Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Gezondheid

10 tips voor een gezond leven als Bourgondiër

gezond horeca belgië

Velen denken dat men voor een gezond leven heel veel moet laten. Dat een gezond dieet saai is. En een bourgondisch leven ongezond. Maar dat is niet noodzakelijk zo. Dankzij deze 10 tips zit je goed.

1. Een gezond leven begint met een goed ontbijt.

Sla het ontbijt nooit over, want dat is de eerste maaltijd na een lange nacht. Voor een gezond leven heeft je lichaam energie nodig om de dag te beginnen. En dankzij het ontbijt komen je darmen en de spijsvertering op gang. Als je niet ontbijt, is de verleiding groter om later op de dag ongezonde tussendoortjes te nemen.

2. Drink voldoende water.

Een glas water voor het eten is gezond en bevordert de spijsvertering. Bovendien is water drinken belangrijk om de gif- en afvalstoffen uit je lichaam te spoelen. Schenk vaker een glas water in als je frisdrank wilt nemen. En drink ‘s ochtends eerst een glas water voordat je aan melk, fruitsap of thee begint. Een glaasje wijn of een glas bier mag ook af en toe. Zonder overdaad.

3. Eet langzaam.

Volgens sommigen is langzaam eten hét geheim van een gezond leven. Kleine porties en vooral langzaam eten. Schep dus minder op je bord aan het selfservice buffet. Laat je ogen niet groter zijn dan je buik. Je hebt echt veel minder nodig dan je denkt. En iets meer nemen kan later ook nog. Eet rustig, kauw langzaam. En geniet bewust van elke hap.

4. Eet regelmatig.

Voor je spijsvertering is het belangrijk om regelmatig te eten. Drie hoofdmaaltijden per dag is een goede basis. Maar het kan ook helpen om vaker op een dag een minder grote maaltijd te nemen. Zo voorkom je dat je tussendoor ineens een vreetbui krijgt. En een heel pak koekjes soldaat maakt.

5. Eet gevarieerd.

Gezond eten is gevarieerd eten. Door de variatie krijg je veel verschillende voedingsmiddelen binnen. En zo krijg je genoeg van alles binnen. Om meer variatie in je menu te brengen is het handig om de schijf van 5 te gebruiken. Probeer in ieder geval niet iedere dag hetzelfde te eten.

6. Eet evenwichtig.

Gevarieerd eten betekent ook dat je af en toe iets ongezonds mag nemen. Belangrijk is dat je dit weer in balans brengt. Heb je ‘s middags een pak frieten met veel mayonaise gegeten? Zorg dan dat je ‘s avonds iets lichter eet. En minder ongezond of vet eten. Alles mag, zolang je het maar weer in evenwicht brengt.

gezond horeca belgië

7. Eet voldoende groente en fruit.

Dat groente en fruit een bijdrage leveren aan een gezond leven, is geen verrassing. We schreven het eerder al. Vooral groente bevat veel goede stoffen zoals vitaminen en mineralen. Bovendien bevatten ze weinig calorieën. En geven ze een vol gevoel. Voor een gezond leven mogen groente en fruit dus niet ontbreken. Je kan nooit teveel groente eten.

8. Eet bewust.

Een goede manier om gezond te eten is door je bewust te zijn van wat je eet. Sta daarom vaker stil bij wat je eet. Is het wel zo verstandig om die zoete chemische snoepjes te eten? Draagt al die goedkope bewerkte vleeswaren wel bij aan een gezond leven? De kwaliteit van je eten is belangrijker dan de kwantiteit. Als je vaker bewust nadenkt over wat je je lichaam voor voedsel geeft, ga je vanzelf gezonder eten.

9. Beweeg.

Geef je lichaam de mogelijkheid om het voedsel te verwerken. Bewegen is hiervoor heel belangrijk. Begin na het avondeten niet meteen aan een toetje. Maar ga eerst een ontspannende wandeling maken. Of doe nog even iets in de tuin. Eet ook niet vlak voor het slapen gaan. Want dan kan het lichaam het voedsel niet goed verteren. Doordat je gaat liggen, gaan je organen namelijk ook in de slaapstand. En dat is niet goed als je net met een halve maaltijd in je maag hebt.

10. En ook genieten is gezond!

Je lichaam heeft voedsel nodig om te overleven. Maar eten is ook iets waar je van moet genieten. En genieten is weer goed voor het lichaam. Ga juist wél een keer met een hongerige maag naar de supermarkt. En verbaas jezelf over hoeveel lekkere dingen er te koop zijn! Het zal je opvallen dat er genoeg mogelijkheden zijn om lekker, gezond en gevarieerd te eten. Dus ook genieten is goed voor een gezond leven!


Deel dit blogartikel!

Ken jij andere professionals die ook wat kunnen hebben aan dit artikel? We zouden het heel leuk vinden dat je het deelt in jouw netwerk. Dank je wel! Heb je ook een interessant artikel of topic, stuur het ons.


Bron : Gezondheid.be

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Horeca België is het platform voor horeca-uitbaters, horecaleveranciers, horecamedewerkers, en voor iedereen die de horeca een warm hart toedraagt.

REGISTREER JE GRATIS

en ontvang naast alle nieuws van, door en met passie voor de horeca, 10 punten als welkomstgeschenk in het getrouwheidsprogramma.