Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Tips & tricks

Hierdoor raakt men overtuigd om voor jouw zaak te kiezen

Horeca Belgie zaak

Waardoor raken potentiële klanten overtuigd om voor jouw zaak te kiezen? Mond-aan-mondreclame, uiteraard. Maar net zo uitnodigend moet ook je online-presentatie en marketing zijn.

Het uiterlijke van je zaak

De beste reclame is nog steeds de welbekende mond-tot-mondreclame. Reviews en recensies in het online-tijdperk. Maar er zijn ook veel mensen die zich laten leiden door het uiterlijke van je zaak. Door het aanzicht van je restaurant. En hoe jij je buiten de vier muren van je zaak presenteert.

Buiten de muren van je zaak

Zo kan jouw presentatie op je website, Facebook of Google, de looks van je bedrijfsauto of die flyer in de brievenbus een toekomstige klant overhalen. Voor voorbijgangers is de aantrekkelijkheid van de buitenkant van je zaak hetgeen ze over de drempel trekt. Als de buitenkant er uitnodigend uitziet, en de ingang er toegankelijk, dan is de stap naar binnen snel gezet. Ook is het fijn als je potentiële klanten bij je naar binnen kunnen ‘gluren’. Want consumenten zijn over het algemeen terughoudend om ergens binnen te stappen waar ze onbekend zijn. Je moet ze dus geruststellen. En dat betekent een net en goed onderhouden interieur. Alsof je wilt zeggen ‘hier is het veilig en goed, kom maar binnen’.

Online-presentatie

Net zo uitnodigend moet nu ook je online-presentatie en marketing zijn. Klopt het wat gasten online over jouw bedrijf vinden met wat ze binnen aantreffen?
Presenteert jouw restaurant zich in advertenties, op folders en sociale mediakanalen op exact dezelfde wijze als in je bedrijf? De uitstraling, atmosfeer, huisstijl, look & feel, die moet overal gelijk zijn. Want de klant trekt hieruit zijn conclusie; ‘wil ik hier wel of niet zijn’.
Het uiterlijk doet ertoe, maar waak voor schone (of minder schone) schijn.

Zorg ervoor dat de foto’s die je deelt op je website en sociale media, sfeervol zijn, en een weerspiegeling van je zaak. Ben jezelf niet zo handig in het fotograferen, of heb je niet het inzicht van wat je nu wel of best niet online toont, doe dan beroep op een professionele en gespecialiseerde fotograaf.

Horeca Belgie foute foto zaak

Tips voor twee veel voorkomende fouten: toon nooit lege tafels, en toon wat de potentiële klanten willen zien, en niet wat jij wil tonen.

Het verhaal 

Als je overtuigend wilt overkomen, is het belangrijk dat je laat zien waar je voor staat. Zonder inhoud of ziel in je bedrijf is je verhaal hol. En om gehoord en gezien te worden, moet je wel wat goeds te vertellen hebben als restaurateur. Vooral in deze tijd, met al die kapers op de kust.

Jouw eigen verhaal, liefde voor wat je doet en de echte unieke USP’s bepalen hoe je gezien wordt door je klant. Op zo’n stevige, conceptuele basis kan je bouwen. Dit geeft richting aan alles wat je doet. Het bepaalt je assortiment, menukaart, interieur, gevelaankleding, communicatie en marketing. Maar ook hoe je medewerkers gekleed moeten gaan en hoe de klanten worden behandeld.
Zie het als een belofte die je maakt. En wie zijn of haar beloftes niet nakomt, verliest aan geloofwaardigheid. Ga daarom ‘all the way’ in je bedrijfsidentiteit. En zorg dat je gezien wordt zoals je gezien wilt worden. Denk goed na over het verhaal dat je wilt vertellen. En hoe breng je dit over op je (potentiële) klanten?
Want saaie verhalen, een verkeerde ‘schijn’ of een mismatch in je uitstraling, dat zorgt voor ongeïnteresseerde klanten. En dus teruglopende omzetten.

Deel dit bericht

1 reactie

  1. Ontzettend interessant artikel. Iedereen kan wel goede raad gebruiken. Kan je alleen maar beter van worden.

    Reply

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>