Logo icoon horeca belgie huisstijl (11)

Kent u het begrip ‘nudging’ al?

5/5
nudging

Misschien heeft u er nog nooit van gehoord, misschien kent u het al: het begrip ‘nudging’.

Wat is nudging?

De Nederlandse vertaling van het Engelse woord ‘nudge’ is een duwtje. Letterlijk betekent nudging dus ‘een duwtje geven’ en meestal is dit in een bepaalde richting. Binnen het hele marketinggebeuren wordt nudging gebruikt als marketinginstrument om een bepaald gedrag of een bepaalde keuze van de consument te bevorderen om zo de verkoop van bepaalde producten te stimuleren.

Bekende voorbeelden van nudging zijn de kleine producten aan de kassa van een supermarkt zoals bijvoorbeeld kauwgum, chocoladerepen, frisdranken, tijdschriften, enz… De supermarkt geeft op deze manier de bezoekers een duwtje (een nudge) om deze producten snel nog even op de band te leggen.

Nudging kan echter ook gebruikt worden om een bepaald gedrag te stimuleren. Een bekend voorbeeld hiervan is de afbeelding van een vliegje in een urinoir om mannen te stimuleren om beter te richten tijdens het plassen. Naast het stimuleren van dit hygiënische gedrag wordt nudging ook vaak gebruikt om gezond gedrag te stimuleren. Denk maar aan lijnen op de vloer van een ziekenhuis of een bedrijf die naar de trap leiden in plaats van naar de lift. Hierbij worden mensen op een subtiele manier gestimuleerd om het gezonde alternatief voor de lift te nemen.

Heel belangrijk bij nudging is dat mensen gestimuleerd worden om bepaalde keuzes te maken zonder andere keuzes weg te nemen of te benadelen. De consument behoudt toch zijn keuzevrijheid, maar door subtiele beïnvloeding wordt deze naar het vooropgestelde gedrag of het beoogde product geleid. 

Toepassingen van nudging in de horeca

Ook in de horeca kan nudging perfect gebruikt worden als marketinginstrument. Als horeca-uitbater kunt u verschillende redenen hebben om uw gasten onbewust bepaalde keuzes te laten maken.

Een goed gevulde zaak
U kunt uw gasten een duwtje geven (liefst niet letterlijk) naar een bepaalde plaats in uw horecazaak. Als de tafeltjes voor het raam perfect gedekt zijn, dan zullen uw gasten eerder geneigd zijn om daar plaats te nemen. Een positieve zaak, want voorbijgangers krijgen zo de indruk dat er in uw horecazaak heel wat volk over de vloer komt wat impliceert dat klanten er graag vertoeven. 

Suggesties
Ook een bord met suggesties of een suggestiekaart tussen de menukaart is een vorm van nudging. Hiermee stelt u bepaalde gerechten in de kijker en dit zonder andere keuzemogelijkheden weg te nemen, waardoor klanten geneigd zijn om voor de suggesties te kiezen. U kunt deze keuzes willen beïnvloeden omdat deze gerechten gemaakt werden met seizoenproducten zodat uw kosten lager zijn of omdat u een overvloed heeft aan bepaalde ingrediënten. 

Gezonde alternatieven
Wat men in schoolkantines of bedrijfsrestaurants vaak ziet is dat men studenten of werknemers door middel van nudging laat kiezen voor gezonde maaltijden of snacks. Gezonde producten op ooghoogte plaatsen en minder gezonde producten op een minder zichtbare plaats uitstallen is een strategie die meestal wel werkt. Ook in een horecazaak kan men mensen aanzetten om te kiezen voor gezonde producten. Zo kan menulabelling op uw menukaart ervoor zorgen dat mensen een gezondere keuze maken. Ook het vermelden van ingrediënten en de vermelding dat bepaalde producten gluten-, suiker- of koolhydraatarm zijn, kunnen hierbij helpen. Geef uw klanten ook de keuze om een kleine, een medium of een grote portie te vragen.

Werkt nudging altijd?

Nudging biedt vooral voordelen bij consumenten die wel eens iets anders willen proberen of die nog twijfelen aan hun keuze. Bij consumenten met een heel uitgesproken voorkeur voor bepaalde producten werkt nudging helaas niet altijd. Bepaalde consumenten houden zo vast aan hun voorkeuren of zijn zo gewoon om bepaalde keuzes te maken dat nudging op hen geen invloed heeft. Jammer, vooral als ze hiermee naast gezondere keuzes of gezondere gewoonten grijpen. Nudging is dus geen wondermiddel, maar een hulpmiddel voor het beïnvloeden van het gedrag van de consument. En een duwtje als hulpmiddel in de goede richting, ook al is het nog zo zacht, is altijd een positieve zaak.

Wilt u weten hoe ik als horeca consultant u kan begeleiden met uw horecazaak en een optimale dienstverlening? Neem dan volledig vrijblijvend contact met mij op.

MIJN ZAAK ONLINE

Ook een artikel van uw zaak op Horeca België? Of heb je liever dat ons team bij je langskomt voor een persoonlijk bezoek en een leuk gesprek?

Vul dan onderstaand formulier in en wij nemen snel contact met je.

Nieuwe berichten

Onze shop

Meest gelezen