Logo icoon horeca belgie huisstijl (11)

Mag ik u een glas wijn voorstellen?

5/5
wijnverkoop
Facebook
LinkedIn
Twitter
WhatsApp
Email

Wijn in een blikje: voor echte wijnliefhebbers klinkt het als vloeken in de kerk. Deze wijntrend is vooral onder jongeren heel populair. Een blikje wijn is ‘easy to go’ en eigenlijk zien die blikjes zien er wel ‘cool’ en kleurrijk uit.

Ik ga graag mee met de tijd en sta open voor alle nieuwe trends. Maar als ik heel eerlijk mag zijn – en noem mij gerust ouderwets op dat vlak – vind ik dat wijn thuishoort in een fles mét kurk en in een glas met een voetje, een pootje en een kelkje. Probeer wijn maar eens te walsen in zo’n metalen blik en de geur ervan op te snuiven…

Uit een enquête blijkt dat ook horecabezoekers net zoveel belang hechten aan een typisch – en bij voorkeur luxueus – wijnglas. Verder wees de enquête ook uit dat de consument best wel bereid is om wat meer te betalen voor een kwaliteitswijn. Daarnaast vinden klanten ook duidelijke informatie over de wijn belangrijk.

Een glas wijn voorstellen

Uw gasten willen genieten van hun glas wijn, of ze deze nu als verfrissing op uw terras drinken of bij hun maaltijd nuttigen.

Om uw gasten te laten kiezen voor een bepaalde wijn kunt u ‘subtiele hints’ geven:

“Verkiest u een glas Chardonnay of wenst u een glas Sauvignon Blanc bij de maaltijd?”

In deze zin zitten 2 hints:

1. U stelt een ‘glas’ wijn voor

Een glas wijn levert u als horecaondernemer een grotere winstmarge op.

Een ander belangrijk voordeel is dat u een glas wijn beter kunt laten aansluiten op het gerecht dat de klant bestelt.

Net zo belangrijk is dat de klant zijn eigen smaak kan volgen en niet dezelfde smaak moet hebben als de gastheer.

2. De volgorde waarin u een bepaalde wijnsoort voorstelt

Zorg ervoor dat de laatste wijn die u voorstelt de duurste is, zo’n 1 tot 2 Euro duurder per glas.

Klanten kiezen eerder voor het laatste product dat u voorstelt, gewoon omdat uw laatste woorden het best blijven hangen.

Smaakvolle huiswijn

Een glas wijn is goed als men een tweede glas bestelt.

Denk vooral niet dat uw klanten zomaar ‘een wijntje’ bestellen en dat ze de wijn niet proeven. Vandaag de dag weet de consument maar al te goed wat een goede wijn is.

Serveer vooral geen huiswijn die u zelf niet lekker vindt, maar ga voor kwaliteit. Dit kost u misschien wat meer, maar als klanten een tweede glas bestellen is dit meer dan de moeite waard.

Smaken verschillen- uiteraard – en daarom is het interessant om de keuze van uw huiswijn niet alleen van uw eigen smaak te laten afhangen. Betrek uw medewerkers ook bij het proeven van de wijn die u als huiswijn wil serveren. Zo krijgt u een globaler beeld van de smaak van de wijn.

Probeer minimaal twee keer per jaar een andere huiswijn aan te bieden. De stemming en de smaakverwachtingen van uw gasten is in de zomer namelijk anders dan in de winter.

Het beste is om minimaal 2 huiswijnen aan te bieden zodat uw gasten keuze hebben. Doe dit zowel voor de witte, de rosé als de rode huiswijn. Laat uw gasten dit weten en als ze nog niet vertrouwd zijn met uw huiswijn, laat hen dan gerust even proeven voor ze een keuze maken.

Blijf op de hoogte

Wenst u uw huidige situatie te bespreken of heeft u vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Vriendelijke groeten,

Gino Vermeulen

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email

MIJN ZAAK ONLINE

Ook een artikel van uw zaak op Horeca België? Of heb je liever dat ons team bij je langskomt voor een persoonlijk bezoek en een leuk gesprek?

Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je.

Nieuwe berichten

Meest gelezen