Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Tips & tricks

Moet je je druk maken om online marketing?

marketing horeca belgië

Vaak is marketing toch wel het laatste waar je je druk over maakt in een horecazaak. Het gaat om gastvrijheid, een goede keuken en een fantastische beleving. Dit is voorwaarde 1 wil je überhaupt bestaansrecht hebben. Operationeel moet alles kloppen. Als gasten in je zaak een waanzinnige ervaring hebben, dan bevelen ze je vanzelf aan bij vrienden, familie en kennissen. Mond-aan-mondreclame is de allerbeste vorm van reclame.

Recensies

Maar mensen praten vaak sneller over een negatieve, dan over een positieve of uitzonderlijke ervaring. Daarom moet je ze hiermee een handje helpen. En dat is waar marketing weer om de hoek komt kijken. Je wilt namelijk dat je gasten ook online actief met jouw bedrijf bezig te zijn. Veel positieve berichten en recensies is voor potentiële klanten namelijk het bewijs dat het bij jou goed is. Zorg er dan ook voor dat jouw website een pagina heeft met recensies, en nodig je klanten uit om een recensie te schrijven. Ook dat kan via jouw Facebookpagina.

Facebook

Facebook is het meest gebruikte marketingplatform in de horeca. Want het is gratis en je bereikt er veel mensen mee. Er zijn zelfs horecazaken waar hun hele marketing afhangt van Facebook. Ze hebben geen website, versturen geen nieuwsbrieven, negeren Google en zien Instagram als een hobby. Levensgevaarlijk! Want nu Facebook de regels van het spel veranderd heeft, slaat de paniek bij vele horecaondernemers toe. Pitchen, promoten, reacties uitlokken, winacties en zelfs vragen om een like. Het is allemaal uit den boze.

Horeca België marketing

Geen Social Media Winacties meer?

Je bedrijf gratis promoten en verkopen op Facebook is dus aan banden gelegd. Ze willen enkel waardevolle verhalen van je zien. Wil je je horecabedrijf actief promoten dan kan dat alleen nog via betaalde advertenties. Je zou ook een Social Media Winactie dankzij een duurzaam partnerschap door Horeca België kunnen laten organiseren. Zo’n winactie wordt gecombineerd met jouw verhaal.

Misschien heb je dit zelf ook ooit geprobeerd, en gemerkt dat het werkt. Of eigenlijk werkte. Want marketing-tijden en de regels van Facebook veranderen om de haverklap. Want als je dit soort acties nog altijd inzet is de kans groot dat Facebook hem uit de lucht haalt. Opeens ben je onvindbaar op Facebook. En dan krijg je hem niet zomaar meer teruggezet en kun je vanaf 0 beginnen.

Content Marketing 

Laat je klanten dus aanhaken op jouw verhaal. En vertel wat jouw horecabedrijf zo uitzonderlijk maakt. Breng dat actief naar buiten en wees hier vooral niet terughoudend in. Vertel met regelmaat waar je mee bezig bent. Wat er om je heen gebeurt, en deel interessante weetjes en mooie foto’s van gerechten. Zo’n berichten en posts verkopen zich bijna vanzelf.
Het gaat uiteindelijk om de emoties die je bij mensen opwekt. Oprechtheid in je communicatie en aandacht voor je klanten. Ook online. Als dit de insteek is van je content marketing, dan wordt je onweerstaanbaar. En ben je aan het promoten zonder op te dringen. En ik weet uit ervaring, dat verkoopt beter dan harde acties en promotie.

Horeca België Yasmine Online Services marketing
Gesponsord

Sterke marketing

Een belangrijke investering voor sterke marketing is tijd. En wellicht moet je ook gaan investeren in kennis. Want je gaat pas mensen kunnen bereiken als je berichten op de sociale kanalen de juiste snaar raken.
Deze vorm van marketing wordt nog door te weinig horecabedrijven professioneel omarmt. Want als je je op dit moment nog ergens mee kan onderscheiden dat is het wel je verhaal en marketing.
Succesvolle bedrijven zijn zij die begrijpen dat online marketing een serieus onderdeel vormt van de bedrijfsvoering. Heb je de ambitie om met kop en schouders boven je concullega’s uit te steken? Dan is uitblinken in online marketing een vereiste. En een waanzinnige kans. Het is aan jou om die te grijpen.

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Horeca België is het platform voor horeca-uitbaters, horecaleveranciers, horecamedewerkers, en voor iedereen die de horeca een warm hart toedraagt.

REGISTREER JE GRATIS

en ontvang naast alle nieuws van, door en met passie voor de horeca, 10 punten als welkomstgeschenk in het getrouwheidsprogramma.