Custom Text

Deel dit bericht

Alle nieuws / Tips & tricks

10 tips om gastvrij NEE! te zeggen tegen de gasten

NEE! horeca belgië

Een NEE! is soms onvermijdelijk of gewoon noodzakelijk. Maar het duidelijk zeggen, zonder dat de gasten het gevoel hebben dat ze met een kluitje in het riet worden gestuurd, is een hele kunst. We delen hier 10 tips om gastvrij NEE! te kunnen zeggen.

Gastvrij NEE! zeggen

Je kunt heel gastvrij zijn, en toch NEE! zeggen. Immers, wat niet kan, dat kan niet. Wat niet mag, dat mag niet. Een NEE! schept duidelijkheid. Je bent eerlijk met de gast en met jezelf. Zelfs professioneler dan altijd alleen maar JA! te zeggen. NEE! zeggen is heel krachtig, mits het op de juiste wijze gebeurt.

10 tips 

1. Antwoord niet meteen

Trap er niet in! JA is snel gezegd. Maar wat is het effect van jouw positieve antwoord op jou, je collega, je afdeling, je organisatie? Heb je er echt wel tijd voor? Kan je jouw JA wel waarmaken? Vraag gerust door aan de vrager, zodat je de vraag goed begrepen hebt. En er niet stiekem nog een tweede vraag achter zit. Op deze manier kan je goed inschatten hoeveel extra tijd je kwijt bent als je positief antwoord. Gun jezelf wat tijd om de vraag te beantwoorden. “Daar kom ik op terug”, is een heel goed alternatief. De vrager voelt zich serieus genomen. Jij zegt niet onmiddellijk ja, maar je laat nog wel de ruimte om ook negatief te antwoorden.

2. Draai niet rond de pot

Maak geen omzwervingen om bij jouw negatief antwoord uit te komen. Je komt er onnodig onzeker door over. Het is alleen maar verwarrend voor je gesprekspartner. En je laat deuren open voor een ‘Allez, oké, ik doe het toch maar!’.

3. Verzin geen excuses

Geef niemand anders de schuld. Niemand vraagt waarom iets niet kan. De vrager vraagt alleen iets aan je. Een negatief antwoord is een antwoord dat de vrager kan krijgen. Dat iets niet kan is al een reden genoeg. En wil je perse een excuus gebruiken, doe het dan alleen als er ook echt een excuus is.

4. Geef je antwoord persoonlijk door

Doe het niet via een SMSje of een mail. Doe het persoonlijk en neem er even tijd voor. Deze moeite zal gewaardeerd worden. Daarnaast kan schriftelijke communicatie heel anders geïnterpreteerd worden dan jij het had bedoeld. Door de moeite te nemen de NEE! persoonlijk over te brengen, merkt de vrager in ieder geval dat je er serieus over hebt nagedacht.

5. NEE! blijft NEE!

En kom daar niet op terug. Anders is jouw NEE! een volgende keer niets meer waard.

6. Maak het niet persoonlijk

Veel mensen vinden NEE! zeggen lastig, want ze willen de vrager niet teleurstellen. Maar maak het niet zo persoonlijk. Je antwoord negatief op de vraag. Je bent niet negatief tegenover de persoon. Maar wat als jij positief had geantwoord en je het achteraf niet kan waarmaken? Hoe denk je dat de vrager dan zal reageren?

7. Laat het los

Natuurlijk zijn er soms mensen die boos of zwaar teleurgesteld kunnen reageren als je hen geen positief antwoord geeft. Maar is dat zo erg? Is het dat waard dat jijzelf of jouw team hiervoor in de problemen brengt?

8. Zeg ook NEE! met je lichaamstaal

Ga niet zitten wiebelen op je stoel of aan je haar zitten plukken. Maak oogcontact, en sta of zit rechtop. Jij bent de professional en als jij NEE! zegt, dan is dat weloverwogen. Sta 100% achter jouw beslissing. En dan zal de vrager jouw negatief antwoord ook sneller accepteren.

Horeca Agency België NEE!
Gesponsord

9. Kies voor een verzachtende variant

Een NEE! kan behoorlijk hard klinken. Je zult merken dat het gemakkelijker gaat als je het verkapt in bijvoorbeeld : “Het spijt me, maar dat gaat niet lukken.”

10. Bied alternatieven voor NEE!

Vergeet ook nooit een alternatief te bieden. Iets dat wel mogelijk is. Of vermeld een tijdstip waarop iets wel af kan zijn. Verwijs naar een persoon waarbij de vraag wel gesteld kan worden. Of leg uit wat de vrager kan doen om volgende keer wel een positieve reactie te krijgen. Hiermee sluit je het gesprek toch positief af. En ben je dus weer gastvrij, aardig en dienstbaar.

Conclusie

Door op een juiste wijze NEE! te zeggen, ben je in staat om verwachtingen te managen en mensen te laten bewegen op een manier die bij jou of jouw bedrijf past. Je voedt de vragers als het ware op.

Ook leuk voor thuis trouwens. Kinderen worden ook een stuk minder verwend als zij wat vaker NEE! te horen krijgen.


Deel dit blogartikel!

Ken jij andere professionals die ook wat kunnen hebben aan dit artikel? We zouden het heel leuk vinden dat je het deelt in jouw netwerk. Dank je wel!


Bronnen: Horeca Agency, Hommes, Hospitality Works

Deel dit bericht

Hallo, ik ben Yasmine Gerard en zelfstandige Social Media Community & Communication Manager voor horecazaken en horeca-gerelateerde bedrijven zoals Horeca België. Wenst u de online communicatie van uw zaak of merk te vergroten? Heeft u hiervoor (een beetje) ondersteuning nodig? Aarzel niet om me om hulp te vragen.

Laat een reactie achter

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Horeca België is het platform voor horeca-uitbaters, horecaleveranciers, horecamedewerkers, en voor iedereen die de horeca een warm hart toedraagt.

REGISTREER JE GRATIS

en ontvang naast alle nieuws van, door en met passie voor de horeca, 10 punten als welkomstgeschenk in het getrouwheidsprogramma.