Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Horeca / Restaurants / Technologie

Kan ik ook met de kaart betalen?

Kan ik ook met de kaart betalen?

Ongetwijfeld krijgt u deze vraag meerdere keren per dag te horen. 

Sinds een tiental jaren grijpen steeds meer consumenten naar hun credit- of bankkaart om hun restaurantrekening te betalen.

Voor u als horeca-uitbater zijn de voordelen van deze digitale transacties legio, maar toch zijn er ook enkele nadelen aan verbonden.

De voordelen

Beperkt risico op diefstal

Een van de meest voor de hand liggende redenen om uw klanten de mogelijkheid te geven om met de kaart te betalen is het beperkte risico op diefstal. Als uw kassa na een drukke dag overladen vol zit met bankbiljetten en muntstukken dan is het risico op diefstal logischerwijze veel groter. Even uw kassa niet in de gaten houden aan het einde van de dag kan oneerlijke klanten (of zelfs oneerlijke medewerkers) op verkeerde ideeën brengen. Bij digitale betalingen wordt het geld meteen doorgestuurd naar uw bankrekening waardoor er ’s avonds minder geld in uw schuif zit.

Minder tellen

Laat ons eerlijk zijn: een goed gevulde kassa op het einde van een drukke dag is bijzonder bevredigend, maar het tellen van al dit geld is een behoorlijk vervelende klus. Vooral als de rekening niet meteen klopt, kunt u er behoorlijk veel tijd aan spenderen. Minder geld in de lade van uw kassa betekent dan ook minder telwerk waardoor u net iets vroeger naar huis kunt.

Tijdswinst

Al dat cash geld moet natuurlijk tot bij de bank komen. U kunt ervoor kiezen om dit om de paar dagen zelf naar de bank te brengen of u kunt het laten ophalen. Als u zelf naar de bank gaat, dan kunt u hiermee heel wat kostbare tijd verliezen. Laat u het ophalen, dan moet u hiervoor betalen.

Hygiënischer

Misschien heeft u er nog nooit bij stilgestaan, maar bankbiljetten en munten gaat door heel wat handen die niet altijd even proper zijn. Onlangs uitgevoerde studies op bankbiljetten hebben aangetoond dat deze onder meer bacteriën bevatten die resistent zijn tegen antibiotica. Ook de MRSA-bacterie, die bloedinfecties kan veroorzaken, en bacteriën die bloederige diarree en zelfs nierfalen kunnen veroorzaken werden gevonden op bankbiljetten. En deze kunt u in uw horecazaak best wel missen.

Makkelijker om transacties bij te houden

Elke transactie wordt bij betalingen met een kaart automatisch geregistreerd. U kunt makkelijk op elk ogenblik ‘in real time’ de stand van uw rekening bekijken, zonder dat u hiervoor moet tellen.

Consumenten geven meer uit

Als uw gasten alleen cash betalen dan kunnen ze niet meer spenderen dan het bedrag wat ze op dat ogenblik bij zich hebben. Betalen met een credit- of bankkaart geeft consumenten het gevoel dat ze het geld ‘niet echt’ uitgeven en hierdoor zijn ze geneigd meer uit te geven.

Omwille van bovenstaande voordelen kunnen we besluiten dat het heel interessant is om uw klanten de mogelijkheid te geven om met een credit- of bankkaart te betalen.

Toch zijn er hier ook enkele nadelen aan verbonden…

Nadelen

Kosten

Jammer genoeg zijn er aan betalingen met een credit- of bankkaart altijd kosten verbonden voor de uitbater van een zaak. Voor betalingen met een gewone bankkaart is dit meestal een vast bedrag per transactie. Als uw klanten met een creditkaart betalen is dit meestal een bepaald percentage van het bedrag. Dit percentage gaat naar het bedrijf dat de transacties afhandelt en verwerkt.

Minder fooien voor uw medewerkers.

Als uw gasten cash betalen, zullen ze eerder geneigd zijn een fooi achter te laten voor uw medewerkers. Heel wat gasten ronden het bedrag naar boven af met de mededeling ‘laat maar zitten’ waardoor uw medewerkers een extra fooi krijgen. Met een credit- of bankkaart betalen uw gasten het juiste bedrag en vaak denkt men er niet aan om een extra fooi achter te laten.

Tot slot

Hoewel betalingen met een credit- of bankkaart ook enkele nadelen hebben blijft het interessant om uw klanten de mogelijkheid te geven om met de kaart te betalen. Bovendien is dit een trend die zich verder zal blijven ontwikkelen. Als u niet achterop wilt blijven ten opzichte van uw concurrenten, zult u dan ook deze trend moeten volgen.

Wilt u weten hoe ik als horecaconsultant u kan helpen bij het uitbaten van uw horecazaak? Neem dan volledig vrijblijvend contact met mij op door een belmoment te boeken of stuur een bericht.

Deel dit bericht

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>