Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Tips & tricks

Als ondernemer klaar voor komst van de superconsument?

ondernemer superconsument ondernemer Horeca België

Ben je als ondernemer klaar voor de komst van de superconsument? Wellicht niet, net zoals het gros van de ondernemingen. Waarschijnlijk heb je dan ook nog nooit gehoord van het concept dat door EY werd geïntroduceerd. Het beschrijft de consument van morgen. En die is ook jouw gast of klant.

De superconsument

De superconsument laat zich bijstaan door technologie. Rechtstreeks of onrechtstreeks baseert hij zich daarop om te beslissen wat hij consumeert. Dat leidt tot de volgende vragen. Hoe ga je als ondernemer om met die technologie om je producten bekend te maken? Om de kenmerken en de waarden van dat product over te dragen? Om promoties te melden? Of info over leveringen kenbaar te maken? En dat zijn nog maar enkele vragen.

Technologie

De technologie die daarvoor gebruikt wordt, ken je ongetwijfeld al. Het gaat in de eerste plaats over slimme spraakassistenten zoals Siri, Cortana, Google Assistant en Alexa. We gebruiken ze steeds vaker. Ze kunnen dan ook al meer dan 160 woorden per minuut vatten, terwijl wij in diezelfde tijd amper een vijftigtal woorden kunnen typen.

Bij deze tool is de stem de belangrijkste factor in de interacties met de consument. Die slimme spraakassistenten zijn nog maar het topje van de ijsberg wat betreft de technologie die consumptie wil vergemakkelijken en de markten zoveel mogelijk zal versoepelen. Ondernemer, zorg dat je bij blijft!

Toekomst

Een combinatie van virtuele machines zal ons in de toekomst bijstaan in ons professioneel en privéleven. Conciërges, assistenten, sport- en voedingscoaches, enzovoort. Gaandeweg zullen die onze eigen emoties begrijpen. En ons dan ook ongetwijfeld nog beter leren kennen dan sommige van onze dierbaren. Daardoor bevinden die machines zich in een uiterst sterke positie om onze aankopen te sturen. Ze zullen zelfs in onze plaats beslissen of het tijd is om iets te bestellen.

Als consument zullen we dat niet altijd slaafs willen volgen. Maar in bepaalde gevallen zullen we gewillig toegeven aan dat ongelooflijke gemak. Voor standaardproducten bijvoorbeeld. Of voor zaken die we absoluut willen hebben.

Data Meets Hospitality DMH19 Horeca België
Gesponsord

Jij als ondernemer

Maar als ondernemer sta je wellicht anders ten opzichte van die slaafsheid. De ondernemer die klaar wil zijn voor de superconsument wil de technologie en de data die ze voor de consument beschikbaar stelt, kunnen beïnvloeden zodat ook zijn producten en diensten vindbaar zijn.

Bruno Wattenbergh

Bruno Wattenberg is Ambassador for Innovation bij EY België. En ook docent bedrijfsstrategie en ondernemerschap. Hij deelt op zijn blog een eigen ervaring die hij als ondernemer en superconsument had met Siri, de virtuele assistent van Apple.

Gelegenheidsbloggers gezocht

Heb jij ook een interessant artikel voor de ondernemer dat je hier in de kolommen wilt zien gedeeld? Neem dan met ons contact voor de voorwaarden.


Bron: De Tijd, Bruno Wattenberg

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Horeca België is het platform voor horeca-uitbaters, horecaleveranciers, horecamedewerkers, en voor iedereen die de horeca een warm hart toedraagt.

REGISTREER JE GRATIS

en ontvang naast alle nieuws van, door en met passie voor de horeca, 10 punten als welkomstgeschenk in het getrouwheidsprogramma.