Gerechten afhalen is ontzettend populair. Door de komst van platforms om eten thuis te laten bezorgen, genieten mensen massaal van restauranteten in hun eigen woonkamer. Je hoeft niet zelf te koken, het scheelt tijd en je eet een heerlijke maaltijd. Voor de ultieme horecabeleving ben je van harte welkom op locatie, maar het afhalen van een maaltijd is een trend waar veel horecaondernemers op in spelen. Er ontstonden nog meer creatieve afhaalmogelijkheden toen horeca moest sluiten, maar de trend zet door ook nu horeca weer open is. Hoe breng je jouw afhaalmogelijkheid goed onder de aandacht? Wij delen 6 tips voor succesvolle promotie!
Tip 1: Wat is jouw USP?
USP staat voor unique selling point en dat betekent letterlijk dat je uitdraagt wat je uniek maakt. Je bent waarschijnlijk niet het enige afhaalrestaurant in de wijde omgeving en daarom is het van belang om te bepalen wat je onderscheidende kenmerken zijn ten opzichte van andere restaurants. Wat maakt je uniek en wat heeft de concurrent niet, maar jouw horecazaak wel? Denk aan een scherpe prijs, speciale gerechten of het verhaal achter de maaltijd. Misschien koop je alle producten lokaal in, schenk je de helft van de winst aan een specifiek doel of overtref je op een andere manier de verwachtingen van jouw klanten. Juist bij afhalen is het de kunst om verwachtingen van klanten te overtreffen en de beleving van de horecazaak over te brengen. Het overbrengen van de beleving staat steeds meer centraal bij het promoten van jouw onderneming. Voor een unieke boodschap kun je ook deze inzichten uit neuromarketing gebruiken. Die laten goed zien hoe je mensen met jouw boodschap nog meer triggert om tot actie over te gaan.
Tip 2: Online zichtbaarheid en vindbaarheid
Veel klanten gaan online op zoek naar een horecagelegenheid in de buurt. Daarom is een goed vindbare website waar je jouw missie, menu en boodschap duidelijk op kunt presenteren onmisbaar. In deze tijd is het extra belangrijk om de website ook mobielvriendelijk te maken, omdat veel klanten via hun mobiel zoeken op het bezorgen van een maaltijd in jouw omgeving. Wil je op een toegankelijke manier ontdekken hoe je beter online vindbaar en zichtbaar kunt zijn? Google biedt ondersteuning en geeft gratis online marketingcursussen via de Digitale Werkplaats. Een aanrader om online beter gevonden te worden!
Door gebruik te maken van social media (denk aan Facebook, Instagram en LinkedIn) kun je klanten vinden en aan je horecaonderneming binden. Deel bijvoorbeeld informatie en inspiratie rondom het menu, leuke acties, lekkere gerechten, jouw unieke verhaal en kortingen om de verwachtingen ook hier te overtreffen. Waarom zijn jouw socials aantrekkelijk voor (potentiële) klanten om te volgen?
Tip 3: Offline zichtbaar
Hoewel online kanalen veel worden ingezet voor marketingdoeleinden, zijn er ook veel offline mogelijkheden om te werken aan je zichtbaarheid en naamsbekendheid. Denk daarbij goed na wie je doelgroep is, welke huisstijl je presenteert, welke boodschap je wil overbrengen en waar de klanten zich bevinden. Zo kun je posterreclame inzetten om jezelf zichtbaar te maken voor iedereen die langs een bushalte, gemeentehuis of andere belangrijke plek komt. Vergis je niet hoeveel mensen je met een enkele poster al kunt bereiken. De posters hangen op zichtbare plekken en zorgen voor herkenning. Je creëert een top-of-mind positie bij klanten en dat maakt posterreclame tot een aantrekkelijke marketingactiviteit. Posters kun je bijvoorbeeld bestellen bij Online Printers: een online drukkerij voor (horeac)ondernemers.
Tip 4: Verspreiden van flyers
Het werkt nog steeds hartstikke goed om jouw afhaalopties via flyers te verspreiden bij mensen in de omgeving. Door jouw unieke verhaal te delen, gaan anderen over je praten en raken zij wellicht geïnteresseerd in jouw aanbod. Durf op te vallen en een originele boodschap te delen, bijvoorbeeld door net even een andere opmaak, tone of voice of actie te presenteren.
Tip 5: Maatschappelijk betrokken
Naast actieve promotie via online en offline uitingen, kun je er ook voor kiezen om evenementen, sportclubs of goede doelen te ondersteunen in de omgeving. Op deze manier kom je positief onder de aandacht en vergroot je de kans dat (potentiële) klanten aan jouw horecaonderneming denken en (weer) bij je bestellen. Ga de samenwerking aan met een lokale krant, een winkelier of een sportvereniging waardoor je elkaar versterkt.
Tip 6: Verwachtingen van klanten overtreffen
Mond-tot-mondreclame is nog steeds een belangrijke vorm van promotie, zeker bij horecazaken. De beleving staat centraal. Hoe meer mensen enthousiast zijn over het aanbod en de service, hoe meer zij spontaan aan anderen kenbaar maken en je gaan aanbevelen. Wil je uitstekende service verlenen? Overweeg dan ook eens om met een tool van Thuisbezorgd je klanten op elk moment op de hoogte te houden van de status van hun bestelling. En heb je een tevreden klant? Vergeet dan vooral niet diegene te vragen om een review op Thuisbezorgd, Google of Trust Pilot. Elke positieve recensie is er één om nog meer (potentiële) klanten te bereiken en te overtuigen om jouw afhaalmogelijkheden te proberen.
Laat (nog meer) klanten genieten van gemak en een zorgeloze eetervaring!
Foto’s :
© Clem Onojeghuo / Unsplash
© Dan Burton / Unsplash
Ook horeca nieuws te melden?
Stuur ons een mail: info@horeca-belgie.be