Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Starters

De vermijdbare fouten van starters

HB 10 fouten

Bij het starten van een horecazaak ben je zo opgewonden en met zoveel zaken tegelijkertijd bezig dat je fouten maakt. Maar die zijn wel vermijdbaar. Hou alvast rekening met deze 10 vermijdbare fouten.

Fout 1. Geen strategie

Je bent een generaal zonder plan om de oorlog te winnen. Iemand die zonder te kijken een drukke straat oversteekt. Je wint misschien de oorlog of haalt de overkant maar er zijn betere, makkelijkere en veiligere manieren. Ondernemers zien het bedrijfsplan soms als een verplichting opgelegd door de bank. Maar dat is niet zo. Het is een kans om na te denken over je bedrijf, je klanten (en waar je ze vindt), je product, én je prijsstelling. Dus doe dat ook! Het plan hoeft geen roman van Tolstoj te zijn. Liever kort en simpel. Maar schrijf het! Denk hierbij aan een Lean Plan, ook A4 business plan.

Fout 2. Het grote plaatje uit het oog verliezen

Zorg ervoor dat je zaak goed van de grond is voordat je je druk maakt over de details. Nieuwe ondernemers zijn soms meer bezig met hun logo en visitekaartjes dan met de acquisitie, de klant en het product. Maar als je met een consultant in zee gaat, maak je niet die fouten. Je hebt ook het voordeel dat die veel details voor je regelt, en je dus alleen maar hoeft te concentreren op je concept en/of producten.

Fout 3. Geen financieel plan

Weet hoeveel geld je hebt, waar het naartoe gaat en wanneer het op is. En als het op is, hoe je meer binnenhaalt. In het begin kost een bedrijf vaak geld in plaats van dat je eraan verdient. Met een goed financieel plan anticipeer je hierop.

Fout 4. Je bent (te) goedkoop

Weet wat je producten en diensten waard zijn. Stel je prijsniveau zo in dat je een redelijke winst overhoudt per verkocht product of dienst. Je houdt de aankoopfacturen en algemene kosten goed in de gaten en past je prijs aan indien nodig.

Fout 5. Geen aandacht voor de gasten

Veel ondernemers zijn steeds bezig om nieuwe gasten binnen te halen. En dat is goed maar vergeet de bestaande gasten niet. Je wilt dat de klant een goede ervaring heeft, terugkomt en je zaak aanbeveelt bij anderen. Immers, mond-aan-mondreclame kent geen prijs. Mis dus geen kans om met je klant in gesprek te gaan via e-mail, chat en telefoon. Maar ook Social Media want geen bedrijf kan nog zonder Social Media. Want is luisteren goud en spreken zilver, zwijgen is fout.

Fout 6. Geen doelgroep bepalen

Veel ondernemers maken ook fouten door hun doelgroep niet te bepalen. Ze denken dat iedereen mag bij hen klant kan en mag zijn. Maar maar men kan ook gericht werken naar een doelgroep toe door een ‘hero guest’ te bepalen.

Fout 7. Niet de juiste leveranciers kiezen

Startende ondernemers kiezen soms leveranciers die niet bij het initiële idee of concept passen. Ze laten zich vaak verleiden door veel praatjes en voorstellen, maar ze zijn zich niet bewust van de gevolgen door gebrek aan kennis en ervaring waardoor ze net veel centen verliezen of mislopen.

Fout 8. Overspannen op Social Media

Social Media zijn belangrijk, maar maak niet de veel gemaakte fouten. Kijk naar waar je gasten of klanten zitten en gebruik gericht de (gratis) kanalen. Zowel in tijd als in budget als je het beheer van Social Media uitbesteedt.

Fout 9. Teveel gratis goodies

Populaire goodies zoals een gratis aperitief, een menu en voorstellen van organisaties zoals Two4One wennen als warme broodjes bij de consument, maar niets is gratis. En al kan het wel, denk goed na over wat je weggeeft, via welke kanalen en campagnes en wat je er wel mee kan bereiken.

Fout 10. Niet de geschikte medewerkers in dienst nemen

Als de zaak groeit als kool, nood hebt aan nieuwe medewerkers en men geen tijd om deftig te rekruteren. De medewerkers bepalen de toon en werkcultuur voor de rest van het bedrijf. Maak niet de fout mensen aan te nemen van wie de algemene instelling niet past bij de visie van de zaak. Dus neem de tijd voor een goede selectie.

Happy Horeca

Word lid van de groep Happy Horeca en geniet samen met collega-horeca-ondernemers en met al wie die de intentie heeft om horeca-ondernemers te helpen om stappen te zetten op weg naar een optimale rendabiliteit van meer Tips & Tricks.

#happyhoreca

Bron: Horeca Agency

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Horeca België is het platform voor horeca-uitbaters, horecaleveranciers, horecamedewerkers, en voor iedereen die de horeca een warm hart toedraagt.

REGISTREER JE GRATIS

en ontvang naast alle nieuws van, door en met passie voor de horeca, 10 punten als welkomstgeschenk in het getrouwheidsprogramma.