Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / In de krant

Limburgse sterrenchefs zetten zich in voor de voedselbank

Horeca Magazine sterrenchefs

De Stichting La Saison Culinaire de l’Euregio wil het toerisme en de hotellerie in de streek promoten via de gastronomie. In het kader daarvan organiseerden ze het Tweede Limburgs Streekgerechtendiner en wisten ze zowel sterrenchefs als de Hotel Management School in Maastricht te strikken om het diner te verzorgen voor de ruim 200 aanwezige deelnemers.

La Saison Culinaire de l’Eurogio

De Stichting La Saison Culinaire heeft als doel alles te bundelen wat de Limburgse gastronomie zo (her)kenbaar maakt. Hierbij heeft de stichting een faciliterende en regisseursrol, en doet dienst als hoeder van tal van activiteiten in de regio. De focus hierbij ligt op het herfstseizoen, het seizoen van de oogst en slacht. Traditioneel een periode waarin deze streek gastronomisch excelleert. La Saison Culinaire richt zich primair op de evenementen en initiatieven die tot nu toe nog niet van de grond zijn gekomen of een extra impuls kunnen gebruiken. En inventariseert daarom de wensen en behoeften van de markt en richt zich op het verbinden van diverse gemeenten, ondernemers, streekproducenten en leveranciers.

Limburgs Streekgerechtendiner

Het Limburgs Streekgerechtendiner is zo’n initiatief. Het ging door in het restaurant Refresh van de Hotel Management School in Maastricht, en in Château Bethlehem, het kasteel dat deel uitmaakt van de school.

Een aantal sterrenchefs uit Nederlands en Belgisch Limburg kwamen belangloos een hoogstaand viergangenmenu bereiden. Dat deden ze samen met de leerlingen en chefs van de hotelschool.

Aan de chefs werd gevraagd om maximaal gebruik te maken van grondstoffen uit de Euregio. Voor België was het chef Ralf Berendsen, van La Source, het tweesterrenrestaurant van La Butte aux Bois in Lanaken, die aantrad. Hij zorgde voor het hoofdgerecht: suprême van duif, schorseneren, rode kool, mosterdfruit en vijgen. Deze creatie werd geserveerd in combinatie met een lokale wijn, een Cabernet Sauvignon 2014 van Landgoed Overst. 

Integrale opbrengst voor de Limburgse Voedselbank

De ruim 200 aanwezige deelnemers betaalden elk een bijdrage van 75 euro. Vermits de ingrediënten en dranken volledig gesponsord waren door ondermeer Hanos en MECC, kon de integrale opbrengst overgemaakt worden aan de Limburgse Voedselbank.

De Voedselbank staat ten dienste van mensen die het moeilijk hebben om de eindjes aan elkaar te knopen, zeker in de winter. Een warm gebaar dat in de juiste periode kwam.

Bron: Horeca Magazine

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>