Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Tips & tricks

De zeven zonden van de dienstverlening

dienstverlening horeca belgië

Binnen de dienstverlening waar de horeca onder valt, worden negatieve gedragingen beschreven als ‘de zeven zonden van de dienstverlening’. Probeer deze zonden te allen tijde te vermijden!

1. Apathie

Als je werkt binnen de dienstverlening moet je een minimale interesse tonen in de gasten. Een ongeïnteresseerde, lusteloze en onverschillige – dus apatische – kelner, barman of buffetbediende kan nooit aan de verwachtingen van de klant of een collega voldoen.

2. Afschuiven

Als er een bepaalde taak van je gevraagd wordt, rekent de gast erop dat jij die taak uitvoert. Probeer niet onder je taak uit te komen, door er een ander voor op te laten draaien. Jij bent verantwoordelijk voor het verzorgen van de gast. Mocht je toch aan een collega gevraagd hebben om je te helpen, dan blijf jij er verantwoordelijk voor dat de gast in zijn behoefte wordt voorzien.

Horeca België dienstverlening

3. Koelheid

Probeer te voorkomen dat je je werk doet zonder dat je er plezier in hebt. Wie werkt in de bediening moet met een lach op het gezicht rondlopen. En laten blijken dat het leuk is dat de gast in de zaak binnenkomt.

4. Neerbuigendheid 

Behandel een gast nooit alsof deze dom of onbelangrijk is. Als je die niet serieus neemt, komt dat neerbuigend over. Een nog ergere vorm van neerbuigendheid is als je het met je collega’s opvallend hoorbaar en zichtbaar leuker hebt dan de gast en hem of haar daarbij de niet ziet. Door jouw gedrag zal de gast zich ongemakkelijk voelen.

5. Routine

Probeer te vermijden dat je je werk op de automatische piloot doet. Dit wil zeggen dat je je taken uitvoert zonder erbij na te denken, volgens een vaste routine en zonder rekening te houden met de situatie. Als je werkt in de dienstverlening moet je altijd op verschillende situaties kunnen inspelen.

6. Regels laten overheersen

Je volgt de regels stipt op zonder te kijken of die regel op dat moment wel toegepast kan worden. Dat er regels zijn in de horeca is nuttig, maar als je deze regels altijd stipt neemt, blijft er niets over van je flexibiliteit. Zo kan het voorkomen dat een gast een broodje wil als de lunchkaart eigenlijk niet meer wordt geserveerd. Als je dan toch een broodje kunt maken, zal de gast daar blij mee zijn. En niet naar een concurrent moeten gaan. Als je het belangrijker vindt om je aan de regels te houden dan om aan de wensen van de gast te voldoen, zal hij dit ook onthouden en de volgende keer ervoor kiezen om niet meer bij jou te komen.

Horeca Agency België dienstverlening
Gesponsord

7. Van het kastje naar de muur sturen 

Als je een gast niet meteen kan helpen, ga dan altijd zelf op zoek naar het antwoord. En je vertelt de gast dat je het voor hem gaat uitzoeken. Dit zal de hij aangenamer vinden, dan dat jij hem naar iemand anders toestuurt.

Nog enkele tips als je werkt in de dienstverlening

Als je als kelner, barman of buffetbediende bovenstaande punten vermijdt, je behulpzaam en attent bent, en uitstraalt dat je met plezier werkt, zal dat door je gasten, maar ook je collega’s gewaardeerd worden.

Weet met welke regels in het bedrijf flexibel omgegaan kan worden. Denk hierbij aan lunch- en werktijden. De enige regel die niet overtreden mag worden, is dat je andere gasten geen overlast bezorgt. Blijf alert en attent op de wensen van de gast. Wacht niet af maar neem initiatief.

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>