Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Horeca

De stem van de gemiddelde horecabezoeker

maatregelen horeca

De Coronacijfers gaan in België – en trouwens in de meeste Europese landen – helemaal de verkeerde kant op. De maand juni en de eerste dagen van juli brachten ons met iets minder dan 100 besmettingen per dag wat hoop, maar sedert enkele weken stijgt het aantal besmettingen weer en worden er opnieuw dagelijks honderden mensen besmet met het Coronavirus. 

Enkele dagen geleden kwam de Nationale Veiligheidsraad weer samen om nog maar eens nieuwe en strengere veiligheidsmaatregelen op te leggen. En uiteraard bleef de horeca niet gespaard.

De nieuwe maatregelen sinds 29 juli

  • Onze sociale ‘bubbels’ moeten weer kleiner en worden beperkt tot 5 vaste personen buiten het gezin.
  • Op restaurant of café mogen klanten met maximum 10 personen aan een tafel zitten.
  • Horecazaken moeten verplicht de contactgegevens van hun klanten vragen.
  • Trouwen moeten we meer met minder mensen doen: op recepties en banketten mogen slechts maximaal 10 personen aanwezig zijn.
  • Iedereen moet een mondmasker dragen in een horecazaak, zowel de uitbater, zaalmedewerkers, keukenmedewerkers als klanten. Gelukkig mogen klanten deze afzetten als ze aan tafel blijven zitten. Stel je maar eens voor om een maaltijd mét mondmasker te nuttigen…

Onze gezondheid is in gevaar en het nemen van nieuwe maatregelen was absoluut nodig, maar het is bijzonder jammer dat de horeca nog maar een keer geviseerd wordt.

Maar wat vindt de gemiddelde horecabezoeker nu precies belangrijk tijdens deze Coronatijden? Wat drijft hen om nog steeds een horecazaak te bezoeken, wanneer voelen ze zich comfortabel en waarbij voelen ze zich niet zo goed?

De stem van de horecaklant

Bij navraag bleek dat 4 op de 10 consumenten zich toch niet helemaal comfortabel voelen bij een horecabezoek en dan ook liever thuisblijven. Als belangrijkste reden haalden ze hierbij het gebrek aan vertrouwen in de maatregelen van de overheid aan.

Het aantal restaurantbezoeken is sedert de nieuwe opflakkering van het virus weer gedaald, maar afhaalgerechten en aan huis leveringen blijven heel populair.

Mensen die toch een horecazaak bezoeken blijken helemaal niet zo veeleisend. Zolang alle veiligheidsmaatregelen goed opgevolgd worden in een horecazaak voelen ze zich best wel comfortabel.

Waar let de gemiddelde horecabezoeker op in deze tijden?

Restaurantbezoekers waarderen het zeker als medewerkers een mondmasker dragen en een afstand van anderhalve meter bewaren.

Ook wegwerpmenu’s, individueel verpakte kleine porties van bijvoorbeeld boter, sauzen of peper en zout en de tafel extra ontsmetten voor klanten plaatsnemen geven horecabezoekers een extra gevoel van veiligheid.

Qua betalingsmogelijkheden zijn klanten ook vrij makkelijk. Contactloos betalen leek een vereiste of tenminste een voorkeur te hebben in het begin van de heropening van de horecazaken, maar deze vraag is iets afgenomen. Er wordt wel volop gebruik gemaakt van creditkaarten of bankkaarten. De meeste bezoekers betalen helemaal niet meer cash.

Opvallend is wel dat klanten niet te veel andere bezoekers verwachten in een horecazaak. Heel wat klanten eisen ook dat de ruimte tussen de tafels zeker gerespecteerd wordt.

Een ontsmettend sproeisysteem of ontsmettende handgel is niet alleen volgens de veiligheidsmaatregelen een must, maar wordt door klanten veelvuldig gebruikt, zowel bij het binnenkomen als bij het verlaten van de horecazaak. De consument gaat veel bewuster met persoonlijke hygiëne om en dat is natuurlijk een goede zaak!

Volg de regels

Hoewel de gemiddelde horeca klant zich vrij comfortabel voelt op restaurant of café blijft het belangrijk dat iedereen zich aan de regels houdt om de verspreiding van het Coronavirus zo veel mogelijk te beperken. Merkt u dat bepaalde klanten het hiermee niet zo nauw nemen, wijs hen hier dan op. Doe het niet alleen voor jezelf, je medewerkers en je klanten, maar voor iedereen. Niemand wil immers een tweede lockdown. Deze zou niet alleen dramatisch zijn voor de horeca, maar voor de hele samenleving.

Vriendelijke groeten,

Gino Vermeulen

PS: De besloten Facebookgroep ‘Horeca na CORONA’ is opgestart.
In deze Facebookgroep zullen tal van zaken besproken worden die te maken hebben met de horeca in tijden van en na Corona. Wenst u lid te worden van deze besloten Facebookgroep, dan kan dit via deze link. De enige voorwaarden zijn dat u horecaondernemer bent en een zaak uitbaat.

Wenst u uw huidige stituatie te bespreken? Neem vrijblijvend contact op of klik hier om een afspraak in te plannen

Deel dit bericht

De laatste jaren profileer ik me als horeca consultant. Niet toevallig, want ik ken de sector door en door. Ik werkte vroeger bij gerenommeerde restaurants in België en Frankrijk. Daarna richtte ik zelf horecazaken op. Nu begeleid ik horecaprojecten en geef ik advies aan horecazaken. Niets is leerrijker dan de praktijk. Met meer dan 25 jaar ervaring in elk onderdeel van het vak, kan ik mij als consultant inleven in elk aspect en een meerwaarde betekenen binnen uw bedrijf.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>