Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Tips & tricks

De ‘Game of Thrones’ tussen horeca en retail

horeca horeca belgië

De horeca is tegenwoordig de grootste concurrent van de winkel, als je bekijkt waar de moderne consument – de consumens – zijn tijd, geld en aandacht aan besteedt. Volgens het CBS behaalde de horeca in 2018, met 6,9 procent, de grootste omzetgroei sinds 2000. Ook in het vastgoed zie je horeca terrein winnen op de retail. De slag om de troon in de winkelstraat is begonnen.

Klantbeleving

Of je nou in Singapore, New York, Madrid of Den Bosch loopt, de plaatselijke horeca boert er goed. Hapje, drankje en gezelligheid kent geen tijd. Hospitality lijkt wel de belichaming van de opkomende belevingseconomie. Maar wat kun je als retailer van deze concurrerende buren leren? En hoe onderscheid je je in het nieuwe totale consumentenlandschap? Want ook in deze branche gelden gouden regels wat klantbeleving betreft.

Horeca als ultieme destination voor de consumens

Met de grote aanwas aan horeca, moet je ook het kaf van het koren kunnen scheiden. Zo hebben online recensies een grotere invloed in deze branche dan bij de retail. De consumens vat hospitality een stuk persoonlijker op. Het gaat er immers om in welk bed je slaapt, wat voor eten je verorbert en welk gezelschap er om je heen is. Door tegemoet te komen aan deze diepere persoonlijke behoeften wordt het hospitality aanbod de ultieme destination voor de consumens. Per slot van rekening moet deze er een goed gevoel bij hebben. En hoe kun je nou als retailer ook op deze diepere behoeften aansluiten, zodat de consumens er een goed gevoel van krijgt?

horeca horecawinkel
Gesponsord

Succesvolle horeca-formules vertalen naar retail

Het is niet de bedoeling dat je de horeca klakkeloos kopieert of toevoegt aan je winkel (blurring) in de hoop daarmee een klantbeleving te creëren die onderscheidend uitpakt. Je meest geduchte concurrenten zijn immers horecatoppers. Je kunt beter achterhalen op welk gevoel de consumens uit is en waarop deze uitblinkers hem weten te strikken.

Met andere woorden: ontcijfer de diepere behoeftes en verlangens van de consumens en speel daar op in. Kijkend naar de best-scorende hospitality-concepten van dit moment, kunnen we zien dat hun klantbeleving vooral aansluit bij drie gevoelswerelden.

Ontdek die gevoelswerelden via FASHIONUNITED.

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Horeca België is het platform voor horeca-uitbaters, horecaleveranciers, horecamedewerkers, en voor iedereen die de horeca een warm hart toedraagt.

REGISTREER JE GRATIS

en ontvang naast alle nieuws van, door en met passie voor de horeca, 10 punten als welkomstgeschenk in het getrouwheidsprogramma.