Hoogstwaarschijnlijk ga jij dit bericht niet lezen, want je bent veel te druk met de voorbereidingen voor Kerst. Maar ik zou het wel doen. Ik heb een waardevolle Kerstboodschap voor je. Iets met pieken. Te vroeg pieken welteverstaan.
Want je bent nu vast lekker bezig met alle kerstbestellingen die binnenkomen. Je bestel/bezorgservice is voor jou op dit moment je enige bron van inkomsten, dus belangrijk dat er genoeg aandacht heen gaat en alles perfect in orde is.
Maar heb je ook al nagedacht over de periode erna?
Na Kerst, of makkelijker gezegd; na Oud & Nieuw is de wereld niet veranderd. Ook dan is alles nog dicht. Het is dus zeer zinvol om NU even stil te staan bij wat je kunt doen om ook volgend jaar profijt te hebben van de moeite en tijd die je nu in deze tijd in je business stopt.
Ik wil je graag laten nadenken over de volgende vraag: Hoe ga ik ervoor zorgen dat IEDEREEN die nu gedurende de Kerstperiode een bestelling bij mij doet, dit in januari OPNIEUW doet?
Best wel even iets om over na te denken toch? Want nu is het moment om mensen aan je te binden, zodat ze een herhaalbestelling bij je doen, en uiteraard langskomen als je straks weer open bent.
En ik zou Suus niet zijn als ik je dan nu niet een voorzetje zou doen om hier op een simpele manier mee aan de slag te gaan .
Bedenk een actie waardoor gasten getriggerd worden om na Kerst een herhaalbestelling te doen. Denk aan een actie waarmee je bijvoorbeeld kunt sparen of waarbij je als gast korting krijgt als je in januari iets bestelt. Je kunt deze actie bijvoorbeeld als flyer bijvoegen bij de kerstbestelling, maar je kunt natuurlijk ook een paar dagen na Kerst een email sturen met de actie. Een combinatie van beiden is natuurlijk het krachtigst.
Uiteraard kun je dan in januari ook een reminder sturen. Juist door een aantal keer ditzelfde aanbod te doen, zorg je ervoor dat je op gaat vallen. Vind jij dit pusherig? Dan ben je waarschijnlijk nog veel te bescheiden, want gasten pikken tussen alle prikkels die ze krijgen, jouw boodschap echt niet zomaar op, dit heeft wel wat herhaling nodig.
Let erop dat het een goede actie is, die mensen écht triggert en zorg ervoor dat het aanvoelt als een exclusieve actie die je alleen voor mensen aanbiedt die al bij jou hebben besteld.
Overigens, je mag mensen die bij jou een bestellingen hebben geplaatst, altijd mails sturen, hier heb je geen aanvullende toestemming van hen voor nodig, dus dat scheelt weer tijd en moeite.
Trek de actie ook door als je straks weer open gaat en verleid mensen die in de afgelopen maanden of de komende periode een bestelling hebben geplaatst of gaan plaatsen, met een aantrekkelijke (her)openingsactie, om langs te komen. Belangrijk dus om de emailadressen van de bestellers goed te verzamelen en te gebruiken om ze ook in het nieuwe jaar aan je te blijven binden.
Meer tips over hoe je je bestelomzet kunt boosten? Check mijn e-book met 15 tips waarmee je direct aan de slag kunt om meer omzet uit je bestel/bezorg/afhaalassortiment kunt halen. Je krijgt dan ook direct gratis toegang tot een waardevol Webinar over het boosten van je bestelomzet.
“Hey! Ik ben Suus en ik begeleid horecaondernemers die het niet lukt om structureel voldoende omzet te creëren, om online én offline marketing zo in te zetten dat zij meer gasten trekken, die meer besteden en vaker terugkomen.”