Kerst en Nieuwjaar achter de rug, dus met z’n allen in “Dry January” aangekomen. Niet alleen “Dry” door het verminderd alcoholgebruik van sommige mensen, maar ook door het opdrogen van het aantal bestellingen wat je als Horecaondernemer mag verwachten. Helaas. Iedere januari is het hetzelfde, en dat is in deze bijzondere tijd niet anders: na de (relatieve) drukte van de feestperiode wil iedereen nu weer “terug naar normaal”. Niet de beste tijd om als Horecaondernemer extra bestellingen los te kunnen krijgen.
Maar wat dan te doen?
Vragen die centraal staan:
- Hoe leg ik contact met bestaande en nieuwe gasten?
- Wat is nodig om vanuit geïnteresseerden ook gasten/ bestellingen te realiseren?
- Hoe krijg ik grip en sturing op mijn resultaten; meer gasten die meer besteden en vaker terugkomen?
- Welke invloed heeft online marketing écht op het behalen van mijn doelstellingen? Wat moet ik daarvoor doen?
- En vooral: hoe kan ik dit alles realiseren zonder pusherig en gladjes over te komen?
Belangrijke vragen, niet alleen voor “Dry January”, maar voor het komende jaar en de komende jaren. We gaan immers een nieuwe tijd in, waarin er een steeds dunnere lijn komt tussen de “bestellingen” en “het aantal gasten in je restaurant”. Het zou niet meer uit moeten maken of je open of dicht bent en wat het doet met je omzet. Jij moet aan het stuur staan en flexibel mee moeten kunnen bewegen met de veranderende situatie.
Hoe gaan we dat fixen dan?
De antwoorden op de bovenstaande vragen zijn er met overtuiging en binnen handbereik. Ze zijn echter niet makkelijk, want het vergt een nieuwe denkwijze die je als Horecaondernemer nodig hebt. En dat is precies waar de schoen wringt. Maar; het is magisch als het lukt!
Als je mij een beetje kent, dan weetje dat ik nu tips & tricks kan uitdelen waar ik je mee op weg kan helpen, maar deze keer doe ik dat niet. Mocht je mijn tips & tricks willen lezen, dan bekijk je de artikelen die ik in 2020 allemaal geschreven heb maar. Genoeg materiaal.
Echt geen tips deze keer?
Het punt is als volgt. Ik kan wel 100 artikelen schrijven. En dat doe ik ook met veel plezier. Er is echter maar 1 tip die ik je kan geven die echt helpt en dat is deze: JIJ bent de sleutel tot het succes.
Als je niets doet met de kennis die je ter beschikking hebt, als je niet in staat bent om de stap naar het onbekende te nemen, dan gebeurt er ook niets.
Kennis is waardeloos als je het niet gebruikt. Maar als je wél in staat bent om de stappen te nemen en als je wél aanneemt dat je niet alles weet, maar dat er een hele wereld is van kennis die de sleutel is tot de vragen en als je wél open staat om die wereld in te gaan, dan is het magie. Echt.
Draagt het bij aan jouw doelen?
Maar hoe doe je dat dan? Die stappen maken die nodig zijn om die transitie door te gaan en antwoord te krijgen op die vragen? Simpel. Maak er TIJD voor. Geef het AANDACHT. Iedere dag. Werk aan het fundament wat nodig is om vanuit vertrouwen en doelgerichtheid exact datgene te doen wat je verder brengt. En dat kan niet met een toverstokje. Maar wel met prioriteit geven aan de juiste zaken. Waarbij je je steeds afvraagt: draagt dit bij aan de doelen die ik heb?
Kan het wat minder zweverig?
Klinkt dit allemaal iets te wazig en te zweverig? Snap ik best. Ik schets een wereld die voor jou nog in de mist ligt, maar waar wel de oplossingen liggen.
Daarom is het belangrijk om kleine stapjes te nemen om wel de juiste richting op te gaan en dat begint ermee dat je aan de slag gaat met het noteren van jouw doelen:
Wat is jouw doel? Wat wil je bereiken? Hoeveel gasten per dag? Hoeveel bestellingen per dag? Hoeveel omzet?
Dan volgt pas stapje 2. En dan zit je op ongeveer op een half procent van wat je aan stapjes moet zetten voordat je zit waar je moet zitten.
En besef ook dat het geen enkele zin heeft om veel tijd te besteden aan het proberen te halen van de 80%. Doe het dan niet. Je moet 100% hebben. Pas dan ga het immens veel profijt hebben dan de energie die je erin hebt gestoken. Dus ga als een pitbull en bijt. Maar belangrijker nog: blijf bijten en laat niet los. Hou vast tot je bij de 100 bent.
En die vervolgstappen kan ik je op papier niet uitleggen, maar ik doe wel een poging in mijn gratis training. Interesse om babystapjes te gaan maken in de richting van het onbekende? Moet je wel een pitbull zijn….Meld je HIER aan.
Ik wens je een fantastische dag!
Grz Suus
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”