je 1 van de vele anderen en dan ben je een beetje saai.
Het is natuurlijk een mooie en lekkere groente. Echt een seizoensgroente. Dus iets om een speciaal, tijdelijk menu mee te maken. Maar hoe kiest de consument nu uit een van die vele restaurants? Als restauranthouder help je die niet bepaald te kiezen als je alleen maar roept: “Het witte goud is er weer!”

En als alles hetzelfde is, dan gaat de overgrote massa kiezen op de prijs. Stel je nu eens voor dat je jouw asperges anders gaat promoten. Op een manier die er echt uitspringt en je aantrekkelijker maakt dan al die andere restaurants. Zou dat niet heerlijk zijn? Dat mensen direct reageren op jouw bericht omdat ze die van jou willen en niet die van jouw buren?

Zo valt u wél op in het overaanbod aan asperge-promotie

Laten we eens kijken welke manieren er zijn om het anders aan te pakken. Niet elke horecazaak is dezelfde. Dus kijk gewoon wat bij je past.

opening seizoen asperges
Klik hier voor meer informatie

1. Asperges met een beleving

Aan het gerecht op zich verandert er niets. Je voegt alleen iets toe in de vorm van een bijzondere ervaring. Organiseer een pop-up langs de Belgische aspergeroute. Nodig je klanten uit bij een aspergeboer, en laat ze zelf asperges steken. Of organiseer een unieke gelegenheid. Laat mensen proeven hoe verschillende wijnen de smaak van de asperges beïnvloeden. En nodig hiervoor jouw wijnhandelaar uit als je zelf geen sommelier in huis hebt.

2. Asperges maar dan anders

Hoe lekker die klassiekers wel zijn. De ham, het ei, de botersaus: laat die in dit geval eens achterwege. Ga op zoek naar spannender combinaties en andere bereidingswijzen. Het kan best zijn dat je daarmee vooral de aandacht trekt. Maar uiteindelijk vooral toch de klassieke versie verkoopt. Prima toch? Dat is wat er gebeurt in de mode. De etalagepop draagt de meest opvallende kleedje; niet het best verkopende.

Asperges steken. Foto: Eigenzinnig Lochem
Asperges steken

3. Wel op de kaart, niet promoten

Heb je zo’n zaak die mensen ieder jaar wel weer weten te vinden voor asperges? Waarom zou je dan juist daarover praten? Leuk dat je ze op de kaart zet, maar praat liever over die dingen die jou laten opvallen tussen al die asperge-promotors. Over de tomaten uit eigen tuin die al beginnen te rijpen of over de vis van het jaar. En over een actie van Horeca België waaraan je meedoet. Of de prijs die je hebt gewonnen. Je hebt ongetwijfeld wel wat meer te vertellen dan het feit dat je ‘ze’ weer op de menukaart hebt staan.

Horeca Agency België asperges advies
Gesponsord

4.  Asperges met een verhaal

Misschien maak je die klassieke asperges wel het lekkerst van allemaal. En moet iedereen daarom juist naar jouw restaurant komen. Als je jouw verhaal goed weet te vertellen, kan je zelfs het meest saaie gerecht nog spectaculair maken.
Vertel over jouw moeder die ze vroeger altijd al klaarmaakte. Dat de hele familie werd uitgenodigd om te komen eten. En dat je de traditie voortzet door de asperges te serveren aan een lange tafel, klaargemaakt zoals je moeder dat deed. Of vertel over de aspergeboer. Hoe lastig hij het wel heeft gehad dit jaar of dankzij het zachte winterweer ze een paar weekjes vroeger heeft kunnen steken. Of laat je aspergeboer zelf aan het woord in een filmpje. Je kan vervolgens jouw verhaal via een deal op je pagina van Horeca België neerpennen. En dan komt dit in de rolkrant te staan.

Jolien, asperge-koningin 2018 eert asperges. Foto: Toerisme Kinrooi
Jolien, Kinrooise aspergekoningin 2018

5. Aspergekoning & -koningin 

Voor de beste garnalenkroketjes ga je naar ‘Chez Yvette Croquette’, en voor de beste biefstuk naar de ‘Varkenskop’. De locals weten het precies mits je consequent blijft volhouden. En dat tot jouw ‘signature dish’ weet te maken. Als je wilt dat er over jouw asperges gepraat wordt, zorg er dan allereerst voor dat je ze verdomd goed weet klaar te maken. En praat erover. Post foto’s. Nodig mensen uit voor jouw première-avond. Geef asperges de hoofdrol op de kaart. Doe mee aan een asperge-wedstrijd. Of organiseer er zelf één. Hoe dan ook: zorg dat jouw zaak er door beroemd wordt. En draag de kroon vol trots.


Bron : Annet Koerhuis, Toerisme Kinrooi, Eigenzinnig Lochem

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Horeca België is het platform voor horeca-uitbaters, horecaleveranciers, horecamedewerkers, en voor iedereen die de horeca een warm hart toedraagt.

REGISTREER JE GRATIS

en ontvang naast alle nieuws van, door en met passie voor de horeca, 10 punten als welkomstgeschenk in het getrouwheidsprogramma.