Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Horeca / Restaurants / Tips & tricks / Trending

Heropening horeca op 9 juni 2021

heropening horeca

Op vrijdag 4 juni nam het overlegcomité wat betreft de horeca een grote beslissing. Het zat er al langer aan te komen, maar nu is het officieel: vanaf 9 juni mogen horecazaken ook binnen weer klanten ontvangen. Weliswaar nog steeds met enkele beperkingen…

Openingsuren

Aanvankelijk was er nog sprake van verschillende openingsuren voor binnenruimten en terrassen. Gelukkig besliste het overlegcomité dat het openings-en sluitingsuur voor zowel de binnen-als buitenhoreca hetzelfde zal zijn, namelijk van 5 uur ’s morgens tot 23.30 uur ’s avonds. Het nieuwe en uniforme sluitingsuur is een goede zaak voor restaurants en cafés. Openen om 5 uur – in plaats van 8 uur zoals eerder werd voorgesteld – is dan weer een goede zaak voor logiesverstrekkende bedrijven. Dit geeft hen immers de mogelijkheid om hun gasten in binnenruimtes ontbijt te serveren.

Capaciteit aan de tafels

Het aantal gasten per tafel is – net zoals nu op de terrassen geldt – beperkt tot 4 personen, kinderen onder de 12 jaar niet meegerekend. Niet zo logisch, want thuis mag je maximaal 4 mensen ontvangen waardoor men als koppel eigenlijk met 6 volwassenen aan tafel zit. Maar goed … Vicepremier Van Quickenborne verklaart het als volgt: in een horecazaak zit men met meerdere mensen samen in een ruimte waardoor het iets gevaarlijker kan zijn. Meteen voegt hij eraan toe dat er verwacht wordt dat vanaf 1 juli stappen zullen gezet worden om het aantal personen aan tafel op te trekken.

Alle personen uit het gezelschap moeten aan hun tafel blijven zitten, behalve als er buffetten worden geserveerd, als er bediening aan de bar voorzien wordt in eenmanszaken en uiteraard voor een toiletbezoek.

Inrichting van de binnenruimtes

In het Ministerieel besluit dat meteen na de persconferentie van het overlegcomité werd gepubliceerd, werden ook enkele regels opgenomen wat betreft de inrichting van de binnenruimtes.

Tafels moeten zo geplaatst worden dat een afstand van minstens anderhalve meter tussen de tafelgezelschappen kan gegarandeerd worden.

Als horeca-uitbater bent u er verantwoordelijk voor dat er geen samenscholingen plaatsvinden en dat de social distancing regels gerespecteerd worden. Het is ook uw verantwoordelijkheid om zowel uw medewerkers, klanten en derden zoals bijvoorbeeld leveranciers, tijdig én duidelijk zichtbaar te informeren over de geldende preventiemaatregelen.

Daarnaast moet uw horecazaak ook de hygiënemaatregelen zoals social distancing, handhygiëne, mondmaskerplicht, onstmettingsprotocollen, enz.. blijven in acht nemen. De mondmaskerplicht geldt voor alle medewerkers en voor klanten die zich in de horecazaak om een of andere reden verplaatsen.

Luchtkwaliteit in binnenruimtes

Tot slot is het gebruik van een luchtkwaliteitsmeter (een CO2-meter) in binnenruimtes verplicht. Deze moet op een zichtbare plaats geïnstalleerd worden. De luchtkwaliteitsnorm is 900 ppm. Tussen 900 ppm en 1200 ppm moet de horeca-uitbater beschikken over een actieplan om luchtzuiverende maatregelen te nemen. Wordt de norm van 1200 ppm overschreden, dan moet de zaak gesloten worden.

Duur van de huidige maatregelen

De nieuwe maatregelen gelden voorlopig tot 30 juni. Na deze datum komt er een evaluatie en als alles nog steeds de goede richting uitgaat, dan komen er misschien bijkomende versoepelingen.

Ik wens u veel succes met de heropstart van uw horecazaak. Nog praktische vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Blijf op de hoogte

Wilt u nog meer tips, heeft u zelf goede ideeën die u wilt delen of wilt u op de hoogte blijven van alle maatregelen en plannen, sluit u dan zo snel mogelijk aan bij de besloten Facebookgroep Horeca na CORONA! Samen wordt het immers ietsje makkelijker om deze crisis te overwinnen.

Wenst u uw huidige situatie te bespreken of heeft u vragen? Neem dan gerust vrijblijvend contact met mij op.

Vriendelijke groeten,

Gino Vermeulen

Deel dit bericht

De laatste jaren profileer ik me als horeca consultant. Niet toevallig, want ik ken de sector door en door. Ik werkte vroeger bij gerenommeerde restaurants in België en Frankrijk. Daarna richtte ik zelf horecazaken op. Nu begeleid ik horecaprojecten en geef ik advies aan horecazaken. Niets is leerrijker dan de praktijk. Met meer dan 25 jaar ervaring in elk onderdeel van het vak, kan ik mij als consultant inleven in elk aspect en een meerwaarde betekenen binnen uw bedrijf.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>